”Den ultimata åkupplevelsen” Vi tar en närmare titt på nya Canyon Ultimate CF SLX

Prylar 1 Jul 2015

När ingenjörerna på tyska Canyon bestämde sig för att förbättra sin lättviktare Ultimate CF SLX hade de inget lätt jobb framför sig. Tidigare generationer av modellen har inte bara vunnit Giro d’Italia och VM, den har också prisats i massor av tester (bland annat här hos oss på Svenska Cycling Plus) och designtävlingar.

Men skam den som räds en utmaning tänkte tyskarna och satte upp två tydliga mål: 1) Gör cykeln 10% mer aerodynamisk och 2) gör cykeln 10% mer komfortabel.

Förutsättningen var också att inte kompromissa på prestandan varför inget av målen fick påverka vridstyvheten eller vikten åt fel håll.

Så var börjar man? I Canyons fall startade man med att sätta ihop ett team med ingenjörer för att ta hand om alla olika delar av cykelns konstruktion. Expertis inom kompositmaterial, aerodynamik och inte minst design var alla tvungna att komma överens om en lösning som landade i de gemensamt uppsatta målen.

Resultatet blev en ram som ritats om från grunden och upp. Rörformer som börjat sitt liv i CAD-program och hållfasthetsberäkningar med finit element-analys har sedan testats rigoröst i vindtunneln för att säkerställa att den bästa möjliga kombinationen av vridstyvhet, lätt vikt och aerodynamik har valts. Varje konfiguration har testas i 80 (!) olika vinklar mot vinden och den som presterat bäst överlag är den man jobbat vidare på. Som kronan på det aerodynamiska verket sitter Canyons egen Aerocockpit. Ett integrerat stryre/styrstam som inte bara är snyggt, det bidrar också till cykelns aerodynamik.

Styre och styrstam - i ett! Foto: Geoff Waugh
Styre och styrstam – i ett! Foto: Geoff Waugh

För att nå upp till komfortmålet har man tittat på att isolera cyklisten från cykeln vid den viktigaste kontaktpunkten – sadeln. Nyckeln här är att använda sadelstolpens flexande egenskaper till max. Tänket är att en längre stolpe ger mer komfort och för att göra stolpen så lång som möjligt har man flyttat sadelstolpsbulten längre ner på sadelröret (den går in i ramen där sadelstagen möter sadelröret). Och sadelröret i sig är dimensionerat så att stolpen ovanför bulten har plats att röra på sig för att på så sätt hjälpa till att ta bort vibrationer och stötar från vägen. Som en extra bonus ger den lösningen ett riktigt rent utseende!

Sadelstolpsklämman leker kurragömma. Foto: Geoff Waugh
Sadelstolpsklämman leker kurragömma. Foto: Geoff Waugh

När vinsterna gällande aerodynamik och komfort sedan summerades var resultatet lyckat. Vad gäller vinden sparar den nya Ultimate CF SLXen i snitt 12,9 Watt (eller 14 %) jämfört med sin föregångare. Komfort är knepigt att sätta siffror på, men enligt Canyons egna mätningar är den också 15 % bättre än den äldre varianten där.

Vad gäller utrustningen vet vi ännu inte hur produktionsvarianterna kommer se ut. Den version vi har sett och testat var dock riktigt trevligt utrustad. Elektroniska Shimano Dura Ace Di2 växelgrupp, Zipp 303 Firecrest kanttrådshjul med 25 mm Continental GP4000S II-däck och som tidigare nämnts Canyons egen Aerocockpit gör att vågen stannar på strax under UCIs viktgräns på 6,8 kg.

Det enda vi kan komma på att klaga på skulle vara om just styret eller sadeln (Fizik Antares) inte passar den enskilda cyklisten. Annars är det här verkligen en cykel vi vill ha.

Fjärde generationens Ultimate CF SLX kommer att finnas att beställa från sensommaren och framåt. Priserna börjar någonstans kring 30 000 kronor.

Nya Canyon Ultimate CF SLX - så som vi fick testa den. Foto: Geoff Waugh
Nya Canyon Ultimate CF SLX – så som vi fick testa den. Foto: Geoff Waugh

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.