KOMFORTRACER-DUELL del 1: TREK DOMANE SL 6 DISC Kungen av kullersten – Pris: 42 499 kr

Cykeltester 11 Okt

1trek

Vår första komfortracer är Trek Domane SL6 Disc. Den så kallade Isospeed­teknologin har ju länge varit en uppskattad komforthöjare, men det var först inför förra året som fronten fick liknande mängder komfort som aktern. Då fick nämligen proffsen köra kullerstensklassikerna på nya Domane SLR, som hade Isospeed både bak och fram. I år har detta runnit nedåt, så att även Domane SL får den här tekniken i styrhuvudet, men då med den fasta icke-inställningsbara varianten där bak. Så, hur faller det här ut i den här lite mera överkomliga förpackningen?

Extra allt
Redan när vägen är väldigt platt antyder den silkesmjuka gången att cykeln har ett omfattande lager med komfort i bagaget, men när vi frustande gasar in på en riktigt miserabel väg blir vi ändå nästan förvånade över hur avtrubbade stötarna från vägen faktiskt blir. Med en ram som via smarta inbyggda ledpunkter tar upp massor av stötar, samtidigt som man rullar på 32 mm gummi på denna skivbromsversion, så känns det helt enkelt som att det ska till en väg av nästan stenröse-liknande uslighet för att man ska börja känna något omfattande obehag. Man känner såklart av vägens struktur, men stötarna och vibrationerna blir oerhört mycket mindre besvärande och påtagliga, både fram och bak.

I jämförelse med en traditionell racercykel blir skillnaden störst på en riktigt jätteskakig väg, kanske med fördel bestående av kullersten. Utan tvekan hanterar i alla fall Domane SL detta underlag med galans, men den protesterar heller inte när vi släpper ut en aning luft och gasar i väg längs med grusvägarna. Om man verkligen vill gå all in på gruset så är det heller inga problem att få dit ännu mer ändamålsenliga däck, och den innovativa geometrin är suverän för att dubblera som gravelbike.

 

1trek2
Det nya för i år är att även denna lite billigare Domane har Isospeed fram, där alltså det övre styrlagret är ledat i längsled, för att gaffelröret ska kunna absorbera mer stötar.

Intuitiv
Just geometrin är alltså nästa sak som verkligen imponerar med denna Domane, för den känns helt enkelt suverän. Ganska stabil, men inte alls tråkig, och oerhört lätt att komma överrens med i alla situationer som vi hamnat i. Den är också ganska okonventionell, exemelvis genom att ha massor av vevlageroffset för att kompensera för däckens luftkammare, och en lång hjulbas men smidig styrning som tillsammans ger en extremt trevlig upplevelse.

 

”Det ska till en väg av nästan stenröse-­liknande uslighet för att man ska börja känna något omfattande obehag.”

 

När det gäller sittställningen är den väldigt upprätt, som sig bör på en komfortracer. Vi hade dock gärna sett en aning större spann i hur högt man kan ha sadeln, för på denna 56:a får man inte upp sadeln till mer än 765 mm i orginal­utförande. Det finns dock en längre ­sadelhylsa att köpa, så problemet är ganska litet.

 

1trek1
Isospeed bygger på att sadelröret kan rotera i infästningen mot överröret, så att det kan flexa mer. Det funkar extremt bra, och vi saknar heller inte inställningsmöjligheterna från Domane SLR så mycket.

Allt har ett pris
Avancerade komfortlösningar, breda däck, grymma skivbromsar, ja ni förstår att dessa saker också måste ha ett pris. I detta fallet är det naturligtvis att cykeln trots att den kostar över 40 tusen har en vikt på ungefär 8,6 kilo, vilket gör den mera sävlig i exempelvis accelerationer än en vanlig cykel i samma prisklass. Också i jämförelse med konkurrenten Canyon Endurace, som känns lite piggare när man stampar på gaspedalen. Hjulen är dock väldigt fina och snabba i sig, så om man skulle slänga på ett par lättare och snabbare däck skulle det garanterat snabba upp upplevelsen. Det är också helt okej som det är, missförstå oss rätt, men sett till priset är cykeln inte jättesprättig, vilket heller inte har högsta prioritet.

Ovanliga och uppfriskande prioriteringar
När det gäller specifikationen så säger det sig självt att den inte kan vara mind blowing, med tanke på att det är en så pass avancerad och högpresterande ram. Däremot är specifikationen mycket bättre än vi hade förväntat oss, och det beror delvis på prioriteringarna. Både på vår cykel och på den enklare modellen med 105-grupp har man nämligen valt att satsa resurser på ett par feta kolfiberhjul från Vision, med en modern U-formad profil på 40/27 mm. Vill man att de ska komma helt till sin rätt prestandamässigt kanske man bör lägga på ett par lite mer racingbetonade däck, men det är ingen tvekan om att de lyfter cykeln även nu. De har också en ganska saftig prislapp i riktpris, så det är glädjande att Trek valt snabba hjul framför ädlare växelkomponenter.

 

1trek3
Massor av plats, och via de dolda skärmfästena är det inga problem att få dit ett par stänkor om man vill.

När det gäller växlingar och bromsar är det Ultegra som gäller, och de sköter sig som förväntat alldeles utmärkt. Reglagen är en aning klumpigare än Di2-motsvarigheterna på Canyonen, men funktionen är som vanligt väldigt bra. Hydrauliska skivbromsar är också klockrent på den här typen av cykel, även om det adderar något halvkilo eller liknande. Det enda vi skulle byta i specifikationen om vi var ansvariga på Trek är att lägga på R3-däck istället för de befintliga R2, eftersom en cykel med så här fina köregenskaper förtjänar riktigt fina däck.

 

PLUS
Komforten är helt enkelt enastående, i synnerhet på vägar som är dåliga på riktigt. Dessutom är vi helt sålda på köregenskaperna.

MINUS
Lite tung och seg i ­accelerationerna för att kosta så pass mycket.

KÖP OM
Du vill ha mängder av komfort under en lång och väldigt rolig dag i sadeln, och du kan offra lite sprätt i uppförsbackarna.

 

Specifikation: TREK DOMANE SL 6 DISC
Vikt: 8,6 kg
Ram: 500 Series OCLV med Isospeed fram och bak
Grupp: Shimano Ultegra hydraulisk
Hjul: Vision Metron 40 Disc Ltd
Däck: Bontrager R2
Sadel: Bontrager Affinity Comp
Styre/stam: Bontrager Alu

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.