Filma din actionfyllda åktur

MTB 14 Apr

Att filmklipp på cyklister som Martin Söderström får våra hakor att slå i backen är ­kanske inte så konstigt, men även om vi dödliga inte behärskar mycket mer än att ­hoppa upp för en trottoarkant så går det ändå att skapa roliga och sevärda filmklipp med lite hjälp av dagens actionkameror och andra roliga tillbehör. Här har vi satt ihop lite ­information och några tips som vi hoppas kan få dig att komma igång med filmandet! Vi har också testat några av de produkter du kan tänkas vilja föreviga ditt cyklande med. 

 

GOPR2796_JesperAnderssonPhotography

Så fungerar en actionkamera
I en actionkamera finns det som i en vanlig digital kamera en sensor med ljuskänsliga pixlar. Varje pixel kan registrera rött, grönt och blått och ger tillsammans en stilla eller rörlig bild. Precis som vilken kamera som helst, men den är mindre till storleken, ofta försedd med kraftigare bildstabilisering samt det faktum att den är byggd för att tåla lite tuffare tag.

Upplösning
Upplösning är ett mått på antalet pixlar på den ljuskänsliga sensorn. Ju fler pixlar desto högre upplösning. Tänk er att vi ska måla en tavla men vi får inte dra penseln, bara dutta den. Om tavlan består av 20 dutt som är antingen röda, gröna eller blå så kan det bli lite lurigt att se vad målningen föreställer. Om vi istället gör det 12 miljoner gånger så kommer bilden bli betydligt roligare att se på. Du har säkert sett 4K stå lite här och där i samband med t.ex. actionkameror. 4K innebär att kameran har en sensor där den långa sidan av bilden består av 4000 pixlar (i själva verket 4096 eller 3840 beroende på vilket bildförhållande man använder). Bilden i sin helhet består av ungefär 3840×2160, dvs. runt 8,3 miljoner pixlar. Ju fler aktiva pixlar desto mer information och således tar filmen mer lagringsutrymme. Att filma i 4K med 60 bilder per sekund slukar utrymme. Om man väljer att visa sina videor på exempelvis Instagram så skalas dessutom videon ner till 1080 pixlar, så frågan är om det någon mening med att filma i 4K såvida man inte skall göra mer seriösa produktioner? Och svaret är tråkigt nog både ja och nej. Att filma sin resa från Sälen till Mora i 4K vågar vi påstå är i stort sett helt och hållet onödigt. Men vad man skall tänka på är att en 4K-film alltid kan skalas ner till ett mindre format, men inte tvärtom. Filmar man i 4K finns det med andra ord större möjligheter när man redigerar i efterhand. Man kan t.ex. göra ett utsnitt av bilden och beskära bilden utan att man tappar alltför mycket kvalitet.

Bilder per sekund
Varför är detta intressant? Man brukar säga att det mänskliga ögat kan registrera omkring 24 bilder per sekund. Varpå de flesta filmklippen spelas upp i 24, 25 eller 30 bilder per sekund. Anledningen till att kameror kan spela in med ett högre antal bilder per sekund är att man bland annat kan bromsa upp filmen och göra snygga slowmotionklipp. Säg att vi filmar i 120 bilder per sekund men ­väljer att spela upp det i 24 bilder per sekund, då kan man alltså spela upp det i en femtedel av originalhastigheten och ändå få det att se bra ut. Då kan man kanske tycka att man bör filma allt i så hög bildhastighet som möjligt, men tänk på att om du låter kameran ta 120 istället för 24 bilder per sekund så tar också varje sekund film fem gånger så mycket utrymme. Filmen kan dessutom se lite hoppig och nervös ut om man filmar med för hög bildhastighet samtidigt som det kan bli lite stapplande om man filmar för långsamt. För cykling fungerar det bra med 30 bilder per sekund men har man möjligheten att stanna upp och ändra inställningarna till 120 bilder per sekund så kan man dessutom få in lite snygga slowmotionklipp.

Minneskort
Materialet du filmar läggs in på ett minneskort som man sedan når antingen trådlöst med Blåtand eller Wifi, via sladd eller genom att man plockar ur kortet och sätter det i en minneskortsläsare. En bättre kamera med bättre prestanda ställer högre krav på minneskortet och det är extremt viktigt att man har ett tillräckligt snabbt ­minneskort. Om kameran levererar material som minneskortet inte hinner bearbeta och lagra så blir filmen oftast helt värdelös. Om det inte följer med minneskort med kameran (vilket det sällan gör) så se till att du kollar i kamerans specifikation över hur snabbt minneskort som krävs. Oftast så står det utanpå kartongen.

Bildstabilisering
Ett stående problem vid videofilmning är att alla skakningar kameran utsätts för registreras. Inte minst om man har för avsikt att filma en cykeltur i skogen. I dagsläget har de flesta ­actionkameror någon typ av bildstabilisering som hjälper till att ta bort skak. I många fall fungerar det imponerande bra! Det man kan tänka på är att om du monterar kameran på ditt bröst eller ovanpå hjälmen så fungerar kroppen som en naturlig stötdämpare för ­kameran. Monterar du den på styret så ­kommer varenda liten rot du kör över att ­märkas på filmen. Det finns dock ett bote­medel mot skakningar som fungerar magiskt bra, en så kallad gimbal, mer om det längre fram!

Optik
Optiken är den del av kameran som styr in ljuset så att detta kan registreras av sensorn. Optikens brännvidd avgör hur mycket av din omvärld som kommer synas på filmen. Oftast har actionkameror en väldigt vid vinkel, den Nikon KeyMission 170 vi har med i testet är med sina 170 graders bildvinkel ett gott exempel på detta. Fundera lite över hur du kommer använda kameran, vill du att allt ska ha en fish-eye känsla eller vill du kunna variera lite? Vad som också är intressant är om den yttersta linsen eller ett skyddande glas framför den är utbytbart, vilket det är på en hel del modeller.

Tillbehör!
Stativ
Ett litet enkelt kamerastativ kan göra underverk, inte minst om man är ute själv och filmar. Actionkameror väger inte mycket vilket gör att även de minsta stativen oftast är tillräckliga. De finns även med hållare för mobiltelefon om detta är vad du filmar med.

Gimbal
Även om de inbyggda bildstabiliseringarna som sagt kan vara imponerande, så kan de inte trolla bort det värsta skaket. Men det finns en pryl som kan, den prylen kallas gimbal. Med hjälp av två eller tre av varandra oberoende elmotorer och ett inbyggt gyro känner en gimbal av vad som är vågrätt, och styr upp kameran så att den alltid håller sig där. Det är grundprincipen men sedan finns det såklart ett flertal spännande användningsområden för en gimbal. Det finns ­också en mängd olika typer av gimbals, allt ifrån enklare varianter som låter dig använda en mobiltelefon, till stora riggar för system- eller videokameror. Inte sällan har tillverkaren en tillhörande applikation för smartphones i vilka man oftast kan styra gimbalen och göra saker som att filma time-lapse-sekvenser.

Det är lite kortfattat hur kameran fungerar, nu ska vi kika på några av alla de alternativ som går att hitta ute i butikerna. Vi har inte valt att specificera all data kring respektive kamera, för fullständig specifika­tion hänvisar vi till respektive tillverkare. Tänk också på att detta är cirkapriser i skrivande stund, då du läser detta kostar de sannolikt lite mindre!

 

GoPro Hero6

JAN_3686_JesperAnderssonPhotography

Namnet avslöjar att det här inte är GoPros första kamera. Liksom i de flesta fall så är det inga enorma skillnader mot föregående modeller utan man har snarare förbättrat konceptet och prestandan.  

GoPro Hero6 känns gedigen när man håller i den, och den har en gummi­liknande yta som gör att den sitter som gjuten i handen. Utvändigt sitter det enbart två knappar, en för att starta upp kameran så att man kommer till menyerna, samt en knapp där allt som behövs är ett tryck för att få kameran att börja filma. Menyerna är enkla att hitta i och man förflyttar sig med hjälp av pekskärmen. För att byta mellan olika lägen såsom film eller foto och dess respektive inställningar räcker det med att man klickar sig runt från hemskärmen. Om du har händerna fulla går det också att styra kameran med hjälp av rösten: ”GoPro, start recording” och samarbetsvilligt piper kameran till och startar inspelningen! Smidigt!

Kameran är vattentät ner till 10 meters djup rakt ur kartong utan ytterligare ­undervattenshus. Det gör att kameran förblir liten och smidig även när den behöver stå emot väta.

Utan att gå alltför djupt i siffror och prestanda så kan vi kort nämna det ­faktum att den här kameran klarar att spela in med 240 bilder per sekund i så hög ­upplösning som 1080 vilket gör att man kan göra riktigt häftiga slowmotionklipp.

Såklart finns det även möjlighet att skjuta time-lapsesekvenser med en rad olika ­förinställningar. I deras app Quik är det sedan enkelt att få på musik och övergångar så att du inte behöver lägga timmar av redigering för att få material som är kul att se på. Att det finns en mängd olika typer av fästen behöver vi knappast gå in på. Hur sjuk idé man än har över vart man vill placera sin kamera så visst tusan finns det ett fäste som gör det möjligt!

Pris: Ca 5 622 kr  Vikt: 118 g utan ramen, 144,3 g med

 

Garmin Virb Ultra 30

JAN_3676_JesperAnderssonPhotography

Garmin förknippas kanske mest med träningsklockor och cykeldatorer för läsarna av denna tidning. Men faktum är att de tillverkat action­kameror ett tag och vi har testat en av deras senaste modeller, inte den som filmar 360 grader utan den som heter Garmin Virb Ultra 30.  

Utan det vattentäta huset så är det här den minsta kameran i detta test. Dock ska det understrykas just att den inte är vattentät utan det extra huset, till skillnad från de andra två. Liksom deras tidigare modell sitter det en inbyggd GPS och accelerometer som tillsammans med det faktum att den kan plocka in data via Ant+ gör att man kan få riktigt spännande data att presentera på sin video. För den med lite datorvana är det inga problem. Presentera hastighet, puls, acceleration och varför inte plocka in effektdata från dina Garmin Vector pedaler? Eller en liten karta över hur du färdats?! Möjligheterna är enorma för den som vill pilla och skapa.

Kameran i sig har inga fästen utan man placerar den i dess vattensäkra hus för att kunna fästa den. Garmin använder numera samma typ av infästning som GoPro vilket gör att möjligheterna till att fästa kameran på konstiga ställen är i stort sett oändliga. De har även adapter till vanlig stativgänga som man kan köpa till om man önskar använda ett vanligt kamerastativ.

Kameran har olika fotolägen men här är vi mer intresserade av dess ­film­egenskaper. Man kan filma i 4K med 30 bilder per sekund vilket fungerar bra för det mesta. Vill man upp i högre bildhastighet finns det ett förberett slowmotionläge som är enkelt att använda. Där kan man filma med 120 bilder per sekund i 1080. Inte riktigt lika vasst som GoPro men det räcker för att spela upp videon i en fjärdedel av hastigheten. Man kan också skjuta time-lapse med antingen förinställda eller egenvalda tidsintervall. Har man händerna fulla så går även denna kamera att starta med rösten: ”OK, Garmin; Start recording” och din resa mot Hollywood piper igång.

Slutligen skulle vi bara vilja nämna bildstabiliseringen i denna kamera som ser till att ta bort skakningar med bravur! Även om en gimbal som Wg2 stabiliserar ytterligare så gör Garmin Virb det här imponerande bra. Fäst den på bröstet eller uppe på hjälmen och materialet den levererar är en fröjd att se på.

Pris: Ca 3 704 kr  Vikt: 88,7 g utan hus, 163,9 g med hus

 

Nikon KeyMission 170

JAN_3700_JesperAnderssonPhotography

Nikon har en minst sagt lång historia som kameratillverkare. De är ­framförallt kända för sina system- och kompaktkameror men har nu också actionkameror i sitt utbud. Liksom Garmin har de en modell som filmar 360 grader men här testar vi KeyMission 170.  

Det är en liten och smidig kamera som är vatten- och stötsäker utan ytterligare hus. Här kan man byta ut den främre ringen kring linsen till en som ger den mer skydd. Kamerahuset har samma ytfinish som deras systemkameror med en något skrovlig yta som gör den lite greppvänligare. På ovansidan finns två knappar, en för att filma med och en för att ta bilder med. De är enkla att komma åt även om man har kameran uppe på hjälmen. Baktill sitter tre knappar och en förhållandevis liten display. Med en mindre display blir det inte lika enkelt att se direkt på kameran vilka klipp som är bra, men å andra sidan får man längre batterikapacitet. Den har inte touchscreen men navigeringen genom menyerna sker enkelt med de tre knapparna. Likt de andra kamerorna har den time-lapse- och slowmotionfunktion vilket gör den hyfsat komplett. Optiken ger en väldigt vid bildvinkel (170 grader, därav namnet på kameran) där det mesta kommer med, se till att ha putsade skor för de är nästan så pass att de kommer med i bild. Tyvärr finns det ingen mjukvarumässig nedskalning som i de andra ­kamerorna, så allt material kommer få en vid vinkel.

I appen till kameran kan man starta och stoppa inspelning samt se live feed från kameran, vilken flyter extremt bra. Hopkopplingen med en smartphone var vid första tillfället lite krångligare än på de andra, men har man gjort det en gång så funkar det bra sedan.

En rolig och bra detalj med denna kamera är att det följer med en fjärrkontroll i originalkartongen. Det är klart att man kan starta och stoppa alla dessa kameror genom en app i telefonen, men ibland har man inte möjlighet att ha en telefon att trycka på.

När det kommer till att fästa kameran så har den en lite annorlunda lösning än de andra två. Här ser man att de har en bakgrund som kameratillverkare och på under­sidan av kamerahuset finner man en vanlig stativgänga. Där fäster man tillhörande fäste som sitter på en kulled. Just kulleden är en detalj vi gillar starkt. Mycket enklare att få till rätt vinkel på kameran kan det inte bli. Nikon har ett gäng olika typer av fästen vilket gör att oavsett vad du tänkt filma ska det inte vara några större problem. Den är inte kompatibel med det breda utbudet av fästen för den standarden som de andra två använder, dock finns det adaptrar från stativgänga till den andra standarden och de kostar inte ens en hundring.

Pris: Ca 3 000 kr  Vikt: 134,3 g utan fot, 203 g med

 

GoPro Karma Grip

JAN_3593_JesperAnderssonPhotography

I samband med att GoPro lanserade sin drönare Karma kom också deras gimbal, Karma Grip.  

Det är en mångsidig gimbal med stora ­möjligheter. Den består av två delar,  dels själva motorfästet med dess tre motorer och sedan handtaget i vilket batteriet sitter. Det som gör den speciell är att det går att separera de två delarna och sedan ansluta dem till varandra med hjälp av en sladd, eller för den delen i deras egna drönare. Du kan alltså ha batteriet i en ryggsäck och sedan ha den lilla delen med de tre motorerna på exempelvis hjälmen eller bröstet. Det här är en gimbal för enbart GoPro-kameror då den är förberedd med fäste och anslutningar för just dessa. Då kameran är på plats är den ihopkopplad med gimbalen och sätter du igång inspelningen går också gimbalen igång. Den stabiliserar videon overkligt bra, så pass att man funderar över om kameran ens var monterad på cyklisten! Batteriet räcker länge och vikten för hela paketet är okej att bära runt på. Vi skulle dock kunna önskat en något längre sladd mellan delen med motorerna och själva batteriet.

Pris: Ca 3 799 kr  Vikt: 460 g med batteriet anslutet till gimbalen, bara gimbalen: 213 g

 

Feiuy Tech WG2

JAN_3598_JesperAnderssonPhotography

Likt Karma Grip är det här en liten gimbal anpassad för actionkameror. Här är man inte låst till att enbart använda en GoPro-kamera utan den här är kompatibel med ett flertal små actionkameror.

Den funkar exempelvis med den kamera från Garmin vi har med i det här testet, dock utan det extra vattentäta huset. Förutom att vara otroligt liten och smidig så har den här gimbalen en för oss skogscyklister uppskattad egenskap. Den är spolsäker, specifikationen säger ner till en halvmeters djup men vi är nöjda nog med att den går att använda i regn och rusk och att man dessutom kan spola av all lera efteråt. Den är enkel att använda, kläm fast och balansera kameran, tryck igång och det är bara att köra på en gång, ingen kalibrering! Sätta igång, byta mellan olika lägen samt stänga av gimbalen görs från en och samma knapp. Själva kroppen där batterierna sitter har två vanliga ¼” stativgängor vilket gör det enkelt och smidigt att fästa den. En adapter från stativgänga till GoPro-fattning gör att man kan få den att sitta i stort sett var som helst! I den tillhörande appen kan man förutom att styra den fram och tillbaka eller upp och ner dessutom ställa in bland annat långsamma rörelser för time-lapse-fotografering.

Pris: Ca 3 290 kr  Vikt: 266,9 g med hållare för actionkamera

 

Feiuy Tech SPG Live

JAN_3615_JesperAnderssonPhotography

Vi har kommit över och testat två olika mobilanpassade gimbals. Först ut har vi Feiyu Tech som också tillverkade den föregående modellen.

De har också gjort en väldigt slank och smidig gimbal för just mobiltelefoner, som alltså heter SPG Live. Principen är densamma som tidigare gimbals men istället för att man sätter dit en liten actionkamera klämmer man fast sin mobiltelefon. På den här modellen kan man antingen få den att följa handens rörelse eller att den fryser horisontens läge. Växla mellan de olika lägena gör man ­genom att klicka olika antal gånger på knapparna. Det finns ingen indikering annat än en blinkande lysdiod på vilket läge man har valt, men det visar sig så fort man börjar röra på den. Gimbalen är även försedd med en liten joystick som gör det möjligt att styra riktningen på mobilen. Något som vi verkligen uppskattar på denna modell är att den har stativgänga på två lättåtkomliga ställen, i botten och ett uppe vid knapparna. För den som vill skjuta en time-lapse, kanske när du far runt som en yr höna och packar bilen inför helgens äventyr så är det ett ­måste att kunna montera gimbalen på något typ av kamerastativ. I appen kan man bland annat styra riktningen, välja mellan olika stabiliseringslägen samt skjuta panoramabilder. Allt som allt är det en liten och smidig gimbal med de flesta funktioner man kan önska sig. Enkel att ha med sig på resande fot!

Pris: Ca 1 999 kr  Vikt: 473,2 g med batteri

 

Dji Osmo Mobile

JAN_3703_JesperAnderssonPhotography

Dji är kanske mest kända för sina drönare, vilka givetvis är ett fantastiskt verktyg för filmskapande, men som vi utelämnat i denna artikel. De har dock alltså även gimbals både för professionellt bruk och för oss glada amatörer.

Den vi har testat heter Osmo Mobile och är alltså tänkt för ­smart­phones. De har även en modell som heter Osmo, komplett med kamera. Den modellen får ett större rörelseomfång men även den vi testat imponerar stort. Den är något större men inte nämnvärt tyngre än Feiyu Tech. Man klämmer fast mobilen med hjälp av ett vred, skjuter en arm i sidled för att underlätta balansering av mobilen och sen är det bara köra igång. Gimbalen är skön att hålla i, knapparna sitter lättåtkomligt. Knappen med vilken man växlar läge sitter placerad som avtryckaren på en pistol, där man ändå vilar pekfingret. En stor fördel med denna gimbal är appen. I den kan man inte bara ”programmera” time-lapse där kameran kan göra en långsam rörelse över exempelvis 30 minuter där telefonen tar en bild varannan sekund och sätta ett mjukvarumässigt sikte på ett objekt och låta gimbalen följa dess rörelse… Appen har också videoredigering där den använder klippen man filmat, gör egna övergångar och lägger på musik! Där finns också möjligheten till att importera annat material från din telefon som du kanske filmat med en actionkamera. Den stabiliserar filmen väl, dock skulle de kunnat ha gjort stativgängan på ett smidigare sätt, som den är skapt är det svårt att använda annat är Djis egna stativ.

Pris: Ca 3 190 kr  Vikt: 488,6 g med batteri

 

ANVÄNDA SMARTPHONE

Ett bra sätt att göra en film mer intressant att se på kan vara att ­blanda klipp från olika vinklar, även om det såklart kan vara lite svårt att få till sådant material om man exempelvis själv deltar i en tävling. Men att göra en film med en story, där man kanske filmar lite inför racet, låter några klipp från ett race eller en cykeltur vara själva höjdpunkten och sedan några klipp för att knyta ihop säcken, gör det hela mer intressant att se på. De flesta har i dagsläget en smartphone och dessa har blivit ­överraskande bra som film- och stillbildskameror. Inte att prestanda­mässigt jämföra med en systemkamera, men med tanke på att de är så små och att man oftast har dem med sig, är de ett väldigt bra verktyg. Det finns en del filmare som gjort det till sin grej att endast filma med en smartphone och de filmerna ser inte dåliga ut! Men det faktumet att filmen kan bli skakig och hoppig kvarstår, såvida du inte har en gimbal för just mobiltelefoner, vilka följer nu…

 

MJUKVARA OCH REDIGERING

Slutligen skulle vi vilja tipsa om några mjukvaror som är bra för att få lite liv i filmen. GoPro har ju som sagt sin egna redigerare, Dji likaså. Störst ­valmöjligheter får man såklart med ett professionellt program till en dator men det tar tid att lära sig och kostar också en hel del. De medföljande apparna funkar ofta bra. DJI GO, Quik och Splice är tre exempel på video­redigeringsappar som är hyfsat enkla att använda. Ett tips för redigerandet är att inte köra för långa klipp. En grusväg på tre kilometer där den största händelsen är att du får ett annat cyklistarsle framför kameran kommer bli tråkig att se på. Ett annat tips är att ha musik i klippen, dock ska man ­tänka på upphovsrätten och det faktum att man inte kan publicera film med vilken musik som helst. I Youtubes videoredigerare finns det musik man får använda fritt i sina filmer. När vi ändå har Youtube på tråden, in och kika på hur andra har gjort, oftast är inte klippen i filmerna mer än ett fåtal sekunder, övergångar med draperier och liknande saker används sparsamt och många bygger filmen efter musiken. Det viktigaste är dock att man ser det här som tips och inte som regler, skapa filmen som du vill ha den!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.