KOMFORTRACER-DUELL Del 2: CANYON ENDURACE CF SL DISC 9.0 I framkant åt flera håll – Pris: 37 199 kr

Cykeltester 12 Okt

2canyon

Canyon Endurace är ingen traditionell cykel. I vanliga fall brukar vi tycka att det är lite småtrist med mattsvart, eftersom det inte känns som att det avviker tillräckligt mycket från vilken fulram som helst som man kan köpa på ebay till det ungefärliga priset av en familjepizza med extra oliver. Så är det däremot verkligen inte här, för vart man än kollar på Endurace så andas den helhetstänk och ingenjörsmässig frontlinje, allt ifrån den integrerade styrkombon till den enastående eleganta integrerade sadelstolpklämman. Och då är det ändå inte finvarianten Endurace CF SLX vi har testat, även om de av allt att döma bara skiljer sig innanför lacken, där det på vår cykel gömmer sig 200 gram mer kolfiber.  

Cutting edge
Cykeln är också ganska allround, men i en lite annan betydelse än vi är vana vid. Ofta brukar det nästan vara detsamma som att vara blek, men just i detta fallet gäller verkligen inte det. Den är en komfortracer, som bland annat har en extremt smart och välfungerande komfortsadelstolpe och däck som mäter 32 mm i verkligheten. Men samtidigt är det exempelvis massor av rör och delar på cykeln som har en tydlig Kamm-Tail-liknande profil, för att optimera aerodynamiken. Den är alltså allt annat än blek, utan full av smarta lösningar för att ge olika typer av förädlade egenskaper, i en mångsidig förpackning.

 

2canyon3
Få loggor har mer pondus när det gäller hjul, och dessa väldigt fina aluminiumhjul passar cykeln perfekt.

Men utanför pappret då?
Okej, mycket av detta är ju på pappret, men hur är den då att cykla på? Ja, där avviker faktiskt inte intrycket så mycket från det vi beskrivit ovan. Komforten är mycket bra, framförallt där bak där ”bladfjäder”-sadelstolpen gör ett mycket imponerande jobb. Om man sitter väldigt högt och har ­maximalt uppstick så kan den nästan vara lite gungig, men för de allra flesta bör detta inte vara ett problem. I fram är inte komforten lika ­förädlad som den är på Trek Domane, utan där lever man lite mer på däckens ­luft­kammare. Men i jämförelse med en klassisk racer är detta verkligen inte fy skam, utan en rejäl boost.

 

”Den är en komfortracer, men samtidigt är det exempelvis massor av rör och delar på cykeln som har en tydlig Kamm-Tail-liknande profil, för att optimera aerodynamiken.”

 

Samtidigt har den ett relativt kvickt och snabbt uppträdande, om än kanske inte fullt lika sprättigt som en renodlad snabbracer av anständig klass. Den är dock lite ­kvickare än konkurrenten Trek Domane, och det beror dels på att den har lättare och snabbare däck men också att den har lite mer klassisk racer-geometri, med exempelvis en förhållandevis kort hjulbas för att vara en skivbroms-komfortracer. Med sina 7.9 kilo är den också drygt ett halvkilo lättare än Treken, så tillsammans med en god styvhet ger det en bra fart i cykeln, trots att man mer eller mindre rullar på ballongdäck. Vi håller dock Trekens köregenskaper högre, då den känns lite mer intuitiv och lite stabilare, men vi trivs även bra på Endurace.

 

2canyon2
Notera kamm-tail-profilen med avhuggen droppform på spacer och styrlager. Dessa aero-detaljer återfinns lite överallt.

Suverän spec   
Canyon har ju under många år av direktförsäljning via nätet skämt bort oss med otroligt bra specifikationer för de pengar man betalar. Även här får man riktigt bra grejer, och att växla och bromsa med hydrauliska Ultegra Di2 är inget annat än en ren och skär njutning. Prestandamässigt är det kanske framförallt i framväxeln som vi märker en påtaglig skillnad mot en mekanisk Ultegra-grupp som på Treken, medan det där bak mer handlar om en härligare känsla. Det är dock inte att förakta, och när det gäller ­framväxeln är det som sagt en annan nivå på alla plan som det känns.

 

2canyon1
Sadelstolpen flexar på ett väldigt bra sätt, och ännu bättre tack vare att man flyttat ned sadelklämman en knapp decimeter, så att den sitter mellan sadelstagen.

I övrigt har cykeln ett par väldigt passande hjul genom Zipp 30 Course, vilka är breda, semiaerodynamiska och hyfsat lätta (1650 gram för paret). Så även om de är aningen smalare i yttermått (25 mot 27 mm) än Trekens hjul, så får den maffiga innerbredden 28 mm-däcken att svälla upp till 32 mm. Vill man verkligen förstärka de lite hetsigare egenskaperna hos cykeln skulle vi gå ned en storlek på däck, men det är också härligt med all den komfort som de breda sulorna ger.

Annars är det värt att notera den sköna och fina integrerade cockpiten, vilken bland annat är bakåtvinklad för att man ska få en skön handposition om man håller uppe på styret. Den har också en del aerotänk, och ­kompletterar den här väldigt spännande cykeln på ett bra sätt.

 

PLUS
Väldigt häftig komfortracer med både ­aerodynamiska detaljer, fina komponenter och snabba gener.

MINUS
Inte riktigt lika vass komfort och körkänsla som konkurrenten i testet från Trek.

KÖP OM
Du vill ha en avancerad och prisvärd komfortracer som också låter dig köra snabbt, och du handlar gärna via nätet.

 

Specifikation:  CANYON ENDURACE CF SL DISC 9.0
Vikt: 7,9 kg
Ram: Canyon kolfiber med vikt på 1020 gram
Gaffel: Canyon One One four SLX Disc
Grupp: Shimano Ultegra Di2 hydraulisk
Hjul: Zipp 30 Course Disc
Däck: Continental GP 4000s II
Sadel: Fizik Aliante R5
Styre/stam: Canyon H31 Ergocockpit

2 kommentarer

Stefan Lindgren 12 Okt

Hej!
Jag kan inte hitta någon cykel på Canyon’s hemsida som heter ENDURACE CF SL DISC 9.0. Där finns liknande specar men ingen som har zipp hjul.
Är det en kommande modell eller något special bygge för att impa på pressen? :-)

Svara
    Henrik Hågård 12 Okt

    Hej! Ursäkta otydligheten! Detta är alltså 2017 års modell, medan Canyon nu gått över till 2018 års modeller på sin hemsida. Det är såklart lite olyckligt, men vi tänkte att testet ändå säger tillräckligt mycket om även nästa års modeller för att vi ska vilja publicera det på hemsidan. Mvh Henrik

    Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.