TEST: 4 ALL MOUNTAIN-HOJAR – rose GRANITE CHIEF 2 Hela berget uppdateras – Pris: ca 31 187 kr

MTB 11 Nov

4rose

Här kommer en hoj från den andra tyska nätgiganten, nämligen Rose och deras Granite Chief. Vi har testat mellanvarianten av de tre som står till buds, och precis som flera andra cyklar i vårt test har Granite Chief blivit uppdaterad inför 2017, för att ta vara på de upptäckter som gjorts de senaste åren om hur man får en cykel som är rolig och snabb över hela berget.

Precis som de andra cyklarna som moderniserats har Granite Chief därför blivit längre och flackare, och den har också bland annat fått Boost-bredd i aktern, samt gängor i vevlagerhuset. Det senare är kanske förvånande i en tid när många cyklar går i motsatt riktning, men det finns en betydande skara människor som söker just gängade ramar specifikt, eftersom vissa former av pressfit har rykte om sig att utveckla missljud emellanåt. Så, hur står sig då Roses utmanare mot sällskapet i detta test?

 

4rose1
Den stora skillnaden mellan Pikegaffeln och billigare alternativ som Yari är att den har en mer förfinad dämpare i Chargern.

Potent
Med 150/150 mm dämpning och en modern geometri med (symbolisk?) gaffelvinkel på 66,6 grader är Rosen en väldigt kapabel cykel i de flesta situationer, och den är mycket snabbare och effektivare vid vanlig stigcykling än det här XC-svettot till testchef hade förväntat sig. Det känns inte som att särskilt mycket energi går förlorad när man trampar iväg längs stigen eller uppför backarna, och geometrin gör den trygg och fin i utförskörningarna. Däremot känns inte stötdämpningen lika förfinad som hos de bästa cyklarna i testet, och den känns på något sätt inte lika djup och finkänslig som vissa andra. I viss mån handlar ju sådant om att hitta de absolut bästa inställningarna, och det går ändå fint att ladda så att stenflisorna yr i stenkistorna. Men det sistnämnda sker inte med riktigt samma följsamhet enligt vår uppfattning, utan då imponerar Granite Chief mer när det ska trampas som vi ser det, i synnerhet om man slänger i dämparen i ”pedal”-läget.

 

”Det gör att man kan ta med en hel vandringsryggsäck full av energibars, och ändå få stopp på ekipaget i vilken nedförsbacke som helst.”

 

Lätt på fingret
Specifikationen på vår modell av Granite Chief innehåller enbart delar av utmärkt slag, och det är rejäla grejer rakt igenom. Som exempel har cykeln 203-millimeters skiva i fronten, tillsammans med bromsar som är fyrkolviga Magura MT5. Det gör att man kan ta med en hel vandringsryggsäck full av energibars, och ändå få stopp på ekipaget i vilken nedförsbacke som helst. När man hoppar mellan olika cyklar under ett cykeltest blir bromskraften nästan överdriven om man är lite av en lättviktare, men så fort man vant sig är det såklart suveränt, och väldigt trevligt.

 

4rose2
Med fyrkolvsok från Magura och stora bromsskivor finns det fullkomligt brutala mängder bromskraft.

Klassisk gädda
I övrigt är det nog många som gläds åt synen av en Rock Shox Pike i fronten på cykeln, och den är en lite mer högkvalitativ gaffel än exempelvis den Yari som sitter på Treken, med en mer sofistikerad dämparenhet. Den kompletteras av en Deluxe RT3 i aktern, vilken också kommer från Rock Shox och alltså har tre lägen. Sedan har vi en komplett XT-grupp precis som hos Giant och Canyon, och som förväntat finns det inget att klaga på när det gäller funktionen hos den. Precis som dessa två konkurrenter har man också valt en 11-42-kassett, så det går fint att ta sig upp för vilken backe som helst på lilla klingan. Och Granite Chief är ju en vass klättrare, med sin effektivitet och sin ganska branta vinkel på sadelröret.

 

4rose3
Rose har gått över till gängat vevlager och adderat ett plastskydd under diagonalröret, vilket nog ganska många uppskattar.

Den här specifikationen gör naturligtvis Granite Chief till en oerhört prisvärd cykel, när man också får utmärkta hjul från DT Swiss och breda däck med fingummi från Schwalbe. Ändå känns det som att det är Canyon som avgår med en knapp seger när det gäller finkomponenter per krona, i en hård och tät drabbning utan verkliga förlorare.

Sammanfattningsvis är även Granite Chief en väldigt trevlig cykel för lite tuffare svensk stigcykling, och med modern geometri och utmärkta komponenter är det verkligen inte så mycket att klaga på. Den står lite i skuggan av de bästa när det gäller dämperiet i aktern, men för svensk ­stigcykling med en hel del trampande fungerar den väldigt bra.

 

PLUS
Modern geometri och rejäla högpresterande komponenter.

MINUS
Vi upplever den inte som lika förfinad i aktern som de bästa.

KÖP OM
Du vill ha en prisvärd och modern cykel med högpresterande komponenter, och du föredrar att den går lätt att trampa framför optimerad dämpning.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.