Scott Scale 710 Plus 25 995 kr > När du inte vill slita på bromsarna i utförsbackarna

Prylar 26 Apr

Precis som flera andra cyklar i Scotts flotta så har denna plus-Scale blivit upphottad inför 2017. De två mest uppenbara skillnaderna är att gaffelvinkeln blivit flackare och att den fått en sänkbar sadelstolpe, märkt med den egna komponenttillverkaren Syncros logga. Båda dessa sakerna är ju sådant som förstärker en cykels förmåga när det lutar nedför, eller när man kör fort genom svår terräng, och detta märks verkligen.

Scott-Scale-710-Plus

Plus Fina köregenskaper, genom en förmåga att hantera tuffa tag och också kännas kvick.

Minus Ganska mycket pengar för en alu-hardtail, och inte lika intuitiv känsla i sadelstolpen som vissa konkurrenter.

Köp om Du vill ha en cykel som både är ganska kvick och som är rolig och trygg när det går lite utför, men du vill inte ha en småsvampig och tung heldämpad, utan istället accepterar du att man får köra lite mera aktivt.

Cykeln ber verkligen oss om att släppa bromshandtagen, och att ladda järnet när det finns några höjdmeter att spendera. Det är såklart ingen enduro-hoj, men den känns väldigt stabil och samtidigt spännande när man kör fort och fläktigt utför stigarna. Det är klart att det skakar mer än en heldämpad konkurrent, men om man orkar resa sig ur sadeln känns det ändå inspirerande att bara gasa och släppa sargen. Kanske har den i de situationerna också lite nytta av att den inte har fullt lika korta kedjestag som de allra mest moderna skapelserna i geometrihänseende, vilket såklart också innebär att den inte vill köra på bakhjulet och kasta sig runt tvära kurvor med riktigt samma iver.

Inte så fläskig när den ställer sig på vågen

Om Scalen visade fina förmågor när stigen lutade nedför, så innebär inte detta att den är någon slöfock när det ska trampas. Istället känns den ganska kvick och sprättig för att vara en plushoj, och det beror sannolikt på att både cykeln som helhet och hjul/däck har en bra vikt. Däcken är inte lika svulstigt omfångsrika som vissa plushojar, så jämförelsen kanske haltar en aning, men ändå är det tydligt att hjulen och däckens lägre vikt lämnar avtryck i hur cykeln upplevs. Hjulen knäppte dock en hel del under första turen, så de kunde gissningsvis ha masserats lite mer vid uppbyggnaden för att man ska kunna vara säker på att ekerspänningen förblir riktigt bra.

Komponenterna

En annan del av förklaringen till att cykeln har en ganska bra vikt hittar vi nog i att den har en lite mer XC-betonad gaffel än vissa konkurrenter, genom en Fox 32 Float i 120 mm-utförande. Den funkar alldeles utmärkt till oss, och via Scotts egna och utmärkta reglage kan man styra den från styret till skillnad från konkurrenterna. Men om man var en storvuxen och hårdför stigmördare skulle man kanske önskat något aningen kralligare på en cykel som denna, med 34 mm innerben.

I övrigt får man en ypperligt välfungerande SRAM GX-grupp tillsammans med Deorebromsar, och det är en kombo som vi gillar. För att man verkligen inte ska tappa kedjan får man också en elegant direktmonterad kedjestyrare, ifall narrow-wide-tekniken på klingan skulle svika. Vi personligen föredrar den tydligare känslan i GX-reglaget, i jämförelse med exempelvis ett mera flexibelt men också mindre distinkt SLX-reglage.

På denna Scott får man en nätt och fin integrerad kedjestyrare, så att man verkligen inte ska tappa kedjan när man blåser på över stock och sten.
På denna Scott får man en nätt och fin integrerad kedjestyrare, så att man verkligen inte ska tappa kedjan när man blåser på över stock och sten.

Merparten av de övriga komponenterna bär Syncros logga, och där är väl den sänkbara sadelstolpen den viktigaste delen. Den fungerar, men åtminstone på vårt exemplar upplever vi en fördröjning innan den vill sänka sig, som gör att vi har svårt att lära oss använda den på ett riktigt effektivt sätt. Det blir inte riktigt lika mycket ”i farten” som vi är vana vid, utan vi får mer medvetet ”ställa in” höjden på den. Reglaget hade också gärna fått sitta på undersidan av styret, istället för att gaffelreglaget gör det, eftersom vi känner att vi använder sadelstolpsreglaget mer på en cykel som denna.

Väldigt bra, men inte gratis

Sammanfattningsvis var den här cykeln en väldigt stor glädje att susa fram genom skogen på, och den har många av de egenskaper som vi tycker gör att plusformatet kommer allra mest till sin rätt. Däremot har den ju ett pris som är ganska högt för en aluminium-hardtail, och till skillnad från sina billigare Scale-syskon (720, 730) måste den ju då också konkurrera med heldämpade cyklar.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.