Test: Bontrager Paradigm Elite Breda och pålitliga allroundhjul

Prylar 1 Feb

Detta aluminiumhjulpar levereras av Treks komponenttillverkare Bontrager. De säljs dels för sig själva, men man kan också finna dem från fabrik på flera av Treks finare landsvägscyklar, som exempelvis Madone 9.2.

Test-Bontrager-Paradigm-Elite

Plus: Superbreda och komfortabla allroundhjul som är pålitliga och användarvänliga.
Minus: Många som lägger lite pengar på fina hjul söker nog mer aerodynamik.
Köp om: Du ska inte tävla och behöver därför inte aerodynamiska hjul. Men du vill ha komfortabla finhjul som håller, och dessutom går lätt att få stopp på i väta.

Monterade på just Madone 9.2, som ju är en aeroracer, blir dessa Paradigm Elite egentligen ett par väldigt högklassiga och högpresterande träningshjul, eftersom själva hjulen inte handlar om aerodynamik. Det som verkligen sticker ut hos dem är istället deras bredd, för med sin 25 millimeters ytterbredd är fälgen en av de absolut bredaste aluminiumfälgarna för landsväg vi känner till! De enda vi vet om som är bredare är Flo 30, men hur som helst är de väldigt breda.

Innerbredden på 19,5 mm gör att däcket gifter sig mycket fint med fälgen, utan glödlampeform. Det känns som att fälgen är lite mer robust, och har lite mer material i sig än flera andra konkurrenter. Själva hjulen väger dock fortfarande bara 1 450 gram, så det är ändå lätta hjul som känns relativt snabba och kvicka, om än inte riktigt supersprättiga.

Gjorda för att hålla
Dessa hjul har ingen viktgräns, så vi kan förmoda att de verkligen är byggda för att hålla. De bör vara väldigt driftsäkra också, för navens innanmäte är från DT Swiss 240, vilka har rykte om sig som den mest upphöjda kombinationen av låg vikt och hållbarhet som finns.

Överlag andas hjulen kvalitet, och allting känns omsorgsfullt konstruerat. Som exempel kan nämnas snabbkopplingarna, vilka har en väldigt förfinad och pålitlig känsla. Det kan tyckas vara en petitess, men om man är nervöst lagd är det inte så kul när det inte känns som att snabbkopplingarna låser, utan bara trycks fast på vinst och förlust.

En annan sak där Bontragerhjulen överglänser många konkurrenter är bromsförmågan. Jämfört med kolfiberhjul är det ju utklassningsseger i både kraft och modulation, i synnerhet när det är blött. Men de har också till skillnad från vissa aluminiumhjul en perfekt, jämn bromsverkan helt utan pulsering.

Bra om man vill ha komfort
Breda fälgar ger såklart breda däck, och våra Continental 4000s II 25 mm mäter 28 mm när man pumpar upp dem på fälgen. Lågprofilshjul tillsammans med stor däcksvolym är ett säkert recept för bra komfort, så för den som prioriterar komforten högt är Bontragerhjulen ett bra val.

Hjulen är tubelesskompatibla, och man får med ett väldigt speciellt fälgband för att konvertera dem, med diken för kanttrådarna.

Läs mer: Test – American Classic Argent

Pris: 8 998 kr
Fälghöjd: 21,5 mm
Fälgbredd: 25 mm
Innerbredd: 19,5 mm
Däcksbredd*: 28 mm
Angiven vikt:
Uppmätt vikt: 1 450 g
Sidostyvhet bakhjul**: 3,0 mm/3,1 mm
Sidostyvhet framhjul**: 2,4 mm
Ekrar F/B: 18/24
Tubelesskompatibla: Ja

*Däckbrädd för Continental 4000s II 25 mm

**Deflektion när hjulet belastas med en 10,0 kg-vikt i sidled.

Testet publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 7-2017.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.