Test: American Classic Argent Styva, kvicka och lätta

Prylar 25 Jan

Vi har testat ett par aluminiumhjul från American Classic, vilka finns både för fälgbroms och för skivbroms. De visar sig ganska omgående vara ett par hjul som det är ”ett jäkla drag i” på ren svenska. Mer precist menar vi då att de sticker ut som de hjul där vi tycker att det händer mest när man stampar på pedalerna, och att det känns som de gör cykeln pigg och rapp.

Test American Classic Argent

 

Plus: Kvicka, roliga och moderna hjul, samt ett av ganska få aluminiumhjul som faktiskt känns tävlingsmässiga.
Minus: Aningens pulserande vid inbromsning.
Köp om: Du vill hellre ha ett par roliga och kvicka hjul med bra bromskraft, än ett par tyngre och segare men mer aerodynamiska hjul.

Detta beror med stor sannolikhet på två faktorer, där den första är att bakhjulet enligt våra mätningar har en väldigt hög lateral styvhet. Att hjulet är styvt beror i sin tur bland annat på att man har breda ekrar (med stor tvärsnittsarea), och att man har en 2:1-ekring där hela 16 av de 24 ekrarna sitter på drivsidan. Därför är eker­spänningen hög och jämn i hela bakhjulet.

Imponerande alufälg
Den andra anledningen till att hjulen upplevs som väldigt kvicka är nog att de har en extremt låg roterande massa. Hela hjulparet är egentligen väldigt lätt med sina 1400 uppmätta gram, men det som verkligen imponerar och har störst effekt är själva fälgen som enligt uppgift bara väger 390 gram.

Då ska vi ha i åtanke att den är 30 mm hög och 22 mm bred, samt att den har en rundad form som i alla fall ser hyfsat aerodynamisk ut.

Extremt tubelesskompatibla
En av anledningarna till att fälgen är så lätt är att den precis som moderna mtb-fälgar har en extremt tight passform för däcket, vilket gör att man kan ha små och smala sidoväggar. Utan såpa eller annat hjälpmedel krävs det hela sju bar för att våra Conti-däck ska ”knäppa” på plats.

Med dessa tunna fälgväggar mäter också innerbredden hela 19,4 mm, så däcket får en stor och fin profil på nästan 29 mm. Därmed är det nog läge att välja 23:or om man vill utnyttja lite av fälgens aerodynamik.

Eftersom hjulen har bromsyta i ­aluminium är bromsverkan såklart bra. Däremot känner vi av en väldigt svag pulserande känsla i inbromsningarna, som kanske har att göra med att fälgarna inte är svetsade. Detta svaga pulserande kan mycket väl försvinna med tiden, och är en av väldigt få saker vi inte riktigt gillar med dessa hjul.

Den andra saken är att framnavets lager på vårt exemplar inte känns helt perfekta. Det är som att lagerspänningen är för hård, och lagren fram känns överlag lite utsatta.

På det hela taget är detta dock ett par väldigt imponerande hjul, som bör vara en suverän uppgradering när man är ute efter ett par allroundhjul där aerodynamiken inte står i centrum.

En (kanske oviktig) fördel är också att de har ett helt magiskt förädlat frihjulsläte. Det låter som något NASA satt ihop för att bräcka Ryssarna, och kan med fördel användas som vaggmusik för svårsövda ingenjörer.

Pris: 10 500 kr
Fälghöjd: 30 mm
Fälgbredd: 22 mm
Innerbredd: 19,4 mm
Däckbredd*: Nästan 29 mm
Angiven vikt: 1392 g
Uppmätt vikt: 1400 g
Sidostyvhet bakhjul**: 2,2 mm/2,2 mm
Sidostyvhet framhjul**: 2,5 mm
Ekrar F/B: 18/24
Tubelesskompatibla: Ja

*Däckbrädd för Continental 4000s II 25 mm

**Deflektion när hjulet belastas med en 10,0 kg-vikt i sidled.

Testet publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 7-2017.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.