fyra tips: inför CX-säsongen Text & FOTO: Angelica Edvardsson

Cykelcross 8 Sep

Cykelcross är en sport med relativt små marginaler. En lucka på 30 sekunder kan kännas mycket, men kan snabbt ätas upp om du gör en miss. Med små marginaler är det viktigt att tänka på detaljerna och tjäna tid på så många moment som möjligt utan att det kostar extra energi.

 

Starten

1. STARTEN
Det är alltid gynnsamt att ligga långt fram när startskottet ljuder ifall att någon kraschar eller gör ett dumt spårval. Crossbanor har ofta många kurvor vilket kan göra det svårt att avancera i fältet, innan det är för sent och luckorna blir för stora.

Starta i den position som är snabbast för dig, på sadeln eller stående. Gemensamt är att vinkla armbågarna utåt. Då tar du större plats och det är svårare att köra om dig.

 

Lera_-sand

2. LERA OCH SAND
Oavsett om det är platt, nedför eller uppför är lerigt eller sandigt underlag något crossåkare behöver bemästra. In i djup lera eller sandpartier gäller det att komma med fart, trampa med hög kadens och hålla drivet på bakhjulet. Undvik att göra häftiga rörelser med framhjulet, styr cykeln dit du vill med kroppen istället. Ofta finns det spår att åka i som andra gjort, lyft blicken för att inte missa dem.

Ibland är leran ytlig och ”bara” hal. Ta med det i beräkningen inför kurvor, behåll trycket över både fram- och bakhjul. Försök att leta dig till torrare partier där ingen åkt för att kunna cykla med högre fart och inte behöva lägga så mycket krut på ett i gångdrag efter kurvan. Behöver du springa en del av partiet, hoppa av innan du tappat farten helt.

 

Hoppa-pa¦è

3. HOPPA PÅ
Här finns det mycket tid att tjäna. För de riktigt duktiga cyklisterna ser man ingen skillnad i fart från att de hoppar av cykeln tills de hoppar på igen. Andra kan tappa flera meter innan de är uppe i samma fart.

Se till att bygga upp farten innan du hoppar på för att inte få börja med ett tungt igångdrag. I början kan man ”fuska” och göra ett mellanhopp på foten som lämnas i backen för att dämpa landningen med foten istället för insidan av låret. Målet är att få bort mellanhoppet, ha båda fötterna i luften samtidigt och landa med sadeln längs insidan av låret för att inte sätta sig rakt på känsliga delar.

 

Ba¦êra-cykel-alt-3

4. BÄRA CYKEL
Här finns det olika tekniker beroende på typ av hinder och vad man som person föredrar. Gemensamt är att hålla överkroppen så upprätt det går för att få in mycket syre i lungorna. Att leda cykeln kan vara en fördel i väldigt hala partier där man vill ha cykelns stöd, eller om partierna är för korta att hinna få upp cykeln på axeln. Då fungerar även att lyfta cykeln i överröret och styret.

Många har cykeln på axeln under längre trappor eller sandpartier. Låt då cykeln glida mjukt ner på underlaget igen, en duns kan göra att kedjan hoppar av. Var inte rädd för att komma med fart in till ett hinder, hoppa av snabbt och utnyttja farten uppför trappen eller över plankorna.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.