Cyklar vi minns från Paris-Roubaix En historia av stötbekämpning

Prylar 6 Apr

 

Tom Boonen kör i år på nya Specialized Roubaix, med stötdämpning av styret.
Tom Boonen kör i år på nya Specialized Roubaix, med stötdämpning av styret.

På söndag är det dags för den kanske finaste vårklassikern, när Paris-Roubaix går av stapeln för 115:e gången. ”Helvetet i norr”, som tävlingen också kallas, har genom åren sett många olika strategier för att hantera de vansinnigt ojämna sektionerna av kullersten. I år har det exempelvis varit mycket snack om att Tornado Tom Boonen kör på Specialized nya Roubaix, med stötdämpning ovanför styrhyvudet, vilken hyllats av våra kollegor på brittiska Cycling Plus. Och förra året var den stora material-snackisen när Cancellara körde sitt sista Paris Roubaix på nya Trek Domane SLR, som då fick Isospeed-länkage både fram och bak för att hantera de våldsamma skakningarna.

Förra årets stora inför-snackis var Cancellaras avsked till tävlingen, på nya Trek Domane med Isospeed-flex både fram och bak. Den modellen testade vi på Svenska Cycling Plus förra året, och den imponerade stort på oss.
Förra årets stora inför-snackis var Cancellaras avsked till tävlingen, på nya Trek Domane med Isospeed-flex både fram och bak. Den modellen testade vi på Svenska Cycling Plus förra året, och den imponerade stort på oss.

En lång tradition

Detta är dock inget nytt, utan genom åren har det funnits många mer eller mindre lyckade försök att bygga in extra komfort i cyklarna, för att de skulle klara av Pavén. Här kommer därför en liten tillbakablick på några minnesvärda cyklar från detta underbara lopp.

 

Bianchi Paris Roubaix 1994

bianchi

Detta är en klassisk maskin, och i de grundläggande priciperna är den inte helt olik vissa moderna mountainbikes. Gaffeln från RockShox sågs under början av 90-talet på många andra cyklar, som exempelvis den Lemond vi ser här nedanför. Tekniken var däremot kanske lite omogen, så den här utvecklingslinjen självdog så småningom.

 

Eddy Merckx 1993

Ett annat intressant sätt från början av 90-talet för att bemästra kullerstenarna är det som syns på denna Eddy Merckx från 1993, vilken också synts med den RockShox gaffel vi såg ovan. Det gick ut på att förlänga kedjestagen och flacka ut sadelrörsvinkeln, samt sedan också ha en väldigt bisarr sadel för att inte ramla av skapelsen.

 

Cannondale med HeadShok

Under slutet på 90-taket använde Cannondale sin klassiska HeadShok, som också fanns på mountainbikesidan under 26-tummarnas era. Den sista så kallade Silk Road gjordes kring millennieskiftet, och här ser vi en katalogbild från 1999.

 

Trek 2005

trek 2005

Pinarello Ks8, som Wiggins körde 2015.
Pinarello K8s, som Wiggins körde 2015.

Små listiga dämpare i toppen på sadelstagen har varit ett populärt knep för att bygga in lite stötdämpning, eftersom det inte påverkar ramens prestanda i övrigt särskilt mycket. Här ser vi en Trek från 2005 som kördes av Discovery-teamet, vilken påminner ganska mycket om en mer modern variant som vi ser intill. Nämligen den Pinarello K8s som gjorde debut 2015, körd av Bradley Wiggins under kullerstensklassikerna.

 

Specialized 2009

boonen 2009

En väldigt betydelsefull cykel är den Specialized Roubaix som Tom Boonen vann sin andra Paris Roubaix på 2009, eftersom det nog kan sägas vara den första cykeln i den våg av komfortracers som vi befinner oss mitt i också idag. I början var det många som skrattade åt de så kallade Zertz-inläggen i sadelstag och framgaffel, men det var inte så många som gjorde det när Boonen vann 2009 och Cancellara sedan vann 2010, på samma cykelmodell.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.