CYKELTEST: SCOTT SPARK 910 – GRÄNSEN MELLAN XC OCH TRAIL ÄR AVSKAFFAD             Pris: 45 995 KR

Cykeltester 9 Jul

scott

Egentligen skulle vi testat RC-modellen av av nya Spark, men efter dubbla OS-guld förra året verkar den formligen ha flugit från hyllorna. Därför testar vi istället kolfiberversionen av vanliga Spark-29ern, vilken bland annat skiljer sig från XC-race-versionen genom en ännu flackare gaffelvinkel (67, 2 grader), 120 mm dämpning fram och bak (istället för 100), samt sänkbar sadelstolpe på alla utom den allra enklaste modellen. Egentligen gör ju detta nya Spark till en solklar trail-cykel, snarare än det XC-spjut som namnet för våra tankar till. Men så finns det vissa saker som ändå gör att vi inte ska vara för snabba med att knöla in Sparken i en traditionell kategori, utan acceptera att den ligger någonstans mittemellan. När man exempelvis trycker Twinlock-reglaget i botten så att dämparna låser sig, och resolut stampar till på pedalerna, då märker man att det fortfarande finns gott om XC-sprätt kvar i cykeln! Det är helt enkelt en XC-cykel som har fått geometrin, dämpningen och sänkstolpen hos en all mountain/trail-hoj, så att man ska kunna sprätta uppför, men ändå släppa på allt vad man har utför. Faktiskt är geometrin, om vi bortser från höjden i fronten, väldigt lik den Specialized Stumpjumper FSR vi också testar i detta numret, och just den känner sig nog mer hemma på Åreskutan än på ett långlopp. Så, nu kan man alltså få en sådan geometri tillsammans med en låg vikt och sprätt i uppförsbackarna. Kan det vara nåt?

Scott-specifik Fox Nude Trunnion (det sista betyder att den är fäst på sidorna av själva luftburken istället för i änden), som enkelt styrs via det utmärkta Twinlock-reglaget. En skillnad är att mellanläget inte bara handlar om kompressionsdämpningen, utan också volymen i dämparen, för att enligt Scott optimera fästet.
Scott-specifik Fox Nude Trunnion (det sista betyder att den är fäst på sidorna av själva luftburken istället för i änden), som enkelt styrs via det utmärkta Twinlock-reglaget. En skillnad är att mellanläget inte bara handlar om kompressionsdämpningen, utan också volymen i dämparen, för att enligt Scott optimera fästet.

Nydanande

Ja, som vi ser det är denna spännande blandning faktiskt väldigt lyckad, och många kommer nog gilla att kunna vara konkurrenskraftiga på platten eller uppför, samtidigt som man har en geometri som helt klart andas utför. Sedan ska vi inte sticka under stol med att man ändå måste offra något någonstans för att åstadkomma det, och vi känner oss inte lika bekväma när det ska gasas långloppsslingor som vi gör på exempelvis Meridan eller Lapierren, där det inte känns som att man hamnar lika långt bak på cykeln som på Scotten. I klättringar är det också lite mer jobb att hålla ordning på framhjulet, men totalt sett är det ändå en väldigt lyckad cykel, som är häpnadsväckande bra på väldigt mycket. Man väljer den inte om det är långlopp som är målet, men den klarar av det på ett bra sätt om man vill krydda sin stigcykling med lite grusvägsrally.

Nytt länkage

Bortsett från den nya geometrin är det nya länkaget den stora grejen med den nya Spark, och på denna modellen är själva baktriangeln i aluminium medan framtriangeln är i kolfiber. Det nya länkaget är bland annat lite mer trampeffektivt, även om man ändå vill använda lockouten när man ställer sig upp för att slippa att det gungar en liten aning. Den är dock helt klart XC-mässig i trampeffektiviteten!

Dessutom är det nya länkaget lättare, vilket man bland annat åstadkommit genom att ta bort leden vid baknavet. Materialet tar helt enkelt upp rörelserna, och dessa blir heller inte så stora med denna designen. Dock hade vi känt oss lugnare med kolfiber även i baktriangeln när man byggt in flex i konstruktionen, eftersom det tål utmattning bättre, men vi utgår ifrån att de schweiziska ingenjörerna vet vad de håller på med.

Här har man gjort sig av med länken, och bromsen fäster delvis i bakaxeln istället för staget.
Här har man gjort sig av med länken, och bromsen fäster delvis i bakaxeln istället för staget.

Naturligtvis är ramen för Boost, har flexibel och hypermodern intern vajerdragning, och allt annat som som vi förväntar oss av en ny modell.

Många reglage

Dämparna från Fox är inte verkligen inte kattskit, och fram sitter en 34-mm Elite-modell som är väldigt lik de finaste Factory-gafflarna bortsett från Kashima-beläggningen. I bak i sin tur har man en typisk Fox Nude, som är speciell för Scott och har ett mittenläge mellan öppen och låst där slaget begränsas och maximalt fäste är målet. Vi tycker att hela systemet funkar utmärkt, även om vi i vissa uppförsbackar med dåligt fäste saknar möjligheten att ha gaffeln låst och dämparen öppen/halvöppen.

På insidan är framgaffeln mer lik de allra finaste Factory-gafflarna än de enklare Fox-gafflarna, vilket bland annat syns på en lite mer avancerad inställning av kompressionsdämpningen.
På insidan är framgaffeln mer lik de allra finaste Factory-gafflarna än de enklare Fox-gafflarna, vilket bland annat syns på en lite mer avancerad inställning av kompressionsdämpningen.

Ett annat reglage reglerar sänkstolpen från Fox på ett bra sätt, men ni förstår också att det börjar bli många reglage på styret, när vi också har både fram och bakväxel (Shimano XT). Vi hade gärna haft singelklinga, för vi saknar helt enkelt simultankapaciteten som krävs för att operera fyra reglage samtidigt. Även växelreglagen sköter dock naturligtvis växlingarna på ett fantastiskt sätt, precis som vi väntar oss av en komplett XT-grupp, så funktionen i reglagen är det verkligen inget fel på.

 

Plus

Både riktigt grym utför och samtidigt lätt att sprätta uppför backarna med. Ovanligt bred kompetens helt enkelt.

Minus

Vill man framförallt ha en XC-hoj känns geometrin lite för utförsbetonad, och RC-modellerna med lite mer XC-geometri är väl mycket premium för vissa.

Köp om

Du vill både kunna köra riktigt snabbt uppför backarna, och ändå blåsa på med ett brett flin när det sedan går utför, utan att bromsa i onödan. Därför söker du en lätt och rapp trailhoj, som funkar fint också på XC-lopp eller långlopp.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.