Spola tillbaka bandet 30-40 år, så var det i princip helt otänkbart att köra på något annat än Campagnolo om man skulle ha en racercykel. Annat är det idag, när man får leta med ljus och lykta efter de italienska växlarna i Sverige, speciellt om man vill att de ska sitta på som original när man köper en ny cykel. Men nu vill alltså Campagnolo återigen slå sig in på den så kallade OEM-marknaden (där OE står för original equipment manufacturer) med sin nya grupp Potenza.
Ett exempel på en Potenza-utrustad cykel är Sensa Giulia G2 (21 900 kr). Vi skrev i Svenska Cycling Plus om värstingmodellen av samma cykel, med tillägget Project Paint, och det är alltså samma nyutvecklade ram, med till exempel ny vajerdragning och ett nytt styrhuvud där framgaffeln får en smidigare övergång i ramen för förbättrad aerodynamik, även själva gaffeln i sig är ny och aero.
Vad gäller Potenza är det en grupp som är tänkt att konkurrera med Shimano Ultegra. Prismässigt blir det nog svårt med tanke på att mekaniska Ultegra blivit riktigt billig på sistone, men funktionen verkar lovande bra. Vi har själva inte hunnit provköra Potenza, men våra brittiska kollegor fick prova gruppen på Gran Canaria och gav den hela 4,5 stjärnor av 5 möjliga i betyg. De hann förvisso bara med ett par turer, men med tanke på Campagnolos rykte om att “slitas in istället för att slitas ut” ser vi med spänd förväntan fram emot att få testa Potenza. Den kompletta gruppen ska väga 2 303 g, vilket på Giulia G2 innebär en totalvikt på ca 7,2 kg.