Mektips: Så luftar du Shimanos hydrauliska landsvägsbromsar

Mektips 27 Jul 2016

För många landsvägscyklister är det här med hydrauliska bromsar okänt territorium, som det kan kännas lite läskigt att ge sig in på den dagen de behöver luftas. Det är en vanlig operation för många mtb-cyklister – och en enkel sådan med rätt verktyg – som gör att bromsarna presterar på toppen av sin förmåga. Våra kollegor på Bikeradar visar hur det går till.

 

Det här behöver du:

  • Insexnycklar
  • Luftningskit
  • Mineralolja (bromsolja)
  • Fast nyckel eller skiftnyckel
  • Torkpapper
  • Spetsig tång (näbbtång)
  • Skruvmejsel
  • Avfettningsmedel

 

De flesta bromsvätskor är hydrofiler, vilket innebär att de suger åt sig fukt. Därför är det viktigt att förvara dem torrt i en försluten förpackning. Om du får in fukt i bromssystemet kommer denna koka, vilket skapar gas som gör att bromsen känns svampig.

Det finns två typer av bromsvätska, DOT (vilket fått sitt namn av från det amerikanska Department Of Transportation) och mineralolja. Båda har speciella säkerhetsföreskrifter, så läs på förpackningen. Shimanobromsar använder sig av mineralolja, medan till exempel Avid använder DOT-olja. Det är extremt viktigt att använda rätt bromsvätska, så kolla noga vad du plockar ner från hyllan.

 

1 Förberedelse

1
Här används en så kallad bleed spacer.

När du ska lufta en broms är det viktigt att själva bromsen är den lägsta delen av bromssystemet. Frambromsen är oftast inga problem, men med bakbromsen kan man behöva luta cykeln. Det är också en bra idé att ta bort hjulet och bromsklossarna, och att istället sätta dit en så kallad bleed spacer. Om du inte har en sådan går det bra att lämna hjulet på plats, men det finns risk att bromsklossarna får olja på sig och blir förstörda.

Dra sedan tillbaka gummit på bromsreglaget så att du kommer åt ordentligt. Ta bort plastkåpan som döljer luftningsöppningen på vissa reglage, genom att skruva ut skruven som håller fast den, och knäpp loss den.

Skruva sedan ut luftningsskruven på toppen av reglaget, och skruva dit ”tratten” från luftningskitet. Ta bort dammskyddet från nippeln på bromsen, och fyll sprutan med bromsolja. Tryck ut så mycket luft som möjligt ur sprutan, sätt slangen på nippeln på bromsen, och lås fast den. Nu kan du öppna systemet, genom att i vissa fall lossa skruven som nippeln sitter på (utan att slangen lossnar), och i vissa fall skruva ut skruven som stänger för nippeln.

Nu är du redo att lufta bromsen!

 

2 Luftning

Tryck inte in bromsreglaget under luftningen, eftersom det kan pressa in luft i systemet.

Spruta nu försiktigt in bromsolja med sprutan, så att den kan vandra upp genom bromssystemet. Du kan se hur olja stiger upp i tratten uppe på reglaget. Knäpp lite på bromsslangen så att luftbubblor kan lossna och komma ut ur systemet. Stäng sedan nippeln genom att skruva åt igen.

2
Man får oftast lite luft i sprutan och slangen, och den ska man trycka ut innan man fäster dem på bromsen.

Bromsen ska nu vara luftfri, och det bör visa sig genom att bromsen känns mer fast och responsiv när du trycker in reglaget. Om reglaget känns svampigt får du upprepa proceduren.

Bli inte frestad att återanvända bromsoljan, för den kan innehålla smuts och fukt som du inte vill ha i din broms.

3 Avsluta

Se till att du har skruvat åt skruven som stänger nippeln innan du tar loss slangen och sprutan, försiktigt så att du inte spiller en massa bromsolja.  Sätt sedan tillbaka dammskyddet på nippeln. Byt åter ut tratten mot skruven på reglaget, och rengör broms och reglage med avfettning och papper för att bli av med olja som spillts. Sätt sedan tillbaka plastkåpan på reglaget och skruva fast den, om ditt reglage har en sådan.

Var noggrann när du rengör så att ingen bromsolja blir kvar.
Var noggrann när du rengör så att ingen bromsolja blir kvar.

Vid det här laget är det en bra idé att byta handskar, för att inte få bromsolja på bromsklossarna när du sätter tillbaka dem. Därefter sätter du tillbaka hjulet, och pumpar reglaget ett par gånger för att bromsen ska bita och klossarna hamna rätt. Cykeln är nu redo för en lugn testrunda, på en plats där du inte krashar om bromsarna inte biter som de ska.

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.