RACER SOM I RACE – duell: giant TCR ADVANCED 1 DISC Racing i generna – Pris: 26 000 kr

Cykeltester 3 Nov

3giant

Giant TCR är riktiga racingcyklar, och som exempel var det en finversion med fälgbroms som Tom Dumoulin så fantastiskt elegant rattade till seger i årets Giro d’Italia. Den här modellen har skivbroms och lite enklare ramkonstruktion, men den är fortfarande en äkta racer, i ordets rätta bemärkelse. Detta yttrar sig bland annat i en aggressiv sittställning som är låg och utsträckt, samt en kvick och livfull känsla i sadeln, i synnerhet för att vara en skivbromshoj utan skyhög budget.   

Samma geometri
Att cykeln har en så pass livfull och kvick känsla, som är väldigt roligt i synnerhet när man vill gasa, beror bland annat på att Giant inte har kompromissat för att få dit skivbromsar. Oftast har skivbromshojar längre kedjestag för kedjelinjens skull, men Giant har hållit dem korta och kvicka på 405 mm. Cykeln känns också som att den reagerar väldigt bra på den input man ger den, utan att för den skull vara nervös eller otrygg. Det är dock en cykel som gillar att åka fort, och att kasta sig in i kurvorna med full fart. När man skickar ner kraften i pedalerna får man också ganska bra betalt, men det är klart att i jämförelse med en lättare cykel utan skivbroms – som Sensan på nästa sida – så blir det lite segare. I jämförelse med andra skivbromshojar i samma priklass tycker vi dock att Gianten står sig väldigt bra, men man betalar lite kvickhet för skivbromsarna.

 

3giant3
TRC Advanced är förhållandevis lång och låg, och passar cyklister som gillar en aningen mer aggressiv sittställning.

Listig sadelstolpe
Snabba racerhojar är ju i allmänhet inte ­kända för att ha en enastående komfort, men på denna punkten tycker vi att Giant har lyckats väl. Den kompakta ramen gör att sadelstolpen i kolfiber får ett ordentligt uppstick, och konstruktionen på densamma gör att den flexar väldigt fint och tar upp stötar. Och det är trots att den är en aerostolpe, vilket gör det hela ännu mer imponerande. När man tänker på det och ser hur väl det fungerar på denna cykeln, är det faktiskt obegripligt att så många andra märken har såpass fläskiga och stötiga aerostolpar, när de kunde vara så här istället. På denna ­punkten ligger Giant alltså verkligen i framkant. Precis som man gjorde med den ursprungliga TRC (som står för Total Compact Road), när man var först med kompakta och slopade ramar på landsvägen, och därigenom pushade både styvheten och komforten.

 

3giant2
Giant har satsat en hel del på att göra ramen lätt och styv, och man har lyckats väl enligt vår bedömning.

Samma, fast annorlunda
Ramen på denna cykeln är alltså i det som ­Giant kallar för Advanced grade kolfiber, och det är samma som man finner även på ­modeller som kostar upp till 45 tusen. Däremot är gaffeln här i en blandning av kolfiber och aluminium, och det är såklart en sak som adderar lite vikt. Med sina 8,6 kilo är den dock inte särskilt fläskig för att vara en skivbromsracer i denna prisklassen, men heller inte enastående.

Ramen i sig ger ett fint intryck, med rörprofiler som ger styvhet där sådan behövs, lite komfort där det är möjligt, samt en och annan aerodynamisk touch kring sadelröret. Baktriangeln är också assymetrisk, för att ge en bra kombination av låg vikt och styvhet.

 

3giant1
Den här aerostolpen gillar vi verkligen, eftersom den är så minimalistisk och därmed också ger komfort.

Semiaero med extra gummi
Komponentmässigt står sig denna cykeln bra om vi tänker tillbaka på de skivbromsade 105-hojar i liknande prisklass som vi testade tidigare i år, även om det är en aning vilseledande att det står Ultegra-grupp på Giants hemsida. Reglagen är nämligen 105, och det är den punkten där vi tycker att det är störst skillnad mellan 105 och finare Shimano-alternativ. Inte för att 105 inte fungerar bra, för de är tvärtom alldeles utmärkta. Men de är ganska fula och klumpiga i jämförelse med finare alternativ, och vi hade gärna sett att det var just reglagen man uppgraderat från TCR Advanced 2 när man specade denna 1:a, istället för alla de andra växelkomponenterna.

Hjul och däck är Giants egna, och de tycker vi är en ganska intressant skapelse, om än inte alls lyxig på något sätt. Fälgarna är semiaero­dynamiska med 30 mm höjd och 23 mm bredd, och däcken är relativt köttiga med en effektiv bredd på 27 mm. Det ger en ganska fin kombination av fart och komfort, även om vi nog ändå hade satt på lite lättare hjul om vi gått i uppgraderingstankar.

Sammanfattningsvis är detta dock en rolig och kvick cykel för att vara en kolfiberracer med skivbroms i den lite billigare änden av skalan. Ramen skulle inte skämmas med snabbare och lättare komponenter, men den är också ganska högpresterande redan som den är.

 

PLUS
Kvick, livlig och ganska snabb för att vara en skivbromsracer, med bra komfort i aktern.

MINUS
Om man prioriterar att en cykel ska vara just kvick och livlig så får man ännu mer prestanda om man väljer bort skivbromsarna.

KÖP OM
Du vill ha en riktig racercykel, med en aggressiv sittställning och ett ganska race-betonat uppträdande. Du vill också ha skivbroms, och offrar gärna lite vikt och sprättighet för att få det.

 

Specifikation: TCR ADVANCED 1 DISC
Vikt: 8,6 kg
Ram: Advanced grade kolfiber
Gaffel: Kolfiber/alu
Grupp: Shimano Ultegra med 105-reglage och bromsar
Hjul: Giant PR-2 Disc
Däck: Giant P-SL 1, 25 mm
Sadel: Giant Contact Forward
Sadelstolpe: Giant Variant kolfiber
Styre/stam: Giant Alu

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.