Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägMTBPrylar

Fem instegsprylar vi längtar efter att få se

GoPro släppte i höstas en instegsmodell (eller kalla det budgetvariant) av sin enormt populära actionkamera Hero. Genom att skala bort mycket av de extra finesser som den glada amatören inte behöver kunde man börja sälja GoPro Hero för under 1 500 kronor. Succén lät inte vänta på sig.

Vi har funderat lite på vilka andra produkter som vi skulle vilja se budget eller instegsmodeller av:

1426076252975-3opmf57uugba-250-100Shimano 105 Di2
Shimanos elektroniska växelgrupp Di2 har suttit på proffsens cyklar några år nu, och börjar dyka upp på fler och fler cyklar även på motionsloppen. Men fortfarande krävs det en investering på rätt många sköna tusenlappar för att komma åt elektroniken. Från att i början bara funnits på Dura Ace klättrade elektroniken vidare ner till Ultegra vore ett naturligt steg att vi inom en inte allt för avlägsen framtid får se tekniken på den betydligt mer överkomliga 105-gruppen.

En lite tyngre variant med lite sämre batterikapacitet för en överkomlig prislapp borde locka både en och två motionärer till att satsa på elektroniken.

1426076368689-1l5ea89tsofwo-250-100Shimano XT Di2
Fungerar det på landsvägen borde det fungera även i skogen. Det är inte så länge sedan MTB-gruppen XTR Di2 lanserades, men precis som på landsvägssidan är den så pass dyr att den bara är tillgänglig för de som antingen blir sponsrade med sina prylar, eller har råd att spendera avsevärda summor på sin cykel. Men om ett elektroniskt budgetalternativ skulle locka landsvägscyklisterna tror vi att det skulle vara än mer attraktivt och användbart för skogsmotionärerna. Jag skulle kunna leva med en lite tyngre växelgrupp om den levererade den tillförlitlighet och smidighet som de elektroniska växlarna ger, utan att tömma plånboken på de sista sparslantarna.

1426076313292-x257mwui5we-250-100Tiagra hydrauliska skivbromsar
Skivbromsar på landsvägscyklar blir vanligare och vanligare för varje säsong. När det handlar om lite enklare och billigare modeller så är man hänvisad till vajerreglerade konstruktioner medan de betydligt mer lättskötta och behagligare hydrauliska bromsarna tillhör de lite dyrare modellerna, med Ultegragruppen som inkörsport för de som vill satsa någon tusenlapp extra för att få olja istället för stålvajrar i systemet. Vi tror definitivt att det skulle finnas en marknad för såväl bromsar som reglage med hydraulolja i Tiagraklassen.

Annons

Slanglöst på instegscykeln
Lika enkelt som det låter. Nybörjaren är inte intresserad av att fixa punkteringar och byta slangar. Slanglösa däck rullar lättare och har mindre risk att få punktering. Dessutom kan slanglösa däck köras med lägre tryck vilket ger bättre fäste för cyklister med lite sämre teknik. Se till att montera slanglösa däck på instegscyklarna redan i eftermiddag.

1426076287036-3t82eg3o7zwx-250-100En Garmin med blåtand och ANT+ i budgetklassen
Tänk dig en cykeldator för runt tusenlappen som erbjuder såväl trådlös överföring (både från pulsband och kadensmätaren) som GPS-funktion. Om den sedan klarar att överföra sin information till smartphone eller dator på samma smidiga trådlösa sätt vore succén ett faktum, tror i alla fall vi.

Med tanke på att antalet mobilappar som loggar såväl fart, kadens, puls och dessutom kan visa dig rätt väg måste nog Garmin ta ett steg till om man ska klara konkurrensen.

Vad skulle du vilja se för instegsprylar? Berätta gärna i kommentarsfältet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.