TEST: Canyon AEROAD Prestanda utan premiumpris – Pris: 40 999 kr

Cykeltester 10 Aug

3canyon

Canyon Aeroad är en imponerande cykel. Trots att den inte kostar skjortan för att vara en aerohoj, så är det ändå samma ram (fast utan skivbroms) som använts till att vinna allt från Tour-etapper till kullerstensloppet Flandern Runt.

Då förstår ni att den både är prisvärd och bra på mer saker än att lura vinden. Faktiskt är det nog så att vår Aeroad är testets mest tävlingsklara cykel direkt ur lådan, eftersom den inte bara har en hal ram utan också rullar på både högklassiga högprofilshjul och supersnabba däck.

Skivbroms och aero?
Någon kanske höjer på ögonen inför de livsfarliga dödsknivarna som spänts upp som segel kring naven för att hålla tillbaka framfarten, men det är faktiskt ögat som luras. Trots utseendet ger skivbromsarna enligt Canyons vindtunneltester en förlust på blott någon enstaka watt (mest via naven), och så fort bromsförmågan har någon som helst betydelse är vi säkra på att man tjänar in det. Dessutom behöver man aldrig tveka inför att köra sina snabba dyra kolfiberhjul, för man bromsar inte sönder dem oavsett förhållanden.

3canyon1
Vackert! Här utnyttjar man regelverket till max, och på de största storlekarna får inte sadelröret gå ända bak till hjulet uppe vid sadelstagen.

En missil
Vår känsla när vi rullade iväg på denna cykeln var faktiskt att den gick i 40 km/h bara av att vi skvätte lite med vattenflaskan på pedalerna. En missil, som skar vinden på ett väldigt fint sätt samtidigt som den svarade mycket fint när vi sprattlade till med benen. Delvis handlar det nog om att den som sagt har de bästa hjulen/däcken i testet, även om vi inte ska ta någon ära från själva ramen. Dessa missilegenskaper har dock ett litet pris, för den känns också aningen läskigare än konkurrenterna i vindbyarna. Vi vet inte om det bara är den extra profilen (60 mm) eller om det också är styrningen som är lite mindre stabil, men vi känner oss inte alltid lika bekväma i vinden som exempelvis med Fondriesten.

Däremot vaknar tävlingsdjävulen till liv i oss så fort vi sätter oss på cykeln, eftersom den ger ifrån sig ett så underbart ihåligt högprofilsljud när vi far iväg med raketfart.

Vacker och ilsken ram
Ramen är en elegant skapelse, där man precis som de flesta andra använder sig av en egen slags kapad droppform på rören för att lura vinden. Formen skiljer sig lite mot exempelvis Canyons tempocykel, eftersom man optimerat dem för en lite lägre medelhastighet och lagt lite större fokus på vikt/styvhet. Sadelstolpen har också ett litet komfort-tänk med en kortare profil, och tillsammans med de sänkta sadelstagen ger det en bra vibrationsdämpning.

3canyon3
Flat mount-bromsarna sitter fint på ramen.

När det gäller sittställningen är den åt det aggressiva hållet, och vår Aeroad är den enda cykeln i testet som har ett Stack-to-Reach på under 1,4 (förhållandet mellan längden och höjden på ramen). Det är en cykel för att köra snabbt på helt enkelt, även om den som sagt har en oväntat bra komfort. Det senare krävs ju också om man ska kunna vinna ett lopp som Flandern Runt, vilket med svenska mått mätt är att likna vid ett lopp över ett stenröse.

 

 ”Vår känsla var att den gick i 40 km/h bara av att vi skvätte lite med vattenflaskan på pedalerna”

 

När det gäller integrationen för att lura vinden har man inte gått lika långt som exempelvis Trek, och på vår modell har vi ett vanligt styre och vajrar som fladdrar i vinden. De finare modellerna av Aeroad har istället ett integrerat aerostyre/stam som också döljer vajrarna
aningen bättre, och den här skillnaden motsvarar enligt Canyon själva en del prestanda (5,5 watt vid 45 km/h). Alltså är fälgbromsade Aeroad 8.0 med aerocockpit och Ultegra Di2 (som kostar ungefär samma pengar) en snabbare cykel än vår testcykel, om man inte absolut vill ha skivbromsar. Vi gillar dock skivbromsarna, eftersom de i vårt tycke är oändligt mycket bättre än de allra bästa ­fälgbromsarna med de allra bästa kolfiberhjulen. Och det är inget snack om att man kan köra extremt fort också med vår modell.

Bra komponenter
Komponenterna är verkligen inget att klaga på, även om vi som sagt känner på oss att vi skulle ha börjat snegla mot en aerodynamisk styrkombo om det var vår cykel. Ultegra-
grejerna funkar klockrent, och så här några år in i den hydrauliska eran tycker vi inte ens att reglagen känns klumpiga längre. Bromsförmågan är precis som förväntat magnifik, och det gör verkligen att man kan köra fortare och säkrare när det finns kurvor att bromsa i.

Hjulen är de i vårt test som känns mest moderna, genom att de inte bara är högre utan också bredare och rundare än sina konkurrenter (25 mot 23/23/22 mm). De heter Reynolds Strike, och den extravikt man bär på i denna regionen mot konkurrenterna är mindre än själva skivornas vikt, vilket är imponerande. Eftersom man också varit förutseende och monterat 23 mm-varianten av Conti GP 4000IIs fram och 25 mm bak, får man en mycket fin aerodynamisk form på framhjulet där detta spelar störst roll, men mer komfort bak.

3canyon2
Moderna och snabba hjul, samt däck som är aero fram och komfortabla bak – som det ska vara om det ska gå fort.

Sammanfattningsvis är det svårt att tänka sig att man skulle få så mycket mer prestanda för sina pengar än med denna Aeroad, om man kan tänka sig att handla cykel online och inte vill ha en mer ­komfortinriktad sittställning. Den är såklart inte utan brister, men de är påfallande få.

 

Plus

Extremt mycket racingfart för pengarna, med väldigt snabba prylar runt om.

Minus

Aningen mer vindkänslig än de andra hojarna.

Köp om

Du kan tänka dig att köpa online, och vill ha en tävlingsklar cykel med inbyggd raketfart till ett riktigt vasst pris.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.