Eurobike 2012

Nyheter 31 Aug 2012

Just hemkommen från årets stora cykelmässa i Europa, Eurobike 2012. Då det var första gången jag besökt denna mässa förvånas man över hur enormt stort det är. 1250 utställare slåss om de över 60 000 besökarnas uppmärksamhet i 14 stora mässhallar, och mässan är minst sagt full med utställare både inom- och utomhus. Enligt ryktet skall över 300 företag stå i kö för att få ställa ut på mässan, men de som varit med tidigare har alltid förtur.

Jag kommer inte här gå in på några specifika nyheter som de olika tillverkarna lanserar inför 2013, utan snarast titta på de tendenser och trender som jag snappat upp.

Först kan man konstatera att elcyklar är på stark frammarsch, och för den som vill ha lite extra hjälp uppför backarna finns det många olika alternativ att välja mellan. En utveckling som vi ännu inte sett så mycket av i Sverige är MTB med hjälpmotor, både hardtail och fulldämpat. Välj själv om du tycker att detta är en positiv utveckling, men elcyklarna kommer definitivt att vara något som öppnar upp cyklingen för betydligt fler. Jag ser inte bara pensionärer som får lite extra hjälp uppför backen hem från närbutiken, utan också ett effektivt hjälpmedel för den otränade eller överviktiga som vill komma igång att motionera och kapa kilon. Med en hjälpmotor kan dessa individer övervinna de tyngsta passagerna under de första träningspassen. Förhoppningsvis blir det en inkörsport till ett fortsatt cyklande utan motor längre fram.

En annan trend där Sverige ligger i framkant är 29”MTB. I princip samtliga tillverkare erbjuder idag några alternativ med de större hjulen, och hos vissa är de helt dominerande. Inte minst efter att de stora hjulen rensat London på OS-medaljer. Vad som de flesta tillverkarna verkar vara överens om är att 29” är betydligt populärare i norra Europa, inklusive Storbritannien, än i Medelhavsländer som Italien och Spanien. Allt fler tillverkare erbjuder också idag flera fulldämpade modeller med 29”. Dämpning är för övrigt också en kategori där många nyheter lanserats inför nästa säsong. Självjusterande sag och snabbinställningar för olika typer av körning direkt på styret, är bara ett par exempel på nyheter inom dämpning, och då framför allt till bakdämparen.

På landsvägssidan handlade som vanligt mycket om vikt och materialval. Magnesium och litium är två material som vi säkert kommer att få se betydligt mer av i framtiden, och vi fick känna på riktigt lätta cyklar i dessa material som säkert kommer att ge kolfibercyklarna en match om uppmärksamheten. En lite förvånande utveckling var att många tillverkare av landsvägscyklar tagit fram modeller med skivbromsar, trots att dessa alltså inte är tillåtna att tävla på. Samtidigt är det ju sunt att tillverkarna ser till cyklisternas säkerhet istället för att bara ta fram racerhojar för tävlingsbanorna. För det är ju inget snack om saken att skivbromsarna får stopp på din framfart betydligt snabbare än fälgbromsarna, oavsett väderlek.

Ytterligare en trend som vi kunde se att många tillverkare hoppat på är olika typer av ihopfällbara cyklar. Detta är kanske idag inte någon större fluga i Sverige, men fördelarna är många och vi såg bland annat exempel på en spännande skapelse som närmast kan beskrivas som en ihopfällbar blandning mellan eldriven cykel och segway. Säkerligen något som kommer att dyka upp fler varianter av inom de närmaste åren. En ihopfällbar cykel underlättar markant om du har svårt att hitta en parkering i innerstan. Parkera utanför stan och plocka upp cykeln ur bagaget och trampa den sista kilometern in till jobbet eller mötet. För den riktigt bekväma finns det naturligtvis ihopfällbara eldrivna varianter.

Vi kommer under hösten att titta närmare på flera av de nyheter som de stora leverantörerna lanserade, och förhoppningsvis kommer vi också att kunna göra lite djupare ”hands-on” tester.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.