Merida Reacto Evo – världsmästarens val

Landsväg 17 Feb 2014

Merida Reacto Evo

För ganska exakt ett år sedan var jag på Mallorca och bevittnade lanseringen av det nygamla ProTour-laget Lampre-Merida och Meridas första teamcykel – Scultura SL. Då lovordades den nya cykeln av både cyklisterna och utvecklingsingenjörerna på Merida.

Idag, efter ett år med ganska mediokra framgångar för Lampre-Merida är jag tillbaka i samma konferensrum med samma ingenjörer framför mig. Det har visat sig att Scultura SL faktiskt inte stod sig i konkurrensen och en nyligen genomförd test i tyska cykeltidningen Tour visar att Sculturan faktiskt var den långsammaste cykeln i ProTour-klungan, i alla fall när det gäller aerodynamiken.

Merida Reacto EvoSåväl sponsorn Lampre, som cykelleverantören Merida är naturligtvis inte nöjda med resultaten som producerats under året, varken på tävlingsbanan eller i testen ovan. Därför har Meridas utvecklingsavdelning tagit ett helt nytt grepp och börjat om. Det har skapat en aeroracer som fått namnet Reacto Evo. I samband med lanseringen på Mallorca har Svenska Cycling Plus också haft möjlighet att provköra cykeln under några dagar, och det känns verkligen som att Merida den här gången hittat rätt.

Utgångspunkten har varit att skapa en cykel som har så lågt luftmotstånd som möjligt, och även på den här punkten har Merida vänt inriktning, då man förra året inte ansåg att det var värt de dyra pengarna att spendera tid i en vindtunnel eftersom det luftmotstånd som själva cyklisten åstadkommer vida överstiger det som går att påverka på cykeln. Nu har man alltså vänt och är tillbaka i vindtunneln, men inte bara för att skapa en riktigt aerodynamisk cykel, utan också för att lära lagets åkare en optimal aerodynamisk sittställning. Utvecklingen av vingliknande profiler på ramen har gjort Reacton 200 gram tyngre än föregångaren Scultura men med det lägre luftmotståndet har vindtunneltesterna visat att det kommer krävas 22 watt mindre att driva fram cykeln i 50 km/h, och ju högre hastigheter ju större skillnad kommer det att göra. Det hoppas Merida ska bli en avgörande faktor under hårda spurter då hastigheten många gånger överstiger 70 km/h.

Även om vi måste erkänna att vi själva har svårt att pressa upp cykeln i dessa hastigheter känns det att det här är en cykel som verkligen är gjord för att gå fort. På utförskörningarna på Mallorca, där vi bland annat testade cykeln nedför serpentinerna ner till Sa Calobra, visade den upp en svårslagen stabilitet och även vid hårda inbromsningar från över 60 km/h kändes den hur stabil och säker som helst. Den utmärkta gummiblandningen med Chilli Black Powder i Continentaldäcken hjälpte dessutom till att bjuda på ett mycket svårslaget fäste i asfalten. Stabiliteten och fästet gjorde också att man verkligen vågade lägga ner cykeln i kurvorna och pressa ut det där lilla extra.

När vi nått ner till hamnen i Sa Calobra och stärkt oss med en snabb fika var det dags att se vad cykeln kunde prestera uppför berget. Här är naturligtvis de extra hektona och de strömlinjeformade profilerna knappast någon hjälp, men stabiliteten och vridstyvheten i ramen är definitivt välkomna, och cykeln svarar snabbt på lite extra tryck på pedalerna.

Merida Reacto Evo
Frambromsen sitter framför framgaffeln vilket inte ska påverka aerodynamiken enligt Merida

Aerodynamiken har som sagt legat i främsta rummet, och en detalj som många tillverkare justerat det senaste året är bromsarnas placering. Den bakre har, precis som i princip alla konkurrenter, flyttats ner till under vevhuset medan den främre fortfarande sitter monterad framför framgaffeln. På just den här punkten jobbar många av konkurrenterna med att integrera bromsarna i gaffeln, men Merida hävdar att det mest är för syns skull. Under vindtunneltesterna provade man att helt montera bort bromsoket fram för att se vilken skillnad det gjorde – det krävdes en watt extra för att framföra cykeln i samma hastighet utan frambroms.

Merida Reacto Evo
Ovala Q-rings för de cyklister i Lampre-Merida som önskar det.

Nytt för i år är också Lampre-Meridas samarbete med komponenttillverkaren Rotor, som kommer att leverera vevarmar, klingor och effektmätare åt laget. Här är klingorna extra intressanta och cyklisterna i laget får själva välja om de vill köra med Rotors Q-rings som är ovala klingor som gör att du upplever att du kör på en tyngre växel under nedtrampet på pedalvarvet och när vevarna står nästan helt vertikalt motsvarar klingan cirka 4 tänder mindre. De testcyklar vi provade var alla utrustade med Q-rings och även om det är svårt att bortse från placeboeffekten så upplevde nog vi att det kändes lättare att få ett jämnare rundtramp. De diagram och livetester som Rotor själva visade upp under helgen påvisar ett ökat effektuttag med cirka 6,5% med samma ansträngning. Det skulle vara mycket intressant att genomföra ett blindtest av en konventionell rund klinga och Q-rings ovala klingor för att på så sätt eliminera placeboeffekten.

Merida Reacto Evo
Hålet i sadelstolpen ger Reacto mer flex än många andra aeroracers, men bekvämt blir det fortfarande inte.

Om man ska vara lite kritisk och försöka hitta några negativa punkter på cykeln så är det möjligen komforten som skulle kunna ha något mer att önska. Det extrema styvheten såväl i sid- som i höjdled gör cykeln ganska vibrationskänslig och vill då åka bekvämt så är Reacto inte det bästa valet, trots att man gjort ett litet hål i den ovala styrstolpen som ska förbättra komforten något. Men Reacto är inte byggd för att vara bekväm – titlar vinner man på hög fart, inte komfort. En annan sak som vi också reagerade på är att cykeln är väldigt känslig för byig kantvind. Flera gånger kände vi hur vinden greppade tag i cykeln. En bidragande orsak är naturligtvis högprofilhjulen (vi provkörde med både 35- och 50 mm) men också de relativt breda rören i ramen.

Vår sammanfattning av den nya cykeln är att den känns mycket kompetent och troligen kommer den röna större framgångar på tävlingsbanan än sin föregångare Scultura SL. Vi är inte heller ensamma om att tycka att det är en kompetent cykel eftersom även regerande världsmästaren, Rui Costa, valt att lämna Movistar till förmån för Lampre-Merida och den nya Reacto Evo. Troligen finns även en ganska väl tilltagen lönecheck med i det sammanhanget, men vi tvivlar på att Rui skulle byta till en cykel som han inte tror sig ha möjlighet att försvara sin regnbågströja på, oavsett storleken på lönekuvertet.

Reacto Evo är en modell som kommer vara förbehållen Lampre-Merida, men vill du köra så likt Rui Costa som du vill komma finns det även en konsumentversion på marknaden. För cirka 65 000 kronor får du Reacto Team med Dura Ace-komponenter och Fulcrum Red Wing hjul och lite annat trevligt lullull. Har du gått om sedlar i plånboken, eller någon som vill spendera en del pengar på din cykling kan du själv börja uppgradera till samma prylar som Rui kommer åka på i sommar. Då handlar det om Dura Ace Di2 växlar, Fulcrum Racing Speed XLR hjul och Rotor Power-effektmätare. Räkna med att dessa uppgraderingar kostar ungefär lika mycket som själva cykeln.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.