Teknikträning: Häng med i svängarna

Träningstips 23 Nov

Det är fantastiskt hur mycket kraft man kan spara genom att lära sig att ta kurvor ordentligt. Inte bara genom att du slipper bromsa bort surt förvärvad fart i onödan utan du behöver heller inte accelerera lika mycket efter svängen. Så här gör du!

 

JAN_5237_JesperAnderssonPhotography
Är vägen bara torr kan du oftast luta mer än du tror utan att behöva syna asfalten. Nu är det förstås större chans att den är av is än att den är torr just nu, men ändå!  Foto: Jesper Andersson

FÖRBERED DIG
Justera alltid hastigheten innan du går in i kurvan, så att du inte förlorar tid och kontroll för att du måste panikbromsa halvvägs genom svängen. Om du kan se både in- och utgången är det enklare att anpassa farten så att du kan hålla en säker linje genom kurvan. Är den bred och svepande behöver du kanske inte ens bromsa alls. Om du inte ser utgången är det bättre att ta det lugnare, du förlorar trots allt mer fart genom att köra av vägen än att bromsa hårdare innan kurvan.

LINUS PÅ LINJEN
Om du kör i klunga är det extra viktigt att hålla linjen genom kurvan, för det du gör påverkar alla runtomkring dig. Om du är ensam kan du försöka att räta ut kurvan genom att gå ut långt åt sidan innan ingången, skära den så att du passerar nära apex halvvägs igenom och sedan gå ut långt åt sidan i utgången igen. På så viss kan du hålla en högre hastighet. Tänk dock på att hålla dig till din körbana, någon frontalkrock vill vi inte ha.

LUTA
Träning ger färdighet, så börja med att leta upp en sväng som du känner till och som du känner dig säker i. Industriområden en helgdag brukar vara perfekta övningsbanor. Lägg upp en runda och öka stegvis hastigheten genom kurvan. Efterhand som farten stiger lutar du cykeln allt mer inåt för att hitta balansen och kontrollen. Är det torrt kan du lita på däcken, men är det blött på vägen får du ta det lite försiktigare. Håll upp innerpedalen och lägg tyngden på den yttre.

DAGS ATT SÄTTA FART
Håll blicken högt och fokusera på utgångspunkten när du kör genom kurvan, det hjälper dig att hålla balansen och gör att du får lättare att hålla din linje. När du är säker på att du kommer klara svängen utan missöden är det dags att börja trampa igen. Öva på att rycka ut ur kurvan genom att trycka ner innerpedalen (som du haft i det övre läget genom svängen) och räta upp cykeln för att få med dig så mycket fart som möjligt ut.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.