Shimano presenterar MTB-nyheter

MTB 1 Mar 2016
Shimano DCE ska göra drivningen tystare och förhindra kedjehopp.
Shimano DCE ska göra drivningen tystare och förhindra kedjehopp.

Igår släppte Shimano några av de nyheter som vi kommer att kunna hitta på cyklar från och med säsongen 2017.

Mest spännande är troligen de nya klingorna specialanpassade för 1×11 växlade konfigurationer. De nya XTR- och Deore XT-klingorna har utvecklats genom att studera XC- och stigcyklister över hela världen, från torra och dammiga förhållanden i Sydeuropa och Amerika till leriga och kalla förhållanden i våra trakter.

Resultatet är ett koncept som man kallar Dynamic Chain Engagement (DCE) som i grunden handlar om modifierade tänder som ska hålla kedjan på plats bättre, sänka ljudet från kedjan och öka hållbarheten. XT varianten kommer att ha stålförstärkta tänder för ökad hållbarhet medan XTR versionen kommer med förstärkt aluminium för att hålla vikten nere.

Quick-link till 11-speed kedjor för dig som inte vill gå hem efter ett kedjebrott.
Quick-link till 11-speed kedjor för dig som inte vill gå hem efter ett kedjebrott.

Utöver det kommer en helt ny kassett för 1×11 som erbjuder mäkta 11-46T som verkligen ger ett stort spelrum för framför allt endurocyklister, men vi tror nog också att den kan bli ett alternativ till XC-motionären som vill ha en cykel med stor variation utan att behöva skruva och byta framdrev beroende på terräng. Den nya kassetten ska passa till både XTR och Deore XT.

Ytterligare en nyhet på drivlinan är en ny Quick-link till kedjor anpassade för 11-delade kassetter. Quick-linken är designad för att snabbt och enkelt kunna skarva en kedja ute i skogen utan verktyg.

Ett nytt monteringssystem för skivor ska göra livet enklare för cykelreparatörerna.
Ett nytt monteringssystem för skivor ska göra livet enklare för cykelreparatörerna.

Bromsar
Shimano passar också på att lansera två nya hydrauliska skivbromsar som landar just under Acera-nivån. M365 och M315 kommer inte ingå i någon specifik serie men ärver mycket från sina betydligt dyrare kusiner. Tillsammans med de nya bromsarna kommer också ett nytt låsringssystem för 160 och 180 mm skivor, utvecklat främst för enklare montering och demontering i verkstäder och fabriker.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.