TEST: 4 ALL MOUNTAIN-HOJAR – giant TRANCE 1.5 LTD En maestro på mycket – Pris: ca 32 500 kr

MTB 10 Nov

2giant

Även Giant Trance var uppdaterad inför 2017, för att hänga med i de snabba svängarna inom mtb-­segmentet. Den har då bland annat blivit aningen längre och lägre än tidigare, och man har också ändrat en del i dämperiet i aktern. Exempelvis använder man sig nu av en längre bakdämpare med Trunnion Mount, alltså där infästningarna sitter i sidorna upptill, och man har också gjort en del förändringar av utväxlingen i länkaget. Det senare är också en av de saker som Giants heldämpade cyklar är kända för, då deras så kallade Maesto-­länkage är lite mer raffinerat i konstruktionen än det vi hittar på många heldämpade cyklar. Men då är frågan, funkar det ute på stigen?  

 

2giant3
Väldigt trevligt att få en ordentlig bashguard och kedjestyrare redan från fabrik.

Hela berget
Svaret är faktiskt ganska entydigt, och det är att ja det gör det! Trance känns som en väldigt kvick och lättrampad cykel för att ha 140/150 mm dämpning, samtidigt som den har en geometri och dämpning som gör den både snabb och kompetent när det går utför. Genom att vara lite kortare och brantare än exempelvis Treken är det inte lika mycket ”downhill” i den, men den klarar sig ändå fint även då. Den är också väldigt allround för svenska förhållanden, där det ganska ofta blir en hel del trampande på halvkuperade stigar, snarare än det gnetande mot bergstopparna följt av lång nedfart som man finner på andra breddgrader. Maestro-länkaget levererar alltså en väldigt fin balans av följsamhet och effektivitet, och det är nog en bidragande orsak till att cykeln har en ganska lätt känsla på stigen. Den är också förvisso ganska lättviktig även rent fysiskt, och i vårt test är det bara Canyonen som ger mindre avtryck på vågen (13,30 mot 13,55 kg). Vi får därför starka impulser att använda stigens ojämnheter för att befria underlaget från vår närvaro, och hoppa och leka längs stigen.

 

2giant3
I Maestro-länkaget är baksvingen en solid enhet, som fäster i huvudtriangeln via två ledarmar.

Vissa XC-grejer
Själva cykeln är alltså suverän, men vår testhoj har vissa komponenter som tar bort lite av den kompetens som cykeln besitter. Dels har den lite smalare däck än konkurrenterna i testet (Nobby Nic 2.25, om än med fingummi på vår testhoj), och dels har den lite omoderna dimensioner på styrstam och styre (70 mm längd och 730 mm bredd). Dock verkar det som att Giant kanske har åtgärdat det här under året, för i specifikationen på nätet är styrstammen lite kortare och styret lite bredare. Men för att kunna använda en kortare stam på ett optimalt sätt hade gärna reachen fått vara aningen längre för att kompensera, som den exempelvis är på den nämnda Treken. Om man står och väljer mellan två storlekar av Trance ska man därför utan tvekan gå på den större, och sedan slänga på en kortare styrstam.

 

”Trance känns som en väldigt kvick och lättrampad cykel för att ha 140/150 mm dämpning, samtidigt som den har en geometri och dämpning som gör den både snabb och kompetent när det går Utför”

 

I övrigt har Trance 1.5 LTD en väldigt trevlig specifikation, även i ljuset av att den är den dyraste cykeln i testet. Med Fox-­dämpare i Performance serien och en komplett XT-grupp kan den konkurrera på ett ganska bra sätt även mot de företag som säljer via nätet, trots att Giant som en av världens största ramtillverkare naturligtvis lägger ganska mycket krut på sin avancerade ram. Vi har inte riktigt samma intuitiva förhållande till den sänkbara sadelstolpen som vi har till de hydrauliska Reverbstolp-
arna på Rosen och Canyonen, men Giants egna vajerstyrda stolpe skötte sig ändå alldeles utmärkt under testet.

 

2giant1
Giant har gått över till trunnion-monterad dämpare (som fäster i sidorna istället för änden), samt använt kolfiber i rocker link:en för att göra det styvt och lätt.

Lite kolfiber också
Vi hade någon slags bild av att den här cykelns skulle vara lite tyngre, men det är den alltså inte alls. Ramen är i Giants finaste ALUXX SL-legering, och för att ytterligare banta lite har man gjort rocker link:en som driver bakdämparen i kolfiber. Sedan har man också gett ramen Boost-bredd i baktriangeln, och försett den med en flexibel och fin intern vajerdragning där man verkar kunna dra lite vad som helst om man känner för det.

Sammanfattningsvis imponerar Trance, och med reservation för hur det egentligen står till med styret och stammen levererar den i en massa olika situationer. Vi tappade exempelvis bara ett par sekunder mot vår bästa tid på en ren XC-bana, samtidigt som den är rolig och kompetent även i riktigt hårig terräng.

 

PLUS
Effektiv, rolig och väldämpad, en suverän allrounder som också känns väldigt konkurrens­kraftig i prisnivån.

MINUS
Styre och styrstam på själva testhojen är XC-grejer.

KÖP OM
Du vill att det ska kännas lätt och snabbt på cykeln oavsett om det går uppför, nedför eller är platt, och du vill gärna kunna köpa den i en butik.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.