Mästartips: Tips från rekordhållaren

Wetterhall-och-Larsen
I år kommer det inte att bli en ny rekordtid från grabbarna i Tre Berg-Postnord, däremot har du chansen att köra med dem när de byter namn till Team Mustasch för en dag. Läs mer på sidan 46!

Alexander Wetterhall från Team Tre Berg-Postnord är inte bara regerande svensk mästare på tempo, han tillhör även gruppen av åtta cyklister som har rekordet i att cykla snabbt runt Vättern. 2015 tog varvet runt pölen så lite som 6:33, vilket innebär en snitthastighet på hissnande 45,8 km/h!

Hur förbereder du dig kvällen innan Vätternrundan?  
Det blir lite taktiksnack och förberedelser av materialet så att allt fungerar. Jag äter ordentligt med ris och kanske lite lättare protein som kyckling och dricker ordentligt, även en del godis kan slinka ner om jag ska vara helt ärlig. Dessutom dricker jag en flaska sportdryck för att hålla uppe nivåerna av salter och mineraler.

Hur gör du för att äta och dricka tillräckligt under Vätternrundan?
Konsten att hålla hela sträckan (eller åtminstone göra det bästa för att hålla hela sträckan) är att dricka och äta något mer än normalt redan en eller två dagar innan start. Direkt efter start gäller det att hela tiden dricka ordentligt och då är det sportdryck som gäller för att utöver energin även fylla på salter och mineraler. Så tidigt som 30-45 minuter efter start börjar jag äta något och sedan fortsätter jag fylla på med energi med täta mellanrum, ungefär en halvtimme mellan varje sak. Ett riktmärke är 60-100 gram kolhydrater i timmen, och för att kunna ta upp så mycket energi gäller det att du har övat på träning innan.

Hur förbereder du dig mentalt för att slita så länge?
Det är nog något jag har med mig naturligt och inget som känns tungt eller jobbigt. Man ska dock veta att Vätternrundan med sina nästan 300 km är långt över även vad vi i Team Tre Berg-Postnord gör i vanliga fall. Våra tävlingar är oftast 16-20 mil och tävlingstiden är på knappa fem timmar som mest. Här har vi ytterligare 100 km att köra och drygt en och en halv timme länge tid. Så sista två timmarna gäller det verkligen att vara inställd på att gräva djupt.

Alexander-Wetterhall-Profil
Alexander Wetterhall är en av Sveriges mest meriterade cyklister och ärframförallt känd för sin förmåga att cykla fort, länge.

Om du skulle känna att du har en tillfällig svacka under loppet, hur gör du då för att komma tillbaka?
Då försöker jag att backa bak för att få lite extra tid ”på hjul” för att återhämta mig med extra energi i form av gel. Gel är ett smidigt sätt att få i sig energi snabbt men bör under Vätternrundan ses som en ”nödraket” och användas i nödfall eller mot slutet av loppet. Oftast mår magen bättre av att äta bars.

Har du några andra tankar om Vätternrundan som du vill dela med dig av?
Det gäller att tänka på att det är långt runt sjön och inget man gör en vanlig dag. ­Fokusera på att äta och dricka för det kommer att slå tillbaka på dig annars. Hitta en bra grupp som håller ”din fart” där du både kan bidra till gruppen och där det inte går för fort.
Sen gäller det givetvis att ha roligt. ­Förbered dig ordentligt med andra lopp ­innan, och varför inte fortsätta efter Vätternrundan med fler lopp när du ändå är igång? En bra grundfysik behövs hela året och har man event och tävlingar att se fram emot så är det mycket lättare att träna.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.