TEST: 4 ALL MOUNTAIN-HOJAR – canyon SPECTRAL AL 7.0 Mycket stig för lite pengar – Pris: ca 27 399 kr

MTB 8 Nov

3canyon

Vår nästa AM-cykel kommer från nätpionjärerna Canyon, genom deras Spectral som finns i ett par olika varianter med 140/140 eller 150/140 mm dämpning. Vår modell har det förstnämnda, vilket gör den aningen mindre långslagig i fronten än konkurrenterna i vårt test.

Men Spectral vet hur den ska imponera på oss i alla fall, för den är nämligen helt bisarrt välspecad för att kosta dryga 27 tusen. Det yttrar sig bland annat i att den är testets lättaste cykel med ett par hundra gram (13,3 kg), trots att den faktiskt kostar ett antal tusenlappar mindre än både Rose och Giant. Och detta beror inte på att man har tjyvat någonstans med lätta men fjuttiga komponenter, utan som exempel har Spectral nästan plusdäck i jämförelse med Treken och Gianten. För att vara mer exakt mäster de 62 mm, vilket som en parantes faktiskt är häpnadsväckande nära vissa plusdäck vi mätt, som ibland kan vara exempelvis 65 mm.

 

3canyon1
Denna kedjestyrare är en fin liten pryl som andas omsorg om detaljer.

Trail som i stig
När vi hoppar upp på Spectral och fräser iväg märker vi att det är lätt att hålla farten på stigen, och det känns som att cykeln har en lite annan vinkling på AM-begreppet än exempelvis Treken. Om den sistnämnda lutar lite mer åt endurohållet, så känns Spectral mer som en allmän stigcykel, som helt enkelt gillar att köra teknisk stig, men utan att kasta sig utför de värsta dödsbranterna. Den känns lite kortare än vissa andra cyklar, och som att man sitter lite mer mitt emellan hjulen, vilket också gör den väldigt smidig och fin på de flesta stigar vi har att köra på. Men det är kanske inte valet för den som vill hävda sig på enduro-tävlingar, med full face-hjälm och fullt ladd. Vi har också sett Spectraler som varit ”endurofierade” med 160 mm gaffel, men vår cykels styrka är istället för endurokompetensen att den passar väldigt bra till en stor del av den terräng som svenska cyklister har att frottera sig i. Där kan det ju ibland till och med vara svårt att hitta riktigt håriga utförskörningar. För detta ändamål lämpar sig också dämpningen väldigt väl, med en bra balans mellan att vara trampeffektiv och aktiv. Den känns lite stötigare där bak än exempelvis nämnda Trek, men man kan utan tvekan bomba på ganska bra om man vill, samtidigt som den upplevs som ganska lätt att gasa över krönen med och få bra fart.

 

”Bisarrt välspecad för att kosta dryga 27 tusen. Det yttrar sig bland annat i att den är testets lättaste cykel med ett par hundra gram, trots att den faktiskt kostar ett antal tusenlappar mindre än flera andra.”

Hissnande spec
För den ganska måttfulla summa pengar som cykeln kostar får man bland annat en komplett XT-grupp, Fox-dämpare på Performance-nivå, samt en Rock Shox Reverb-sadelstolpe. Dessutom verkar hjulen, vilka är en DT-produkt som är specialtillverkad till Canyon, vara av ganska fin sort. Om inte annat är de breda (30 mm innermått), och ändå hyfsat lätta för att vara ett par hjul i den här kategorin. Enligt Canyon är de samma hjul som de M1700 Spline Two som exempelvis sitter på Rosen, fast med en lättare fälg som ändå har samma dimensioner. Imponerande!

 

3Canyon2
Nedtonad och fin logga, i ett paket som behagar åtminstone våra ögon.

Subtil
Den som kommer ihåg äldre Canyon-racers där loggorna stod som spön i backen märker att estetiken förändrats, för här är det en mer subtil logotype som används. Den består helt enkelt av folie under lacken, vilket skapar en svag och oerhört läcker kontur av text. Resten av ramen är också elegant, med fina små detaljer på utsatta ställen, och en hög finish. Man förmedlar helt enkelt en ganska stark känsla av att man inte lämnat något åt slumpen, vilket vi uppskattar. Ramen är dock inte riktigt lika färsk som konkurrenterna, och exempelvis saknar den därför Boost-bredd i baktriangeln. Nu har cykeln exempelvis kortast kedjestag i alla fall, vilket är en av anledningarna till att ha Boost, och styveheten är en viktigare anledning på 29ers än på 27,5:or. Men det är ingen tvekan om att vanlig 12×142 som på Spectralen kommer försvinna på MTB så småningom, om man nojjar över att vara framtidssäkrad.

 

3Canyon3
Canyon har de mest ädla hjulen trots sitt låga pris, och kombinationen av däck och fälg ger rejäla ostar att rulla omkring på.

Sammanfattningsvis är Spectralen dock en extremt prisvärd cykel, med en allround personlighet som bör passa många svenska stigcyklister. Den andas lite mindre rock´n roll än vissa andra cyklar, men för vanlig teknisk stig är den jättebra.

 

PLUS
Suverän specifikation till priset, och en kompetent stigcykel för svensk terräng.

MINUS
Inte lika vild och enduro­kompetent som vissa konkurrenter.

KÖP OM
Du är inte så intresserad av att sno åt dig Strava-KOM i håriga utförskörningar, utan du vill helt enkelt ha en synnerligen prisvärd och kompetent stigcykel. Du tvekar inte heller inför nätköp.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.