Nya vassa cyklar från Focus

Landsväg 24 Jul 2013

Focus Izalco Max

Focus lanserar nu sina senaste lättviktare Izalco max och Izalco chrono. Den som varit uppmärksam under touren har kunnat se Ag2r använda linjecykeln Izalco Max och under första tempoetappen användes även Izalco chrono.

Izalco Max

Med en genomsnittlig vikt på 760g för de sju ramstorlekarna 48, 50, 52, 54, 56 58 och 61 är ramen en av de lättare på marknaden.  Den lösa 54an som finns på plats väger in på 720g inklusive skruvar för flaskhållare. En teknik de kallar ”Stable stiffness per size” innebär att ramarnas utformning och styvhet beror på ramstorleken eftersom en liten ram inte behöver vara lika styv som en stor. Under tillverkningen har varje lager kolfiber formskurits optimalt för att undvika onödigt överlapp och på en del ställen är ramen inte tjockare än en millimeter.

Focus Izalco Max
Cykeln känns extremt stadig och pålitlig, full fart utför!

Ramen kommer i två utföranden, en för mekaniska växlar med extern vajerdragning där stoppen för vajrarna inte är ditnitade i efterhand utan är utformade samtidigt som ramen i övrigt. Det kommer även en variant förberedd för elektroniska växlar och har därför intern vajerdragning med möjlighet att placera batteriet i sadelstolpe eller sadelröret beroende på om man kör med Shimano eller Campagnolo. Anledningen till den externa vajerdragningen är att man ville skapa en cykel som är lätt att underhålla i samband med tävlingar. Det är dels av samma anledning som man valt press-fit 30 men även för att man med ett vidare vevlager skulle tvingas tumma på styvheten då kolfibret inte är mer än 2 mm kring vevlagret, man får dessutom en lägre q-faktor med den valda standarden.

Framgaffeln som är tillverkad i enbart kolfiber har formats för att ge mer komfort men samtidigt vara lätt och styv. Med lagerbanor i kolfiber och de relativt smala gaffelbenen väger gaffeln in på ynka 295g.

Focus Izalco Max
Uppför både känns och är cykeln lätt!

Cykeln kommer i fyra olika modeller.

Izalco Max 3.0 är den billigaste och är utrustad med SRAM Red, styre, styrstam och sadel från Fiz’i:k, Fulcrum racing zero kantrådshjul samt en egentillverkad sadelstolpe, prislappen hamnar på runt €4999 och cykeln väger in på 6.2kg

Värstingen heter Izalco Max 0.0 och är utrustad med nya SRAM Red 22, kolfiberdelar från Fi’zi:k och DT Swiss RRC 32 kolfiberhjul. Vikten på det exemplar som är med på lanseringen är ynka 5,43kg och kommer att kosta €8999.

Focus Izalco Max
Imponerande vikt för en cykel utrustad med serietillverkade komponenter.

Izalco Max 1.0 är utrustad med Shimano Dura-Ace Di2, Fiz’i:k samt DT Swiss RC 21 kantrådshjul, cykeln väger in på 6,4kg och prislappen hamnar på €6599.

Izalco kommer även i två utföranden utrustade med Campagnolo, en med samma pris och vikt som 1.0, då utrustad med Campagnolo Record EPS och Fulcrum racing zero hjul. Den kommer även som en Team Ag2r La Mondiale replika utrustad med Campagnolos mekaniska super record, Fulcrum racing speed hjul och komponenter från Fi’zi:k väger den in på 5,9kg med en prislapp på €6999.

Provkörning

Under lanseringen fick vi tillfälle att testa en Izalco Max 1.0 i de franska alperna. Turen inleddes med en utförskörning på 25 minuter innan vägen planade ut och gick vidare i botten av dalen. Senare under turen väntade en klättring på drygt 1000 höjdmeter med en hel del serpentiner och med varierande lutning.

Mitt första intryck var att cykeln kändes väldigt stadig och stabil i utförslöpan, inte minst under hårda inbromsningar in i hårnålskurvor. Cykeln går verkligen att placera precis där man vill ha den och mitt tillit till och förtroende för cykeln var stort!

Focus Izalco Max
Hårda inbromsningar är inga problem.

Den svarar bra under accelerationer och är styv som få. Men trots att den är så pass styv har man inte glömt bort komforten vilket faktiskt är en av cykelns starkare egenskaper. Efter att ha vänt på toppen av klättringen rullar jag tillbaka för att möta upp de andra. Vägen passerar en bondgård där asfalten är riktigt dålig bitvis. Det borde skaka och slå nå fruktansvärt men går som en dans. I klättringarna känns den lätt och smidig och att klättra med den är ett sant nöje. Ut ur varje hårnål känns den snabb och man får med sig farten bra.

Det här är helt klart en cykel för den som är kräsen och letar efter en cykel av bästa kvalitet. Det är en hel del pengar men man får inte glömma vad man får, de här cyklarna används på touren utav några av världens bästa cyklister. Vad skulle inte en formel 1 bil från Mercedes kosta?

 

Focus Izalco Max
Backar med hårnålskurvor är ett sant nöje

 

Focus Izalco Chrono
Izalco Chrono kommer i fyra olika utföranden, den här landar på €6999.

Izalco Chrono

Vid lanseringen visades även deras senaste tempocykel, Izalco Chrono upp. Under utvecklingsarbetet la man mycket arbete på att få en ram med mycket integrering av komponenterna. Ramen påminner en del om konkurrenternas vilket dels beror på reglementets utformning. Men deras stora arbete med integrering syns väl och ett bra exempel på detta är skruven för sadelstolpsklämman som finns bakom ett litet plastlock på ramens ovansida.

Under utvecklingsarbetet började man med en simpel aluminiumram för att arbeta fram en bra geometri.  Då man funnit en bra geometri jobbade man vidare med skisser och skapade prototyper vilka provkördes dels med en fullskalig docka men även med en trampande cyklist i vindtunnel.

Focus Izalco Max
Under plastkåpan finns ett hål för justering av sadelhöjden

Den integrerade styrstammen kommer i två utföranden, en för tempo samt en lite högre för triathlon. Cykeln levereras med triathlonstammen som kan justeras 20mm i höjdled i 5mm steg med hjälp av distanser, det är i dagsläget oklart om de båda styrstammarna skall följa med eller om man får lov att köpa tempostammen löst. En annan smart sak med styrstammen är att man drar vajrar eller kablar för växlar och bromsar genom just stammen och vidare in i ramen.

Focus Izalco Chrono
Innovativ integrering av vajrarna.

Bromsarna är självklart integrerade för att minska luftmotståndet så mycket som möjligt. Längst in i ramens horisontella drop-outs finns justerskruvar för att se till att hjulet verkligen hamnar där det ska, den tighta ramen gör att bredare däck än 23mm inte får plats. Ramen väger 1390g (medium) och framgaffeln landar på 430g.

Izalco chrono kommer i fyra utföranden alla utrustade med styre från Profile och Fi’zi:k sadel. Värstingen blir en replika på Ag2r La Mondiales cykel, utrustad med Campagnolo Record EPS, Bora TT vevparti och 50mm Fulcrum racing speed hjul, prislappen landar på €8999.

Chrono 1.0 kommer med Dura-Ace Di2, Rotor 3D vevparti, samma hjulpar som på ovanstående modell, €6999.

Chrono 2.0 är utrustad med Ultegra Di2, Rotor 3D vevparti och kantrådshjul från Fulcrum, €3999. Slutligen kommer en enklare modell, 3.0 heter den, växlar gör man med hjälp av Shimano 105, Vision TriMax pro vevpart och kantrådshjul från Fulcrum, priset för denna är ynka €2899.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.