Service av nav Så här servar man navens kullager, för att hjulen ska snurra länge och snabbt

10 Maj

5

Om hjulen snurrar utan den där silkeslena känslan man vill ha betyder det att tiden är mogen för att ta fram verktygen och göra en service. Oftast beror problemen på att lagren blivit slitna, eller att det kommit in vatten och smuts i dem. Men alla lager slits, och förr eller senare är det oundvikligt att det börjar uppstå lite glapp så att man kan rucka hjulet lite från sida till sida.

Det finns två olika typer av lager som man finner på cykelnav, och det är (inkapslade) maskinkullager samt klassiska lösa lagerkulor med kopp och kona. Vanlig service kan förlänga livet på dem, i synnerhet om det handlar om lösa kullager, men om vi talar maskinkullager (vilka oftast har mindre diameter på själva kulorna) är det en slitdel som man måste byta ut då och då. Generellt brukar alltså kopp och kona anses ha fördelen att det medför lång livslängd om man sköter om dem, medan många nav med maskinkullager brukar vara lättare, ofta på bekostnad av just hållbarheten.

 

Service av lösa lager med kopp och kona (tex Shimano)

 

Detta behöver du

• Konnycklar, vanligtvis 15 och 17 mm 
• Fett
• Magnetisk skruvmejsel
• Kedjepiska och kedjeverktyg
• Kassettverktyg
• Skiftnyckel
• Avfettning
• Trasa av tyg eller papper

 

1
Regelbunden service kan i vissa fall ge dina nav ett närmast evigt liv.

1. LOSSA
Vi använder ett bakhjul, men proceduren är densamma på ett framhjul. På bakhjulet börjar vi dock såklart med att ta bort kassetten från bodyn, med kedjepiskan och kassettverktyget.

Därefter använder vi de båda konnycklarna för att lossa muttern som sitter ytterst på hjulaxeln på icke-drivsidan, genom att hålla konan med den ena nyckeln och muttern med den andra.

Det kan vara bra att anteckna i vilken ordning muttrar och brickor sitter, så att man kan få ihop det på rätt sätt igen.

Sedan håller man låsmuttern på drivsidan med den ena konnyckeln, lossar konan på icke-driv-sidan med den andra, varefter man skruvar av konan för hand. Nu kan man också dra ut axeln ur navet.

 

2
Dessa verktygen använder vi när det handlar om ett klassisk nav, med lösa kulor, kopp och kona.

2. BORT MED KULORNA
Nu är det dags att försiktigt ta bort de lösa lagerkulorna från navet, och här kan en magnetisk skruvmejsel vara till stor hjälp, i synnerhet om handen är full av klumpiga grisfingrar. Lagerkulorna ska sedan rengöras noggrant med avfettning och en trasa, så att de glänser som små pärlor. Man torkar också ur kopparna i navet där kulorna låg, samt konorna som höll dem på plats.

Nu är det också en bra idé att inspektera skicket på lagret, och om det finns ojämnheter i ytorna ska delarna bytas ut. När det gäller lagerkopparna på exempelvis Shimano-nav är de dock fasta, så om de är bortom räddning är det ett nytt nav man behöver.

 

3
Ett visst slitage på lagerkulorna är oundvikligt, vilket gör att naven så småningom börjar glappa lite och behöver servas och spännas.

3. FETTA IN
Nu är det dags för nytt fett, så smeta ut ett rejält lager i lagerkopparna i navet. Då kan man sedan placera dit de rengjorda lagerkulorna, och de sitter kvar i fettet. Förslagsvis använder man återigen en magnetisk skruvmejsel, om man inte tycker det är roligt att ligga på alla fyra och leta efter försvunna kulor.

När alla kulor återigen är på plats kan man sätta dit axeln med konan och snurra lite på den för att se att kulorna är korrekt installerade. Sedan tar man bort axeln och upprepar hela proceduren på andra sidan.

 

4
Man börjar alltid med att lossa låsmuttern från konan på icke-drivsidan, för att slippa problem med att de inte är ordentligt ihopdragna på andra sidan där det är svårare att komma åt.
5
Ta bort lagerkulorna och rengör dem med avfettning och en trasa.

4. MONTERA IHOP
Sätt nu tillbaka axeln ifrån drivsidan, och skruva dit den andra konan från icke-drivsidan. Den ska skruvas i så att det blir kontakt, men inte mer än så och absolut inte dras åt hårt.

Nu kan man också snurra en gång extra på axeln för att se till att den cirkulerar silkeslent. Rucka också lite på den för att se till att konorna är tillräckligt ihopdragna för att allt glapp ska vara borta. I det här läget får man prova sig fram till den lagerspänning som dels innebär att det inte glappar, men där lagret ändå inte är så tight ihopdraget att det inte snurrar helt fritt. Ofta känner man en slags ojämnhet i snurret om det är för hårt draget.

Därefter sätter man tillbaka brickor, muttrar och liknande på icke-drivsidan, i den ordning som de satt innan. Och med hjälp av konnycklarna drar man ihop konan och muttern, så att ingenting sitter löst och kan gängas upp. I det här läget är det väldigt lätt att man råkar rotera konan på axeln och förstöra lagerspänningen, så kolla igen att den fortfarande är perfekt genom att snurra axeln.

Till sist är det bara att montera kassetten, och njuta av minimal friktion i sina nyservade hjul.

 

Nav med maskinkullager

 

Detta behöver du

5 mm insexnyckel
• En solid bakaxel eller liknande metallstav
• Nylonhammare
• Hammare
• Liten skruvmejsel
• Fett
• Specialverktyg, hylsa eller
aluminiumrör för att pressa i lagren

 

På ett nav med maskinkullager tar man bara ut lagren när de är slut, så det är det vi kommer att göra här. Vi jobbar med ett framhjul, men ett bakhjul är vanligtvis inte så mycket svårare. Ofta sitter det då två lager i själva navkroppen och två i själva navbodyn, och navbodyn kan oftast helt enkelt dras av från navet vid rätt tidpunkt. Sedan kan man knacka ur lagren från den på ungefär samma vis som förklaras nedan. Så låt oss börja!  

 

6
Ett lager fett i lagerbanan på navet gör att det är lätt att peta dit kulorna.

1. LOSSA
Med största sannolikhet har axeln på navet åtminstone en eller troligen två avtagbara axeländar, och detta börjar man med. Ofta skruvar man bort dem genom att sätta en 5 mm insex på varje sida, och skruvar motsols som vanligt. Men det kan också räcka att bara dra axeländen rakt ut på vissa nav. Man kan dock behöva ta i lite i båda fallen.

Håll koll på eventuella brickor och deras placering. Ibland kan det också finnas en o-ring som håller en spacer på plats, så det kan krävas att man tar i lite för att få loss dem. På exempelvis Mavic-nav måste man också lossa ett gängat täcklock som är till för att justera lagerspänningen.

 

7
Det kan krävas lite kraft när man skruvar av axeländarna, så man ska använda en fräsch insexnyckel för att inte förstöra dem.

2. KNACKA UR AXELN
Nu behöver vi knacka ur axeln och därigenom också det första lagret, och då ska man först se till att man placerar navet på ett sådant sätt att det har bra stöd och inte skadas. Sedan driver man ur lagret och axeln med ett par bestämda men kontrollerade slag.

 

8
Navet behöver stöd när man knackar om man ska få ut axeln och lagret.
9
En gammal solid bakaxel är ett utmärkt verktyg för att knacka ur lager.

3. TA UR DET ANDRA LAGRET
När axeln och det ena lagret är ute ur navet vänder vi på hjulet och ser återigen till att navet har bra stöd, innan vi också knackar ur det andra lagret. Detta gör vi genom att trä en gammal solid bakaxel genom navet och knacka på denna. Det kan alltså återigen behövas ett par ordentliga smällar, om det är tight passform och tiden har haft sin gång där inne.

När lagren är ute ur navet så rengör man navet med lämplig avfettning och en trasa, inklusive navflänsarna som ekrarna är trädda igenom. Det här är nämligen en bra tid att inspektera navflänsarna så att det inte finns sprickor runt ekerhålen. Om det skulle vara så illa är det dessvärre dags för ett nytt nav.

 

4. FETTA IN (med måtta)
Lägg nu ett tunt lager fett runtom de nya lagren, på axeln, samt i navets lagersäte. Inte för mycket mellan nav och lager dock, eftersom detta kan förhindra att lagret sätter sig ordentligt i navet.

När lagret sedan ska pressas i navet är det viktigt att kraften bara appliceras på den yttre delen av lagret, för med de små kulor som ofta sitter i dessa maskinkullager är det risk att man förstör dem om man smäller till på den inre delen.

Antingen använder man det gamla lagret eller en hylsa med exakt samma storlek, när man sedan knackar i det nya lagret. Lagerbanor består av härdat stål, så de kan därför vara mer spröda än vanligt stål. Alltså är det ingen dum idé med skyddsglasögon, och det gäller att se till att man håller grejerna rakt när man knackar i lagret. Man vet att lagret har satt sig ordentligt när slagen plötsligt möts av en solidare känsla.

 

10
Ibland kan det definitivt vara lönt att investera i en liten lagerpress för sådant här mekande.

5. SÄTT IHOP
Montera sedan axeln innan samma procedur upprepas med det andra lagret, och montera därefter axeländar och så vidare. Om lagret skulle hamna lite snett när det ska knackas i är det ingen idé att bara köra på och försöka övertyga det med extra våld, för det kan leda till att det fastnar eller att det blir ojämnheter i navet som sedan gör att lagret inte sätter sig ordentligt.

Nu återstår det bara att njuta av ett nav som återigen snurrar silkeslent och förföriskt!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.