Tema: Nya cyklar 2018 – 3t strada Morgondagens aeroracer är komfortkung

Cykeltester 15 Nov

3T-Strada-sida

Visionären Gerard Vroomen har startat, arbetat och allmänt befunnit sig i centrum för några av världens mest kända cykelföretag. Cervélo och Open känner de flesta till. Nu arbetar han med den italienska komponenttillverkaren 3T och låg bakom firmans första cykel – den genreöverskridande grusracern Exploro.

LIKNAR INGET ANNAT
Strada är nästa kapitel från den holländska visionären. Strada är till skillnad från Exploro en mer renodlad landsvägscykel. Men med Vroomens twist: 28 millimetersdäck och finslipad aerodynamisk prestanda med ­1X-­drivlina och hydrauliska skivbromsar. Låter det intressant? Strada kan vara ett paradigmskifte i hur landsvägscyklar konstrueras. De mest särpräglade karaktärsdragen:

Ingen framväxel: Med dagens breda kassetter, så är den en gång så oumbärliga framväxeln på utdöende och Strada ­eliminerar den helt, fästpunkt och allt. Ramen är bara tänkt för 1x. Vroomen säger att området kring vevlager och framväxel har en stor inverkan på aerodynamiken. Genom att välja bort framväxel och ett kedjehjul så sänks luft­motståndet. Vroomen har själv en 1x-kassett på gång. Den kommer att fungera till­sammans med en XD-body från SRAM och de fem minsta kugghjulen är stegade med en tand sinsemellan, så skiftet mellan dem kommer inte kännas för stort. Med den här lösningen så kommer varje växelsteg ligga på cirka 10 procent.

”Strada är alltså en cykel som ringar in fyra olika trender: aerodynamik, skivbromsar, 1x-drivlina och bredare däck.”

 

3T-Strada-bakhjuls-utskärning
Framväxlar göre sig icke besvär! Luften får däremot fri passage, åtminstone enligt Vroomen.

Skivbromsar: Ramen har helt ­optimerats kring skivbromsar. Ett exempel är den ­minimala gaffelkronan som tidigare måste hysa en fästpunkt för en fälgbroms. Kronan är oerhört liten jämfört med traditionella gafflar och bidrar både till bättre aerodynamik och till en styvare framände.

Korta kedjestag: Bakhjulet är indraget extremt nära sadelröret för att minimera turbulens och maximera effektöverföringen: kedjestagen är bara 410 millimeter långa trots ganska breda däck. Det är också delvis avsaknaden av framväxel som möjliggör den här lösningen – kedjevinkeln blir aldrig för extrem med bara ett främre kedjehjul.

Breda däck: Vroomen berättade att embryot till Strada var de 28 millimeter breda däcken. Ramen ritades kring dem som bas och grund. Det är ett tydligt avstamp från den gamla uppfattningen där däck på 23 millimeter och därunder var den ­accepterade standarden. Fylligare däck med lägre lufttryck absorberar vibrationer bättre. Nu när bredare fälgar börjar bli en vanligare företeelse på landsvägssidan – för att matcha de ­bredare däcken – så är de också ett snabbare ­alternativ jämfört med en smal setup.

3T-Strada-gaffel
Gaffelkronan är betydligt lägre än vi är vana vid från cyklar som i grunden bygger på en fälgbromsdesign.

OTROLIGT HÄFTIG, MEN KAN UTVECKLAS
Strada är alltså en cykel som ringar in fyra olika trender: aerodynamik, skivbromsar, 1x-drivlina och bredare däck. Så långt allt gott. Men ute på vägen blev vi lite kluvna. Strada är definitivt konkurrenskraftig i kategorierna vägegenskaper, ramstyvhet och aerodynamisk prestanda. Ett pass runt Kronplatz gav snabbt besked om cykelns karaktär. Uppför, nedför och på platten så kändes Strada som en alert, aggressiv och attackvillig aerocykel – men med fördelen av Continental-däckens för­låtande gång. Men vi måste ställa oss frågande inför den nästan obefintliga marginalen mellan däck, ram och gaffel. Cykeln är ritad kring 28 ­millimeters gummi. Trots det så upplevde vi hur småsten flera gånger ­fastnade i dem och ljudligt repade mot ram och gaffel. Smalare däck skulle löst problemet, men det skulle negera cykelns raison d´être i första hand, vilket är däck med stor luftkammare. Kanske skulle ett annat fabrikat fungera bättre?

En annan fråga är drivlinan. Med 1X så behöver man noggrant välja rätt ­storlek på klinga och kassett för att matcha utväxlingar mot terrängen där man cyklar. Provcykeln hade en kassett som var stegad med två tänder emellan de minsta kugghjulen. Det skapade lite för stora skillnader i kadens mellan de olika utväxlingarna, vilket var särskilt märkbart på en aeroracer vars fördel blir tydligare ju fortare den framförs. Kanske kommer 3T:s egna kassett vara en lösning på den här punkten? Vi gillar verkligen Strada och håller tummarna för att 3T vidareutvecklar cykeln.

 

3T-Strada-erol-framifrån
Strada kändes som en alert och attackvillig cykel.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.