CYKELTEST: LAPIERRE XR 629 – FRAMTIDSORIENTERAD XC-RACER PRIS: 32 990 KR

Cykeltester 7 Jul

lapierre                            

Lapierre var ett av flera företag som inför 2017 kom med en ny heldämpad 29-tummare för XC, som var designad för att vara bättre utför och i svår terräng än sin föregångare. Gaffelvinkeln gick från 70 till 69 grader, reachen förlängdes och kompenserades med en kortare styrstam, och kedjestagen krympte en halv centimeter till 441 mm. Allt för att ge en cykel som var smidig, men ändå mycket tryggare och bättre när Strava anger en lutning med ett minustecken framför (utför!). Lapierre övergav också sin väldigt speciella dämparinfästning, till förmån för en som är mer traditionell, men man har fortfarande speciella former på ramen. Så hur föll då resultatet ut?

Lapierre har ju ofta väldigt häftiga former på sina cyklar i kolfiber, och XR är inget undantag vare sig i sina gamla skepnad eller i denna nya.
Lapierre har ju ofta väldigt häftiga former på sina cyklar i kolfiber, och XR är inget undantag vare sig i sina gamla skepnad eller i denna nya.

Racer i själen

Av cyklarna i vårt test är detta den mest utpräglade tävlingscykeln för XC, och direkt när vi hoppar upp och gasar iväg känner vi detta. Den har en mer aggressiv sittställning än många av konkurrenterna i vårt test, och en allmän känsla av att man vill köra fort snarare än att mysa omkring. Det visar sig snabbt att geometrin också tillåter oss att gasa på rätt bra även utför backarna, men 100 mm Reba-gaffel i fronten är inte lika optimerat för att svälja stök som en Fox 34 på 120 mm. Istället söker vi oss till XC-banan, där vi njuter av att varv efter varv få hamra på pedalerna så mjölksyran sprutar i uppförsbackarna, medan vi kör snabbt, tryggt och effektivt men utan hopp och lek när det går nedför. Detta är en cykel som trivs med XC-racing helt enkelt, även om den skulle kunna varit ännu piggare i accelerationerna om man fått ner vikten lite. Där är det framförallt de kompletta hjulen som är boven, och en uppgradering här skulle få stor effekt. Men cykeln är också klart billigare än flera av konkurrenterna, så man har ju lite kvar på banken för sådant.

Sedan drar vi iväg på långloppsslingan, där cykeln också känner sig som fisken i vattnet, med fin effektivitet och den rätta sittställningen för att rejsa. Det gungar en aning när man ställer sig upp och har dämparen öppen eller halvöppen, men inte mer än att vi kan leva med det även under tävling. I synnerhet inte om man är en cyklist som sitter och spinner mycket, men om man gillar att stå väldigt mycket saknar man kanske Scottens lockoutreglage för både fram och bak. Eller varför inte det som Lapierre XR är allra mest är känd för – den elektroniska och automatiska lockouten som sitter på de finare modellerna. Vi gillar ändå att lockoutreglaget sköter gaffeln istället för bakdämparen, för då kan vi låsa gaffeln och låta bakdämpningen ge extra fäste i uppförsbackarna.

Som fler och fler andra kör Lapierre med lite mer offset i kronan än de vanligaste Reba-gafflarna, för att behålla en hyfsat direkt styrning när man flackar ut gaffelvinkeln.
Som fler och fler andra kör Lapierre med lite mer offset i kronan än de vanligaste Reba-gafflarna, för att behålla en hyfsat direkt styrning när man flackar ut gaffelvinkeln.

Modernt var det här

Ramen som alltså har en väldigt fin och modern XC-geometri är helt i kolfiber, trots att priset på cykeln inte är så avskräckande. Som vi förväntar oss är det också Boost-bredd och en flexibel och tjusig intern vajerdragning.

När det gäller komponenterna är dessa välfungerande men inte lyxiga, med mycket SLX kryddat med en och annan XT-komponent (dock Deore bromsar). Hade vi ägt denna cykeln hade vi velat göra den så tävlingsmässig som möjligt, och då hade vi nog gjort om den till singelklinga för att spara lite vikt. Men om man inte viktnördar så har alla komponenterna en bra funktion, och det finns ju en poäng med två klingor när man inte har lockout bak eftersom man får mer anti-squat när man går ner på lilla klingan i klättringarna.

En sak som vi verkligen gillar med denna cykeln är utseendet, och proffskänslan förstärks helt klart av skinwall-däcken från Maxxis. Vi gillar också att man tänkt till och monterat grepp fram (Ardent) och fart bak (Ikon), men framdäcket kan nog förklara i alla fall lite av vikten i hjulen.

När det gäller dämparna är det RockShox som gäller, och som sagt sitter det en Reba på 100 mm i fronten. Den är extremt prisvärd och kan konkurrera på ett väldigt bra sätt med finare gafflar när det gäller framförallt långlopp, men som sagt känns den som förväntat mycket stötigare när det går utför än de längre och dyrare gafflarna i testet. Ändå tycker vi den är ett klockrent val på just denna cykeln, som är en prisvärd racer.

I bak har vi på testcykeln en Deluxe RT3 med tre lägen, men specifikationen anger att det ska vara en RL istället. Vi är inte säkra på vilket som gäller, men med RT3:an får man ju också riktig låsning istället för bara Pedal/Open, vilket kan uppskattas av vissa när man kör grusvägsrally och liknande.

Förra året firade man 70 år som cykeltillverkare, och det firade man med en rad nya modeller utöver denna XR.
Förra året firade man 70 år som cykeltillverkare, och det firade man med en rad nya modeller utöver denna XR.

En sista sak att nämna är att handtagen på vår testcykel var dåliga, eftersom skumgummit roterade på plasthylsan. Lite lim fixar nog problemet, eller ett par nya handtag.

 

Plus

Modern och fin XC-geometri, som gör att man kan rejsa snabbt uppför och ta sig ner snabbt och snyggt också. Dessutom en fräck ram helt i kolfiber till ett bra pris.

Minus

Hög roterande massa segar ner accelerationerna lite.

Köp om

Du vill ha en modern XC-hoj, som är byggd för att kunna köras så fort som möjligt oavsett terräng.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.