Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Landsväg

Test av Trek Domane 4.5

Jesper_Andersson_DSC_7496Utbudet av så kallade komfortracers växer nästan lika snabbt som antalet cyklister på de svenska vägarna. Allt fler upptäcker att man inte tvunget måste sitta ihopkrupen som en märla på cykeln för att kunna njuta av cykling.

De flesta cyklar i kategorin ”komfortracers” har lite högre styrhuvud och du får därmed lite mer upprätt sittställning. En mer upprätt sittställning ger naturligtvis lite sämre aerodynamik men om du har problem att krypa ihop på en vanlig racer eller får ont i axlar och rygg så kan det ökade luftmotståndet vara ett bra byte mot att ständigt ha ont när du sitter på cykeln.

Upptill är sadelröret upphängt i ett stötdämpande material.
Upptill är sadelröret upphängt i ett stötdämpande material.

Mer flex i ramen
När man konstruerar en ram till en komfortracer vill man få en vridstyv och smidig ram samtidigt som den erbjuder en del flexibilitet och fjädring som tar upp vibrationerna. Det kan man åstadkomma på flera olika sätt. Oftast är sittstagen och kedjestagen (stagen som går till bakhjulet) lite tunnar så att bakhjulet kan vibrera lite i höjdled utan att det ska kännas i sadeln. Trek har löst det på ett eget och genialt sätt.

Så här skrev vår testcyklist Jesper Jeppman Andersson om Trek Domane 4.5 i vår senaste test av komfortracers.

Trek Domane är en ytterst kompetent komfortracer. Trek har en spännande lösning på hur man får till bra komfort i ramen. Den delen av ramen i vilken sadelstolpen sitter börjar som på de flesta cyklarna nere vid vevlagret och går sedan något lutad uppåt. Så långt inga konstigheter, här kommer dock skillnaden, istället för att sitta ihop med ramen är sadelröret löst. Ramen är delad kring sadelröret och i utrymmet mellan toppröret och sadelröret sitter istället ett gummi. Det gör att sadelröret tillåts röra sig något när det skakar och slår. Det funkar inte bara på papper utan funkar även i verkligheten. Det tar bort mycket av de där vibrationerna som för vissa bidrar till domningar i området kring gren och sittben. Framtill tar framgaffeln upp mycket av vibrationerna, det i kombination med en hyfsat upprätt sittställning gör att axlar och nacke klarar sig bra även på långa pass. En hyfsat tjock styrlinda hjälper även den till att ta bort en del vibrationer.

Från första tramptaget känns det som en mycket stadig och lättcyklad cykel. Efter några inbromsningar och tighta serpentinsvängar sitter känslan som en smäck och det är bara att släppa på och kriga utför, bilarna går snällt åt sidan när man likt en gevärskula susar ned för backarna och in i böjarna. Bontragerdäcken erbjuder med sina 25 mm både bra fäste och massor av komfort. Ska man försöka hitta några brister i den här cykeln så kan det ligga lite i att den är just så stadig och förutsägbar. För den som cyklat mycket på landsvägscyklar kan den upplevas som lite väl snäll då den saknar en del livlighet. Den har inte heller samma rapphet som exempelvis Canyon har och i snabba igångdrag och accelerationer är den inte den bästa i testet.

Växlar gör man enkelt och smidigt med Ultegra.
Växlar gör man enkelt och smidigt med Ultegra.

Ultegraväxlarna har en distinkt och direkt känsla och även på den studsigaste asfalten är det aldrig några som helst problem med rassel och hoppande kedja. Utväxlingen fungerar både upp- och utför och man saknar under normala förhållanden aldrig någon växel.

En annan sak vi gillar med den här cykeln är att den har extern vajerdragning både för broms- och växlar. Det är klart att intern vajerdragning bland annat är snyggare och ger ett lägre luftmotstånd men det är i de flesta fall krångligare då man servar cykeln.

Annons

Plus
Testets bästa komfort, stadig och praktiskt med extern vajerdragning

Minus
Sadelstolpen har en väldigt glatt yta och kräver en del kolfiberpasta för att sitta ordentligt.

Köp om
Du vill ha en racer som är riktigt komfortabel, stadig och lättcyklad.

Pris: 22 499:-

Detta är ett utdrag av vår test av komfortracers från Svenska Cycling Plus 2-2015 som finns att köpa i butik fram till den 2 april. Där testar vi även Scott Addict 30, Canyon Endurace CF 8.0, Giant Defy Advanced 2 LTD samt BH Quartz 105. Samtliga för under 25 000 kronor.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.