Cykeltest: SPECIALIZED STUMPJUMPER FSR COMP 6FATTIE – GER VINGAR NEDFÖR PRIS: 28 999 KR

MTB 16 Jul
stumpy
Snön känns avlägsen nu, som tur är.

Sedan förra året finns det inte mindre än tre olika Stumpjumper FSR att välja på, med en 29er, en vanlig 27,5:a samt dessutom denna plushoj med däck i dimensionen 27,5×3,0 tum. Plushojen och 29:an är samma cykel – bortsett från hjul och däck – medan den vanliga 27,5:an bland annat har lite kortare kedjestag och lite mer dämpning bak än sina två syskon (150 mot 135 mm). Vi har under vinter och vår fått testa den enklaste modellen, vilken till skillnad från de övriga nivåerna är i aluminium, för att se hur Specialized lyckats förverkliga plushjulens yviga löften om fäste, flyt och allmänt skoj!

De ä bar å åk

Ett av de första intrycken som slår ner i oss när vi gasar iväg ut i skogen på denna Stumpjumper för första gången, är att det är en väldigt förlåtande och inspirerande cykel. De blaffiga däcken gör tillsammans med ett följsamt länkage och en inspirerande geometri att man bara kan släppa bromsen och ladda på nedför backarna eller över stök och bök, även om man inte är någon enduro-räv utan en hyfsat försiktig cyklist. Den inger helt enkelt väldigt mycket självförtroende, och däcken tycks bidra till att cykeln äter normalstökig stig till eftermiddagsfika. Dessutom känns den mer lekfull och smidig, om vi exempelvis jämför med den Rose Root Miller vi testade i förra numret av Allt om MTB, vilken var lite mer point and shoot. I det fallet beror det nog bland annat på att cykeln har kortare kedjestag (435 mm), men hela Stumpjumpern känns inspirerande och lekfull när det går lite utför, och lätt att få runt lite svårare kurvor.

Som läsaren förstår finns det dock en baksida med allt, och i Stumpjumperns fall är det bland annat att den upplevs som lite gungig och såsig när det är platt eller går uppför. Man har helt enkelt valt att ha ett länkage som är ganska aktivt, och det leder ju ofrånkomligen till en del gung. Plusdäcken är inte så mycket tyngre eller mer tungrullade än ett par smalare däck, men om det är viktigt att vara före kompisarna också när man kör uppför eller på platten kanske Stumpjumper 29 är ett bättre val än denna plushoj. Plushjulen väljer vi för att vi vågar och kan köra hårdare över stök, och för att vi får så fint grepp. Just greppet gör också att man tar sig upp för väldigt luriga klättringar, även om man inte flyger upp för dem.

1
Sadelstolpen har 12 förutbestämda positiioner, med 25 mm ned till det första, sedan tätt mellan stegen en bit, och sedan ned i botten.

En modern skapelse

Denna modellen av Stumpjumper är alltså i aluminium, men till formerna är den oerhört lik de dyrare kolfibermodellerna. Man får dock inte den listiga SWAT-lådan på diagonalröret, men i gengäld sparar man ett antal tusenlappar att lägga på annat. Ramen har som sagt 135 mm följsam och aktiv fjädring bak, medan man har 150 mm i fram, där gaffelvinkeln är ganska flack och fin på 67,5 grader. Som förväntat är det breda Boost-nav som gäller både fram och bak, och en fin intern dragning av allt utom bromsslangarna.

Vi gillar verkligen geometrin på cykeln, men det finns en sak som är man bör tänka på. Eftersom den finns både som 29er och 27,5+, så blir vevlagret hyfsat lågt med plushjulen, då de har lite mindre diameter. Det har gjort att vi slagit i pedalerna en hel del på stigar med mycket uppstickande stenar, men den låga tyngdpunkten är troligen också en av förklaringarna till att vi kände oss så säkra och trygga på cykeln när vi blåste på utför.

Lagom utrustning

När det gäller utrustningen på denna cykeln så finns det mycket som vi gillar, med tanke på att syftet med specifikationen i denna prisklassen är att erbjuda bra prestanda till ett fördelaktigt pris. SRAM GX med singelklinga har aldrig gjort oss besvikna, och gör det inte nu heller. Dessutom får man bland annat glädjen att åka på Specialized Command Post, vilket är en sänkbar sadelstolpe som vi verkligen tycker om. Den har 12 förutbestämda positioner istället för steglös sänkning, och vi har haft lättare att snabbt och enkelt hitta rätt höjd med denna än med de flesta steglösa alternativen.

2
Vissa plusdäck är inte inte riktigt så breda som de ska vara, men dessa är feta och greppiga på riktigt.

Inga fusk-plusdäck, utan rejäla ostar

Plusdäcken, vilka är Specialized Purgatory, har en rejäl bredd trots att fälgarna är smalare än många andra fälgar för plusdäck (29 mm invändigt, mot 35 på merparten i vårt föregående plustest). Vi tyckte det fungerade bra för oss, men om man kör väldigt hårt på byggda banor – där det oftare finns tvära svängar med väldigt mycket grepp – kan vilket plusdäck som helst börja orma sig. Så då kanske en bredare fälg hade varit aningen bättre.

3
Upp med trycket till 275 psi, sitt på cykeln samt tryck på den grå ventilen, så är det bara att gasa iväg sedan.

Tryck för rätt dämpartryck

När det gäller dämparna har Specialized i vanlig ordning en speciell Autosag-ventil på dämparen (en RockShox Monarch RT), vilket gör att det går snabbt och lätt att hitta rätt tryck. Resultatet blev ett par psi högre tryck än vi letade oss fram till genom trial-and-error, men på den noggrannhetsnivån handlar det ju om mer än åkarens vikt. Däremot tyckte vi att det var lite svårt för oss att använda hela slaglängden, delvis beroende på kurvor hos länkage/dämpare och delvis beroende på att cykeln är redo för ordentligt tuffa tag. Dämparen har ett val mellan ett öppet läge och ett läge med mer kompressionsdämpning, och för att kunna klättra effektivt ska man helst använda detta vredet en del.

I framgaffeln får man egentligen den enda komponenten som känns en aning tveksam, och det är en RockShox Revelation RL. För oss lättviktare funkar det fint med 32 mm innerben, men är man tyngre och väldigt hårdför av sig hade man nog gärna haft exempelvis den Rockshox Yari som sitter på den enklaste kolfibermodellen. Den klarar lite tuffare tag, precis som cykeln i helhet inspirerar till. För många kommer nog köra hårdare och snabbare med den här cykeln än de hade trott när de stod och blängde på den i affären första gången.

 

 

 

 

Plus

Inspirerar till att blåsa på över stock och sten med uppblåst självförtroende, och också ganska lekfull.

Minus

För vissa är nog gaffeln ett minus, och sedan saknar vi ibland lite trampeffektivitet.

Köp om           

Detta är en cykel för att sticka ut med kompisarna, ta det lugnt och fint när det går uppför, och sedan njuta av att kunna blåsa på mer än man brukar kunna genom stök och nedför backar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPECIFIKATION:

Ram:                  Alu, PF30, Boost, 135 mm dämpning

Dämpare:           RockShox Monarch RT, Rx Trail Tune

Gaffel:                RockShox Revelation RL 29/27.5+

Växlar:               SRAM GX 1×11, med Race Face Aeffect vevparti

Bromsar:           SRAM Guide R

Hjul:                   Roval Traverse 650b

Däck:                  Specialized Purgatory, GRID casing, 650bx3.0

Sadelstolpe:      Command Post Ircc

Sadel:                 Specialized Henge Comp

Vikt:                   14,2 kg

Vikt hjul (f/b):   2,55/3,14 kg

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.