Nytt i proffsklungan: kedjesmörjning i farten

Prylar 25 Jan

Tour Down Under i Australien är ett av de första tillfällena på säsongen när det går att granska proffsens nya prylar lite närmare, och som vanligt har det i år varit en hel del fokus på just utrustningen. En pryl som verkligen stuckit ut från mängden under årets lopp är en liten manick som används av Orica-Scott, vilken smörjer kedjan kontinuerligt under hela loppet.

Själva smörjningen sker vid den nedre rulltrissan.
Själva smörjningen sker vid den nedre rulltrissan.

Företaget som producerar den heter Flaér, och prylen som i sin tur heter Revo Via påstås kunna spara upp till 12 watt mätt på bakhjulet. Det är svårt att veta under vilka förutsättningar denna siffran uppmätts, men det är inte alls orimligt att systemet ger en fördel, kanske framförallt under ett långt och grisigt lopp. Och när det gäller proffscykling så handlar det ju om skillnader på marginalen, så då griper man såklart efter varje möjlighet att spara någon watt.

Man kan välja mellan tre olika nivåer av smörjning, där systemet sprutar ut 0,03 ml olja vid nedre rulltrissan antingen var 30:e, 90:e, eller 150:e sekund. Då räcker 27 ml, vilket är det man har i systemet, i mellan 7,5 och 37,7 timmar. Systemet i sin helhet väger utan oljan 121 gram.

Fästen för enheten saknas nog på de flesta ramarna ännu så länge, men i Orica-Scott har man helt enkelt löst det med lite eltejp.
Fästen för enheten saknas nog på de flesta ramarna ännu så länge, men i Orica-Scott har man helt enkelt löst det med lite eltejp.

Vi får väl se om detta bara är början, och om framtidens cyklar kanske kommer ha integrerad smörjmekanism redan från butik. När man betraktar drivlinorna på cyklarna i cykelstället utanför matbutiken, så känns det åtminstone som att det borde finnas en marknad för det på pendlarcyklar om inte annat.

Läs mer: Vilken MTB ska man köpa?
Läs mer: Veckans träningspass – Dantes 15
Läs mer: Test – Canyon Nerve Al 9.9
Läs mer: Test – Specialized Stumpjumper Comp 29

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.