TEST: 4 ALL MOUNTAIN-HOJAR – TREK REMEDY 7 Botemedlet mot leda – Pris: ca 25 499 kr

MTB 6 Nov

1trek

Trek Remedy var ny för året, med bland annat lite mer slaglängd och förändrad geometri i jämförelse med sin föregångare. Naturligtvis har den då i tidens anda blivit lägre, flackare och längre, vilket också är måttstockar där den gått lite längre än samtliga konkurrenter i detta test. Det här gör bland annat att Remedy är en helt fantastiskt fin cykel att kasta sig utför berget på, där den känns riktigt vass och potent för att vara en cykel i All Mountain-segmentet. Genom att vara lite flackare, lite längre, och med lite kortare styrstam än sina konkurrenter i detta testet blir Remedy både väldigt rolig och väldigt trygg när det går nedför, och vi släpper nog lite mer på bromsarna med den än med de andra cyklarna, vare sig det är knixigt och kurvigt eller bara en massa bröt som vi ska kötta över.  

Väldämpad
Att man kan ladda hårt utför är dock inte bara en geometrifråga, utan cykeln har också en väldigt aktiv och fin dämpning som äter upp mängder av stök, trots att vi inte lyckas använda hela slaglängden med en traditionell Sag-inställning på 25 procent. Dämpningen, vars signum är att vara aktiv under inbromsningar, känns både följsam i småstök och djup som ett innanhav när det blir en större smäll. Däremot finns det som förväntat en baksida med denna aktiva dämpning, och det är att cykeln gungar en del när man inte använder lockout-funktionen och ska trampa. Där överglänses Remedyn helt enkelt av konkurrenterna, i synnerhet som de också har ett tredje så kallat trampläge med mer lågfartskompression på dämparen, medan Remedyn har ”öppen” och ”ganska låst”. Vår Remedy är dock i sammanhanget en väldigt billig cykel, så en mer rättvis jämförelse hade kanske varit med Remedy 8, vilken har en Re:Aktiv-dämpare där man ska kunna justera bort gung, men genom en ventil ändå ha en aktiv dämpare när det behövs. Men man glömmer snabbt gunget när man forsar nedför branterna med ett flin från öra till öra.

1trek1
Genom att vända på en bricka kan man sänka ned vevlagret och flacka ut gaffelvinkeln från 66,5 till 66 grader.

Inte bara ner
Man ska dock inte få för sig att detta bara är en nedförscykel, för den klarar sig fint oavsett terräng, så länge det är stig vi talar om och inte något mer civiliserat och tämjt. Eftersom den är testets billigaste cykel har den dock en hel del extra vikt att släpa på, och detta känns när det ska trampas på platten eller uppför. Mer exakt väger den cirka ett kilo mer än närmaste konkurrent, och ett halvkilo ytterligare mer än den lättaste. Detta märks, och om man gillar att sprätta lite på platten kan det återigen vara läge att kika på den dyrare Remedy 8 om man vill få lite mindre att släpa på när det ska trampas.

”Remedy är en helt fantastiskt fin cykel att kasta sig utför berget på, där den känns riktigt vass och potent för att vara en cykel i all mountain-segmentet”

 

Knock block
En sak man märker ganska snabbt med nya Remedy är att det inte går att svänga hur mycket som helst. På själva stigen märker man aldrig av det dock, och syftet är att se till att gaffeln inte tar i det raka diagonalröret. Anledningen till att man valt ett rakt diagonalrör utan den vanliga böjen är att det ger klart bättre styvhet enligt Treks undersökningar. Alltså helt i linje med att skapa en cykel som är precis och kapabel även i de vildaste utförskörningarna.

 

1trek2
I Treks länkage är bakaxeln ledpunkten, och ett av huvudsyftena vid designen är att dämpningen ska påverkas så lite som möjligt av bromskrafterna.

I övrigt har ramen en flexibel intern vajerdragning som man kallar Control Freak, samt den så kallade Mino Link:en på baktriangeln som gör att man kan sänka ned bakänden, och därigenom bland annat förändra gaffelvinkeln från 66,5 till 66 grader. Då får man dock ett ganska lågt vevlager, men det kan vara en bra inställning om man ska köra mycket nedför där det inte är så stenigt.

Funktionell specifikation
När det gäller specifikationen ska vi ha priset på cykeln i åtanke, men överlag har grejerna en bra funktion tycker vi. De är ju för visso anledningen till att cykeln väger en del, men funktionsmässigt är det inte så lätt att känna skillnad på exempelvis den Rock Shox Yari som sitter på vår Trek mot en lite dyrare gaffel. På en punkt finns det dock en tydlig skillnad, och det är när vi jämför bromsarna mot exempelvis dem som sitter på Rosen. Trekens Deore-bromsar funkar absolut, men de har inte alls samma bett eller känsla som vissa av alternativen, som i vissa fall både har större skiva och till och med dubbla bromskolvar. Annars tycker vi specifikationen känns smart och välfungerande till priset, även om Deore-växelgrejerna inte har samma känsla som XT-grejerna på ­konkurrenterna.

 

1trek3
Vi hade gärna sett att alla cyklar haft begränsningar i styrutslaget genom Knock Block, även de där gaffeln och diagonalröret inte befinner sig på kollisionskurs.

 

PLUS
Suverän geometri, speciellt för att köra lite mer nedför, och väldigt aktiv och fin fjädring.

MINUS
Lite tung och gungig när man kör uppför.

KÖP OM
Du vill ha en AM-cykel som är rolig och superkompetent när det går utför, och när du ska uppför stressar du inte lika mycket.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.