Sex cyklar som du inte visste fanns

Prylar 1 Nov 2015

Smart och stilig

vanmoofDen här elcykeln från VANMOOF Electrified kostar sisådär 25 000 kr, men levereras då utrustad med ett inbyggt GPS-system, integrerat batteri och en robust men lätt aluminiumram (tyvärr går den inte att köpa i Sverige, än). Med fulladdat batteri har den en räckvidd på upp till 6 mil, och erbjuder två olika nivåer av assistans som du sköter via en smidig skärm som är placerad strax bakom styrröret på överröret. Dess föregångare fick omdömet ”den smartaste pendlingscykeln i världen”, och den senaste uppdateringen är inte direkt sämre. Dessutom är den ju snygg.

 

Den självjusterande cykeln

cannondale-cerv-bike-Priority-DesignsKanske något för Tillbaka till framtiden 3, eller? Den här futuristiska hojen tar ett tag att vänja sig vid eftersom den inte liknar något annat, även om den för tankarna lite till Miguel Indurains Pinarello Espada som han använde för att slå timrekordet 1994. Cykeln till vänster kallas Continously Ergonomic Race Vehicle (CERV) och har varken framgaffel eller kedja, men den kan justera sin egen form under tiden du cyklar för att behålla den bästa positionen. Den ser med andra ord olika ut om du cyklar uppför, på platten eller utför.

CERV presenterades på Eurobike förra året och var ett samarbete mellan de amerikanska företagen Priority Designs och Cannondale och som du kanske misstänker blev det aldrig någon serieproduktion. Trots det har den etsat sig fast på näthinnan.

 

Världens dyraste

Aston-Martin-Limited-Edition-ONE-77-Factor-CycleAston Martins grej är att göra snygga sportbilar, så det känns lite galet att de har gjort en cykel-version på en av sina dyraste åk. Modellen One-77 Coupe är en supersällsynt bil som gjordes specifikt för James Bond-filmer (och kostar ungefär 20 miljoner styck), och cykelversionen är inte så pjåkig den heller. Givetvis är den byggd helt i kolfiber och har ett inbyggt datorsystem med en himla massa sensorer överallt på cykeln.

Det tillverkades bara 77 stycken som såldes för ungefär 400 000 kr per hoj, men det är ingen högoddsare att priset kan tänkas stiga när inbitna Bond-samlare vill lägga vantarna på dem.

 

En som inte går att stjäla

yerkaDe tre personerna bakom Yerka var trötta på att få sina cyklar stulna, så de gjorde en som helt enkelt inte går att stjäla. Resultatet blev en cykel som använder delar av ramen som sitt eget lås. Uppfinnarna menar att den är tjuv-säker eftersom cykeln blir helt värdelös om man försöker skära sig igenom låset för att ta den med sig. Utöver en helt genial design är den dessutom utrustad med bluetooth, så att du kan låsa upp den från din telefon.

Tack vare att så många var villiga att satsa lite pengar på idén finns det chans att vi får se Yerka på gatorna. Den beräknas komma till försäljning i början av nästa vår.

 

En vikbar cykel som du kan ha i väskan

The-Sada-Bike-4Det näst bästa efter en transformer-cykel när man pendlar är en hoj som går att vika ihop till nästan ingenting. I den här kategorin hittar vi Sada Bike, som inte bara ser häftig ut utan är väldigt användbar för storstads-pendlare. När du fällt ihop den är den inte större än ett paraply och gör den enkel att bära med sig på tunnelbanan eller spårvagnen, förvara under skrivbordet eller bära runt på tills du faktiskt behöver den.

Sada kan bli så kompakt tack vare att den inte använder sig av saker som vi normalt associerar med en cykel, som nav och ekrar, dessutom är ramen extremt minimalistisk. Den är fortfarande under utveckling, men visar ändå på att det inte är helt omöjligt att bygga en cykel som du får plats med i ryggsäcken.

 

Utomjordingscykeln

Om du fick syn på en av dessa ute på vägen skulle du antagligen sätta i halsen eller gå in i en lyktstolpe. INgSOC har varken ekrar eller kedja, och ramen är liksom byggd uppåt, mot cyklisten istället för tvärtom.  Kolfiberramen skulle lika gärna kunna vara ett alienskelett som sänts hit från yttre rymden för att förvirra skiten ur oss – eller för att vi skulle ha något att cykla riktigt, riktigt snabbt på.

INGSOC

1 kommentar

Ola liljegren 26 Mar 2016

Cykeln som ej går att bli stulen vore något för min hemort Örebro. Där cyklister lämnar sina cyklar fastlåsta och överger dem…… Varför vet ej men som örebroare är det en sorglig syn. Jag är givetvis själv cyklist i cykelstaden.

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.