Sammanfattning av skivbromstestet

Prylar 24 Mar 2016

Efter en härlig vecka i Fuerteventuras böljande landskap där undertecknad och Jeppman tillsammans spenderat en bit över 60 timmar, 150 mil och 22 000 höjdmeter på våra fem testcyklar tycker vi att vi börjar få kläm på det här med skivbromsar på landsvägscyklar och känner oss redo att dra några slutsatser.

För det första – bromskraften hos ett par hydrauliska skivbromsar är alltid bättre än fälgbromsar, och då pratar vi torrt väder. När det är blött är skillnaden ännu större. Man kan alltid bromsa senare och snabbare.

Det kan vara så att det är praktiskt möjligt att applicera samma bromsande kraft på hjulen med hjälp av fälgbromsar som med skivor, men vägen dit skiljer sig åt. Ska du lyckas med samma sena inbromsning inför en sväng med en fälgbromsförsedd cykel i hög hastighet kommer du att behöva använda åtminstone två fingrar och ta i för allt vad du är värd (eller träna upp dina nypor), vilket innebär att du förlorar finkänslighet, och i värsta fall också greppet för att du tar i för mycket och låser upp hjulet.

Med skivbromsar är det förvisso så att det krävs mindre kraft från dig för att låsa hjulen, men efter lite övning är inte det någon risk. Med en hydraulisk skivbroms får du nämligen en mycket högre finkänslighet längre upp i ­bromsspannet. Tack vare att hydrauloljan är ett så genialt sätt att överföra kraften från dina fingrar till bromsokets belägg som sedan trycker på skivan räcker det alltid med kraften från ett finger för att få ned hastigheten till den önskade (även om du tagit tabelras på frukostbuffén).

Vi vill dock varna för vad som kan hända om du kör i en klunga där inte alla har samma bromssystem. Den verkliga bromssträckan kommer då att bli väldigt olika för olika cyklister och kan leda till att man med skivbroms kan bli påkörd bakifrån om den bakom inte har förmåga att bromsa tillräckligt snabbt. Detta är bara en farhåga, och om alla är medvetna om vilka begränsningar de har samt har god uppsikt över vägen framför borde det inte ställa till med några problem.

Nog pratat om bromsar – en cykel är ju som sagt så mycket mer än sin förmåga att gå från att färdas snabbt till långsamt. Det är ju snarare det motsatta vi strävar efter, att accelerera fort eller åtminstone att hålla hög fart under lång tid. Helst ska vi ju också kunna göra det utan att bli allt för trötta eller att få ont för att vidarebefordrar vägens ojämnheter upp till ryggen.

Scottens styrka var väl i ärlighetens namn inte det sistnämnda – istället var den just stark och styv. Detta är dock en positiv egenskap när turerna inte är så långa, som till exempel pendling eller den där timmen man hinner klämma in mellan att jobbet slutar och solen går ner. Med plats för skärmar och breda däck kan du ta dig fram där du vill oavsett väder. Ett annat stort plus var att den hade testets skönaste reglage.

Rose levererade inte bara testets näst billigaste cykel utan också den i särklass lättaste. Som vanligt när det gäller så kallade postordercyklar får man väga fördelarna med att kunna konfigurera cykeln själv mot nackdelen att man inte kan prova den innan köp. Vi saknade lite accelerationsvillighet i backarna men den lätta aluminiumramen imponerade stort på oss med sin följsamhet och komfort, så till den grad att vi vill påstå att detta är den mest komfortabla alu-hoj vi någonsin testat.

Meridan bygger i grunden på en styv aluminiumram som trivs i uppförsbackarna, men med ett flertal detaljer som förhöjer komforten. Platta kedjestag samt sadelstolpe och gaffel i kolfiber gör alla sitt för att göra åkningen mer njutbar. Cykeln sticker inte direkt ut åt något håll, utan har en blandning av egenskaper som borde tilltala den breda massan.

Cannondales Synapse har du mest nytta av på långa turer och dåliga vägar, och har en påkostad ram för sitt pris. Breda däck gör att den klarar av tuffa tag och har skön komfort men många smarta och iögonfallande lösningar gör att den behåller styvheten där du vill ha den. Geometrin gör den perfekt för den som både cyklar för njutningens skull men också ställer upp i ett motionslopp då och då för att utmana sig själv att köra fort.

Treks Domane var en trevlig bekantskap, om än något tung för priset. Kan du leva med tyngden (alternativt byta till ett par lättare hjul) får du tack vare IsoSpeed-länkaget en både styv och komfortabel hoj. Därtill får du en cykel med styrning och bromskänsla i världsklass.

Det gäller alltså att som vanligt fundera över sina behov och preferenser, att bara titta på komponenterna kommer man inte så långt på. Alla cyklar i testet var till exempel mer eller mindre utrustade med Shimano 105, men på grund av skillnader i material, geometri, bromsskivor och så vidare upplevdes de tre aluminiumramarna och de två kolfiber­ramarna väldigt olika.

Tack vare att de hydrauliska reglagen nu finns på 105-nivå (tycka vad man vill om deras utseende, de är i alla fall väldigt funktionella) så är nu skivbromsade landsvägscyklar nu även en angelägenhet för den breda massan. Exakt vilken väg ­branschen väljer att gå de kommande åren är svårt att sia om, men att skivbromsarna är här för att stanna råder det ingen tvekan om.

Sammanfattning_utvald

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.