Lucka 5 – Grym cykelväska från Thule!

Julkalender 5 Dec 2016

Nu är det måndag igen, och det kan kännas lite dystert – fram tills vi öppnar dagens lucka, såklart! Här finns nämligen en riktigt grym cykelväska som vi på redaktionen har testat (du kan läsa recensionen längre ned). Modellen heter Thule RoundTrip Pro XT och har fått hänga med oss på ett par flygresor med högsta betyg. Väskan är värd ca 5 699 kr och kan bli din genom att du svarar rätt på frågan nedan!

Lucka 5 Thule

[Rätt svar på frågan ”Thule har även en hårdskalsväska med integrerat mekställ, vad heter den?” är Roundtrip Transition. Vinnaren presenteras här.]

För att ha chans att vinna måste du har svarat på frågan senast 2016-12-05 23:59. Vinnaren presenteras på hemsidan och kontaktas via e-post.

Ledtråd: Kika in här.

Recension

Thule har ett brett utbud av utrustning om man vill transportera sina cyklar, hållare för takräcken och dragkrokar och så även cykelresväskor. Vi har testat deras smidiga modell RoundTrip Pro XT.

RoundTrip Pro XT är en resväska som ligger någonstans mellan en mjuk och hård väska. Det här är istället vad man skulle kunna kalla en semihård väska. Botten och de första 15 cm är av hårdplast samtidigt som väggarna är tillverkade av slitstark nylon.

När man ska ut och resa trär man i vikbara skivor i väggarna som då ger stadga till konstruktionen samt skydd för cykeln. Årets övriga femtio veckor då cykelväskan inte används plockar man ut skivorna ur väggarna, viker ihop dessa och lägger i botten på väskan som då tar ytterst lite plats.

I botten av väskan sitter en aluminiumprofil som man lossar med hjälp av en spärr och ett litet handtag. Med i väskan finns också tre aluminiumprofiler som man genom ett fäste kan sätta ihop till en liten ställning för att montera/demontera cykeln på, som ett enkelt mekställ. När man reser plockar man isär ställningen och fäster profilerna i väggarna på väskan som då ger lite extra skydd för hjul och ram.

Man fäster cykeln på skenan genom att använda den befintliga axeln för framhjulet samt en rem över vevpartiet. När cykeln sitter fast i skenan lyfter man i hela paketet i väskan och klickar fast den i botten på väskan så att den står stadigt i mitten av väskan. Det följer med adaptrar så att man klarar sig oavsett om man kör 15 eller 20 mm axel på mountainbike eller självklart för racer. Hjulen placerar man i medföljande hjulväskor som får plats på varsin sida om ramen. Ett ytterst smidigt och snabbt system.

En stor fördel med den här väskan är den låga vikten. Enligt tillverkaren vägen den 8,6 kg vilket måste vara utan det medföljande monteringsstället. Komplett med sidopanelerna, monteringsstället och skenan ligger den på runt 10,4 kg enligt vår våg, vilket fortfarande gör den till en av de lättaste väskorna på marknaden. Det är en stor fördel, särskilt om man har med sig en lite tyngre mountainbike eller liknande.

Väskan är försedd med två hjul baktill och likt de populära Evoc-väskorna får man lyfta framtill och dra väskan efter sig. En lösning som sparar vikt och risken för att ett framhjul skall gå sönder. Ibland hade det dock varit skönt om man haft ett framhjul så att man inte hade behövt lyfta en del av vikten.

Förutom hjulväskorna finns det inga mindre fack i väskan att lägga prylar så som exempelvis pedaler eller verktyg i, vilket är vår enda anmärkning.

På samma sätt som att det går väldigt snabbt och smidigt att packa ner och upp cykeln i den är det också väldigt enkelt att packa ihop väskan för förvaring. Från det att man kommit hem från resan till dess att man packat upp cykeln och ihop väskan behöver det inte ta längre än en kvart!

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.