Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
ExtraTidningen

Svar på Cykelbloggars kritik om tester

Jag har i efterhand blivit uppmärksammad på att sajten Cykelbloggar, som drivs av skribenten Fritz Olsson, framfört kritik mot hur tester av cyklar görs i Sveriges cykeltidningar.

I ett Facebookinlägg från den 24:e oktober skriver man följande:

”Hur kommer det sig att man bara ser 3-4 märken i alla de

lock Den här artikeln är låst

Cycling plus - Extra

✓ Alla premium artiklar

29.00kr / månad

(Kan avslutas närsomhelst)

Cycling plus - Premium

✓ Alla premium artiklar
✓ Digitala tidningar

79.00kr / månad

(Kan avslutas närsomhelst)

Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

4 kommentarer

  1. Det är väl dessutom så att han själv säljer Focus på Cykelgross.se? Så mycket var det med den tillförlitligheten.

  2. En skillnad är väl att i ena fallet skriver Fritz som officiell representant för Cykelgross och handlare, i andra fallet är han en privatperson som skriver blogg (som förvisso bl a driver trafik till Cykelgross).

    Jag tycker Fritz har en poäng i att det känns som en del märken testas betydligt oftare och syns mer inte bara i Sverige. Det kan ha med dessa företags marknadsbudget att göra och lite annat som ni nu förklarat.

    Samtidigt finns uttrycket “kasta sten i glashus”, och det vet vi ju vad det innebär här.

  3. Det är ju inte heller ett helt okänt faktum att Fritz och Marcus Ljungqvist som ansvarar för Fokus i Sverige är goda vänner även privat… det kan väl aldrig ha påverkat resultatet i Fritz oberoende jämförelse (man kan väl knappast kalla det för test när man inte ens sett cyklarna mer än på bild).

  4. Att han som delägare i Cykelgross utser den enda av de “testade” som de säljer som vinnare gör bara att man inte kan ta vad han skriver seriöst. Det blir bara löjligt och han framstår mest som bitter.

    Martin, han är delägare i Cykelgross så man kan knappast säga att han bara är en privatperson som driver en blogg. Han har såklart ett stort intresse i att Fokus-cyklarna blir mer populära så att han kan sälja mer för det gynnar honom, även privat och även om han inte hade varit vän med Marcus.

    Det är inte ovanligt att man som företagare driver bloggar, Facebook-sidor o.s.v. för att rida på “socialamedier” vågen i sin marknadsföring och hoppas man lyckas producera något som blir viralt. Vad är inte bättre än att “stå upp mot etablissemanget”?

    Sådant här gnäll kommer mot tidningar inom alla områden då och då. Det är såklart nyttigt att vara skeptisk mot det man läser, men som sagt var, sten i glashus.

Lämna ett svar till Peter Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.