Mark Cavendishs Cervélo S5 Så ser en Tour-vinnares cykel ut

Prylar 3 Jul 2016

Våra brittiska kollegor på BikeRadar var på plats när Tour de France drog igång igår, och passade på att ta en närmare titt på den kommande etappvinnarens hoj.

Team Dimension Datas superspurtare Mark Cavendish hanterade sin Cervélo S5 på bästa sätt och tog sin tjugosjunde etappseger och för idag åka i den gula ledartröjan för första gången.
Team Dimension Datas superspurtare Mark Cavendish hanterade sin Cervélo S5 på bästa sätt och tog sin tjugosjunde etappseger och för idag åka i den gula ledartröjan för första gången. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Ingen tvekan om vem den här cykeln tillhör och hur högt upp han vill ha sadeln. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Ingen tvekan om vem den här cykeln tillhör och hur högt upp han vill ha sadeln. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
En gyllene KMC-kedja och Shimanos Dura-Ace Di2-bakväxel. Cav använde en 11-28-kassett, något de flesta Tour-cyklisterna gör. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
En gyllene KMC-kedja och Shimanos Dura-Ace Di2-bakväxel. Cav använde en 11-28-kassett, något de flesta Tour-cyklisterna gör. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Under Fizik Arione-sadeln sitter sändaren som alla cyklister har med sig för att vi ska kunna ha koll på tidsavstånden. Dimension Datas mekaniker har dessutom placerat junction boxen/ladd-porten för Di2-systemet här. Cavendish sitter 70,3 cm ovanför vevpartiets centrum. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Under Fizik Arione-sadeln sitter sändaren som alla cyklister har med sig för att vi ska kunna ha koll på tidsavstånden. Dimension Datas mekaniker har dessutom placerat junction boxen/ladd-porten för Di2-systemet här. Cavendish sitter 70,3 cm ovanför vevpartiets centrum. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Dagen till ära körde Cav med splitternya pedaler, Speedplays Zero med spindel i rostfritt stål, för att överföra kraften från benen till drivlinan. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Dagen till ära körde Cav med splitternya pedaler, Speedplays Zero med spindel i rostfritt stål, för att överföra kraften från benen till drivlinan. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Såhär ser Marks kontor ut. Styret är 42 centimeter brett och styrstammen från ENVE 12 cm lång. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Såhär ser Marks kontor ut. Styret är 42 centimeter brett och styrstammen från ENVE 12 cm lång. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
En liten kom ihåg-lapp för att inte glömma när målet kommer, och vad som händer på vägen dit. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
En liten kom ihåg-lapp för att inte glömma när målet kommer, och vad som händer på vägen dit. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Continentals 25 mm breda Competition Pro LTD är kanske det allra populäraste däcket i klungan. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Continentals 25 mm breda Competition Pro LTD är kanske det allra populäraste däcket i klungan. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Tacx levererar flaskor och flaskställ. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Tacx levererar flaskor och flaskställ. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Ceramic Speed tillhandahåller både styr- och vevlager. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Ceramic Speed tillhandahåller både styr- och vevlager. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Cavs 170 mm långa (korta?) vevarmar snurrar alltså i lager från Ceramic Speed. Igår använde han en uppsättning 54/39T-klingor för att få fart på upploppet. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Cavs 170 mm långa (korta?) vevarmar snurrar alltså i lager från Ceramic Speed. Igår använde han en uppsättning 54/39T-klingor för att få fart på upploppet. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)

Läs mer Vi går igenom helgens etapper i Touren

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.