Marcel Kittels S-Works Venge

Prylar 6 Jul 2016

Våra brittiska kollegor på plats i Frankrike fortsätter att syna etappvinnarnas hojar! Igår vann Marcel Kittel äntligen (med minsta möjliga marginal, efter två misslyckade försök. På pappret ska hans cykel vara likadan som Peter Sagans, men vi kan snabbt se att flera saker skiljer dem åt. Inte minst så struntar Kittel i att den motivlackade cykeln väger mer och använder den under tävlingarna.

Specialized speciallackade en S-Works Venge till Marcel Kittel enbart för Tour de France. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized speciallackade en S-Works Venge till Marcel Kittel enbart för Tour de France. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Kittel ska ha varit väldigt involverad i designprocessen och jobbade tätt ihop med de anställda på Specialized för att få till den här skönheten. Utväxlingen på Shimano Dura Ace Di2-drivlinan är 53/39 fram och 11-25 bak. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Kittel ska ha varit väldigt involverad i designprocessen och jobbade tätt ihop med de anställda på Specialized för att få till den här skönheten. Utväxlingen på Shimano Dura Ace Di2-drivlinan är 53/39 fram och 11-25 bak. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized producerade en specialversion av Ronin-sadeln för att matcha resten av cykeln. Kittels långa ben gör att han sitter på 80,4 centimeter. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized producerade en specialversion av Ronin-sadeln för att matcha resten av cykeln. Kittels långa ben gör att han sitter på 80,4 centimeter. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Vi misstänker att det tog en och annan timme att få färdigt lacken. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Vi misstänker att det tog en och annan timme att få färdigt lacken. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Till och med den här fördjupningen av ramen för att frambromsen ska få plats är motivlackad. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Till och med den här fördjupningen av ramen för att frambromsen ska få plats är motivlackad. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized nämnde att de uppdaterat Venges bromsar med finare toleranser, nya material och andra fjädrar. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized nämnde att de uppdaterat Venges bromsar med finare toleranser, nya material och andra fjädrar. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Bromsarna på Venge har fått ta emot högljudd kritik, men nu kommer de i en uppdaterad version. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Bromsarna på Venge har fått ta emot högljudd kritik, men nu kommer de i en uppdaterad version. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Kittel är väldigt noga med sitt styre och vill ha samma på både sin Tarmac och Venge. Hans favorit heter FSA Energy Compact och är 42 cm brett. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Kittel är väldigt noga med sitt styre och vill ha samma på både sin Tarmac och Venge. Hans favorit heter FSA Energy Compact och är 42 cm brett. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)

Läs mer Vår guide till veckans etapper

Eftersom Kittel inte kör på originalstyret från Specialized måste han även ha en annan styrstam och kan inte ha helintern vajerdragning som det normalt sett är på Venge. Han gillar, som så många andra i proffsklungan, Zipps Sprint SL, men eftersom att Zipp inte sponsrar Etixx-Quickstep har mekanikerna målat över loggorna. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Eftersom Kittel inte kör på originalstyret från Specialized måste han även ha en annan styrstam och kan inte ha helintern vajerdragning som det normalt sett är på Venge. Han gillar, som så många andra i proffsklungan, Zipps Sprint SL, men eftersom att Zipp inte sponsrar Etixx-Quickstep har mekanikerna målat över loggorna. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Elektroniska spurtknappar gör att spurtarna kan växla lättare från bocken. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Elektroniska spurtknappar gör att spurtarna kan växla lättare från bocken. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Minimalistisk nummerhållare som funkar bra med Venges aerodynamiska former. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Minimalistisk nummerhållare som funkar bra med Venges aerodynamiska former. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)

Läs mer Mark Cavendishs Cervelo S5

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.