Rose Cross Pro RS-3000
När man tar upp denna cykel ur lådan tänker man först att det handlar om en cykel i kolfiber, med släta övergångar mellan det enorma underröret och det buktande koniska styrhuvudet. Sedan ser man lite svetsfogar på andra platser i ramen och dekalen som säger ”7005/T6”, och man förstår att det är en väldigt fet aluminiumram! Vi är inte fullt ut bekanta med Rose tillverkningsmetoder, men många av svetsfogarna bör vara slipade, vilket tar bort brottsanvisningar och ger en mer hållbar fog mellan rören. Överlag känns det verkligen som att Rose, där det är motiverat att göra det, har använt rörprofiler som maximerar den styvhet en cykelramskonstruktion i aluminium kan uppbringa. Vid vevlagret fyller underröret nästan ut hela bredden på BB86-vevlagerhylsan, vilket gör att flexande borde vara ett obefintligt problem även för dem som har mer krut i låren än undertecknad. Däremot får underröret nästan undertecknads vader att känna smalhetskomplex.
När man trampar iväg på cykeln möts man av en livfull och distinkt cykel, som på flera sätt kan mäta sig med Cannondalen vad gäller känslan av rapphet. Till ganska stor del tror vi att känslan av smidighet och sprättighet (i ordets mest positiva bemärkelse) kommer av att det finns ganska lite vikt långt ifrån cykelns tyngdpunkt. Hjulen är i sin kompletta form testets lättaste med över två hektos marginal, och med avsaknad av skivbromsar får man en lätt gaffel, vilket bidrar till låg vikt på platser där det segar ner en cykels beteende som mest. Uppträdandet känns helt enkelt som att det uppmuntrar till tävling!
Komponenterna gör också detta till en cykel för tävling, och utan att byta något mer än att möjligen konvertera hjulen till slanglöst kommer cykeln ta kål på varje möjlighet att skylla på materialet om tävlingsresultaten uteblir. Det är högklassiga komponenter rakt igenom, med en helt komplett Shimano Ultegra-grupp, Ritchey WCS styrkombo/sadelstolpe, samt DT Swiss R23 Spline hjul. Ultegragruppen levererar en aningen förhöjd känsla jämfört med Shimano 105, och den har Shimanos nya vevpartistandard med fyrbultsinfästning mot normala fem. Den som oroar sig för att detta inte skulle räcka till kan vara lugn, för på denna cykel kan vi till skillnad mot de Shimano 105/FSA Gossamer-bestyckade inte producera något kedjeskrap hur mycket vi än låter låren arbeta. Istället innebär det en viktbesparing, om än relativt marginell sådan. Den speciella standarden gör det ju dock lite svårare för den som tänkt byta ut klingorna fram mot en singelklinga, vilket somliga har för vana att göra på sin cross.
För att spinna vidare på hjulen så är de en mycket trevlig bekantskap. Även om de inte levereras med tubeless-kit utan vanligt fälgband, så krävs det ett rejält tryck för att få däcken att åka på plats. Detta gör att vi vågar lita på att de inte kommer burpa och tappa luft den dagen man konverterar till tubeless och sänker trycket till tävlingsnivå.
Vajerdragningen är intern, och i högre utsträckning än vi är vana vid på aluminiumramar. Växelvajrarna går in i ramen redan i styrhuvudet, vilket ger en väldigt ren känsla i fronten. När det gäller vajerdragningen till frambromsen så sitter vajerstoppet precis som på Treken monterat i gaffelkronan, vilket tillsammans med det koniska styrröret ger en total avsaknad av tendenser till brake-chatter. Vi kan inte låta bli att undra om cantileverbromsar hade haft det dåliga rykte de har i vissa kretsar om detta varit standardplatsen att montera vajerstoppet på redan från början. Bromsarna som är Shimanos cx70 levererar också en fin känsla, och med utmärkt bromskraft även om den avtar i väta.
På ett lite inkonsekvent sätt finns det faktiskt skärmfästen på bromsbryggan samt mellan kedjestagen, och eftersom fästet till vajerstoppet på gaffeln sitter i gaffelkronan skulle det gå att montera vissa typer av skärmar på cykeln. När det gäller just kedjestagen, vilka är väldigt kraftiga och rimligen har kraftöverföring som en pelare i Parthenon, så upplever undertecknad att dessa gott kunde haft en dragning som gav lite mer hälfrigång. Detta är bara något störande för dem som likt undertecknad har väldigt inåtvinklade hälar, och eftersom klumpiga vinterskor inte är något vi förknippar med denna cykel är det möjligt att optimal kraftöverföring är en bättre prioritering än överdriven hälfrigång.
Rose ger kunden förhållandevis stora möjligheter att vid beställning byta ut komponenter och köpa cykeln med de delar man själv vill ha, vilket är en mycket fin möjlighet! Detta omfattar saker som sadel, styre, hjul med mera, men man behöver ju dock ha en viss kompetens som kund för att kunna använda detta på ett positivt sätt. Undertecknad hade troligen bytt ut sadeln, för trots att den är bekväm känns den enligt hans smak alltför mjuk på en cykel som andas tävlingsvapen.
Testen publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus nummer 6-2015.