CYKELTEST: ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 950 RSL – KLASSIKER SOM VARIT I GYMMET    PRIS: 37 995 KR

Prylar 4 Jul

rm

Detta är en verkligt klassisk mtb-modell, som nu till 2017 har blivit uppdaterad för att ligga i linje med tidens ideal om lite tuffare cross country-cyklar. Detta innebär bland annat en del förväntade förändringar, som längre reach, kortare styrstam och kortare kedjestag, men också mer slaglängd och kralligare gaffel i fronten. Hur är då resultatet kan man fråga sig?

En perfekt syntes

Om man ska cykla långlopp är det en rejäl tillgång att kunna få dit två vattenflaskor, och det är bara Rocky Mountain som medger detta i vårt test.
Om man ska cykla långlopp är det en rejäl tillgång att kunna få dit två vattenflaskor, och det är bara Rocky Mountain som medger detta i vårt test.

Vi ska direkt erkänna att vi personligen blev helt sålda på denna cykeln, för att den levererade en sådan perfekt blandning av förmågor i vår personliga smak – en snabb, effektiv och väldämpad XC-cykel, men också väldigt kapabel som vanlig stigcykel eller i lite tuffare terräng. Med hög front, riserstyre och brant sadelrörsvinkel sitter vi upprätt med suverän kontroll, men samtidigt känns det som att ett par kraftfulla tramptag får cykeln att sluka stig som en hungrig varg, och man flyger genom skogen. Med en geometri mitt emellan en urtypisk XC-hoj och en lättare Trail-hoj känns den också både trygg när man kör utför men ändå smidig, även om det finns andra cyklar som känns mer ”busiga”. 120 mm Fox-gaffel med 34 mm innerben är en av sakerna som bidrar till känslan av att man kan blåsa på ganska bra utför stigen, och i bak fungerar dämperiet också mycket fint. Det finns XC-hojar som är ännu mer trampeffektiva, där man inte behöver använda lockouten bak ens när man ställer sig upp, men Element har en mycket fin balans mellan trampeffektivetet och aktiv dämpning.

Detta systemet kallas Ride-9, och man kan placera brickorna på nio olika sätt, för olika geometri och utväxling i länkaget. Som exempel varierar gaffelvinkeln mellan 69 och 70 grader.
Detta systemet kallas Ride-9, och man kan placera brickorna på nio olika sätt, för olika geometri och utväxling i länkaget. Som exempel varierar gaffelvinkeln mellan 69 och 70 grader.

Välj din geometri

Just geometrin kan man ändra en del genom ett listigt system som syns på ena bilden, och som exempel skiljer sig gaffelvinkeln mellan 69 och 70 grader i de olika inställningarna (då får man såklart bland annat också ned eller upp vevlagret). Dessutom kan man påverka länkagets utväxling, så att man kör dämparen med mer eller mindre tryck. Vi gillade mittengeometrin allra mest, men vi om vi ägde cykeln skulle vi nog ändå använda flera inställningar beroende på situation, eftersom det går så snabbt att ändra. Det tar på sin höjd två minuter med en vanlig insexnyckel.

Det är ingen tvekan om att den mer Trail-mässiga gaffeln ger mer utrymme att bomba på utför rotmattor, än en klassisk xc-gaffel.
Det är ingen tvekan om att den mer Trail-mässiga gaffeln ger mer utrymme att bomba på utför rotmattor, än en klassisk xc-gaffel.

Ramen är stjärnan

På denna modellen av Element är det ramen som är den stora stjärnan, även om komponenterna är väldigt bra (bara inte lika bra). Den är i kolfiber, och alla långloppscyklister kan nu glädja sig åt att man får plats med dubbla flaskställ. Vidare har ramen såklart Boost-standard, ett synnerligen omfattande och bra system för intern vajerdragning, och en väldigt läcker lack om ni frågor oss.

Komponenterna är som ni kanske anade innan en liten aning motsägelsefulla, även om de är bra och välfungerande var för sig. Gaffeln känns ju ganska rejäl och trail-betonad, med sin grovlek och avsaknad av lockout på styret. Sedan känns i sin tur en sak som däcken lite mer som långloppsdäck, men det är såklart lätt att byta om man skulle vilja. En av de finare modellerna av Element kommer också med Pike-gaffel, Maxxis Minion 2.3-däck och sänkbar sadelstolpe, där det alltså blir mer som en ren trail-cykel av det hela.

När det gäller vår modell hade vi väldigt gärna haft lockout av gaffeln på styret, och troligen hade vi föredragit att ha reglage som styrde lockout av gaffeln framför bakdämparen. Det är såklart en smaksak, men vi känner slipper hellre en gungande gaffel när vi ställer oss upp i backarna, än ett litet gung bak. Dessutom kan det vara bra i många klättringar att ha öppet bak, för att maximera fästet, men ändå slippa gaffelgung.

De övriga komponenterna sköter sig bra, med SLX-grejer, bred XT-kassett på 11-46T, Race Face vevparti med mera. Det finns uppgraderingspotential om man vill bygga lött tävlingscykel, men det är ändå mycket bra grejer som funkar i ur och skur. Däremot hade vi gärna haft en större framklinga, för 32-11 trampar man ur rätt snabbt om man kör i lätt terräng.

Som den står är denna modellen av Element framförallt en fullkomligt suverän allroundcykel, som vi är extremt förtjusta i. Rena tävlingscyklister vill nog ha lockout på gaffeln och göra sig av med riserstyret för att sitta mer aggressivt, och stigcyklister vill nog ha kralligare däck (som på British Columbia-versionen), men det finns ofantligt mycket mer att gilla än att ogilla på cykeln.

 

 

Plus

Snabb, väldämpad, smidig, trygg och i allmänhet en otroligt trevlig cykel att köra i skogen med.

Minus

Kanske lite motsägelsefull specifikation på vissa punkter.

Köp om

Du vill ha en cykel för att köra stig, cykla XC, tävla långlopp, eller vad som helst som ska vara snabbt och roligt, och du vill framförallt ha en fin ram att kunna uppgradera kring om andan faller på.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.