Så gör du för att synas när du cyklar i mörkret

Artiklar 6 Nov 2016

Om man är cyklist i Sverige, inte ställer cykeln längst in i garaget bara för att kalendern säger att det är vinter och har någon sysselsättning på dagtid är det ofrånkomligt att man kommer att få cykla i bristande ljusförhållanden en stor del av året.

Oavsett om du jobbpendlar, tränar eller bara vill ta dig från A till B är det därför viktigt att du tar plats i strålkastarljuset om livet är dig kärt. Vi går igenom vad som krävs för att du ska slippa närkontakt med dina medtrafikanter och för att hålla dig på rätt sida om lagen.

Sätt reflexerna rätt
Vid högskolan i Skövde har en forskargrupp med bland annat doktorer inom kognitionsvetenskap genomfört ett projekt för att se vilken roll placeringen av reflexer på cyklister spelar när medtrafikanter ska se vad de planerar. De fann att den klassiska reflexvästen med horisontella reflexer ger en falsk trygghet, eftersom den bara talar om var du befinner dig men inte avslöjar ditt rörelsemönster och därmed är det svårare att uppfatta åt vilket håll du tänker röra dig.

Se till att ha reflexer där de gör som mest nytta - längs rygg och armar, på handskar och skor. Foto: Tommy Persson
Se till att ha reflexer där de gör som mest nytta – längs rygg och armar, på handskar och skor. Foto: Tommy Persson

Det allra effektivaste var när ett vertikalt reflexband placerades på ryggen med en kompletterande vertikal reflex i samma linje på hjälmen.

”När vi satte en vertikalreflex på ryggen och dessutom en på hjälmen fick vi en helhet som gjorde att det bakifrån var tydligt om cyklisten tittade rakt fram. Tittade cyklisten det minsta lilla åt sidan bröts helheten och sådant är vi människor väldigt bra på att läsa av”, säger en av forskarna, Mikael Johannesson, till TT.

Huvudvridningen sänder helt enkelt signaler till omgivningen att personer troligen är på väg att byta riktning.
Johannesson påtalar också vikten av att placera reflexer på positioner som rör sig, till exempel knän, skor, pedaler och ekrar, eftersom även det gör rörelserna tydligare och mer lättlästa för andra. Reflexer på handskarna som syns när du sträcker ut handen för att ge tecken inför en sväng är såklart också att föredra.

Håll koll på reglerna
Eftersom cykeln räknas som ett fordon när den framförs på allmän väg gäller också Transportstyrelsens förordningar. De tekniska kraven för cyklar finns att läsa i sin helhet i TSFS 2010:144. De krav som gäller belysning och reflexer finns listade i bilden.

”Eftersom det är fordonsbestämmelser talar man om fordonets utrustning. Skulle en cykel utan framlykta eller strålkastare föras i mörker av en förare med pannlampa vore det dock ganska osannolikt att en polisman skulle vilja rapportera föraren för förseelsen, men rent krasst är det inte okej att ersätta en lampa eller reflex på cykeln med motsvarande som fästs på kroppen”, säger Bo Göingberg som jobbar på Transportstyrelsens regelinformationssektion.

Läs mer: 3 effektiva trainerpass

Om du använder en blinkande baklykta måste den ha en frekvens av minst 200 blinkningar per minut. Däremot är det inte tillåtet att använda blinkande framljus.

”Jag skulle tro att det godkändes beroende på önskemål från cyklistorganisationer när de blinkande baklyktorna kom ut på marknaden och det faktum att det är vid upphinnande som biltrafiken kommer närmast en cyklist och upptäcktsfaktorn har stor betydelse för till exempel planering av omkörning. Framtill har man ju valet att använda antingen lykta eller strålkastare men en blinkande sådan i förarens siktfält i mörker skulle vara störande”, säger Bo Göingberg.

Det verkar inte finnas någon gräns för hur mycket man får synas. ”Det finns inga krav på typgodkännande av framlykta- eller strålkastare och därmed inte heller någon begränsning på hur starka lampor som får användas, men man måste alltid ha möjlighet att blända av om det kommer mötande trafik”, förklarar Göingberg.

Skulle du cykla utan lampor eller med bristande belysning i mörker är bötes­beloppet 500 kr så se till att du är rätt utrustad, det är pengar som är betydligt trevligare att lägga på annat.

Mer om regelverket som gäller för cyklar kan du läsa på Transportstyrelsens hemsida.

Läs mer: Därför ska du testa dig

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 1-2016

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.