Cykeltest: CANYON NEURON AL 9.9 LTD – RABATTERAT BLINGBLING PRIS: 38 199 KR

Cykeltester 11 Jul

canyon

Canyon Neuron är av allt att döma samma aluminiumram som förra årets Nerve, och här har vi testat den i en toppspecad förpackning, med så mycket bling att vilken svinrik hiphopartist som helst skulle bli avundsjuk. XTR och Fox Factory Series är sånt som kostar pengar, men Canyon lyckas tack vare sin direktförsäljning kränga den till ett synnerligen humant pris.

Det är så mycket tjusigt bling på denna cykeln, och XTR-vevarna är så fina att de nästan gör sig på väggen.
Det är så mycket tjusigt bling på denna cykeln, och XTR-vevarna är så fina att de nästan gör sig på väggen.

Hellre upp än ner

Detta är ju en trailcykel, och ingen XC eller Långloppsspecialist, men det är ändå ingen tvekan om att den skulle kunna hävda sig ganska bra på just ett långlopp. Många trailcyklar har ju de senaste åren framförallt odlat sina utförsegenskaper, men Neuron är en cykel som känns mer hemma när man cyklar uppför ett berg, än när man kastar sig utför det. Den har helt enkelt mer av en XC-geometri än många andra trailcyklar, med lite brantare gaffelvinkel och längre kedjestag, och man har tyngdpunkten längre fram än på exempelvis Scotten. Det gör att man kan komma upp för nästan vilken backe som som helst, och den är även ganska trampeffektiv om man jämför med vissa andra trailcyklar. Det är klart att det gungar en del om man ställer sig upp, men i synnerhet på lilla klingan (där man får mer anti squat) är det inget som stör speciellt. Dessutom har de lyxiga findämparna från Fox inställning av lågfartskompressionen, så det går utan tvekan att få cykeln till en trampeffektiv långloppsmaskin. Man behöver bara byta ut däcken mot mer lättrullade diton, så är man redo att gasa.

Precis som gaffeln har den lyxiga bakdämparen inte bara inställning av returdämpning och tre olika nivåer av kompressionsdämpning, utan också möjlighet till finjustering av lågfartskompressionen i öppet läge så att man bland annat kan öka på trampeffektiviteten om man vill.
Precis som gaffeln har den lyxiga bakdämparen inte bara inställning av returdämpning och tre olika nivåer av kompressionsdämpning, utan också möjlighet till finjustering av lågfartskompressionen i öppet läge så att man bland annat kan öka på trampeffektiviteten om man vill.

Framåt, framåt

Det känns som att man kan tillryggalägga ganska mycket brötig naturstig på väldigt kort tid när man mosar på med sin Neuron, men detta går också ut över cykelns smidighet och lekfullhet. Den är helt enkelt lite otympligare än vissa andra cyklar när man försöker kasta den runt knixiga partier på en XC-slinga, och det är ingen cykel man drar upp på bakhjulet eller leker enduro-proffs med. Några av förklaringarna till dessa egenskaperna står att finna i de lite längre kedjestagen, samt att man valt en gaffel med mindre offset än de andra Foxgafflarna i testet (gör cykeln mindre villig att svänga). Men Neuron tycker om att cykla raskt längs stigen, med bra komfort och ganska liten ansträngning. Och alla vill ju faktiskt inte leka Jackie Chan på stigen, eller hoppa på varenda sten som dyker upp.

Att cykeln kan mäta sig såpass väl med rena XC-cyklar när det gäller att cykla snabbt på plattare stig har nog delvis att göra med att den har så fruktansvärt fin utrustning, så att vikten blir konkurrenskraftig. Som exempel har den de lättaste kompletta hjulen, trots att den i jämförelse med de andra rullar på  rena traktordäck (2,4 tum). Hjulen är en fin produkt, via DT:s XM 1501, och de är garanterat testets lättaste hjul trots att de är tänkta för lite tuffare cykling än ren XC. Däremot är det Boost-standard fram men vanlig genomgående 142×12 bak, vilket kan kännas lite udda.

Bling och ädel funktion

En av de stora glädjeämnena med denna cykeln är att alla prylar har så fruktansvärt fin funktion. Om man sätter sig och räknar ihop riktpriserna för komponenterna, så inser man snabbt att det inte är mycket man behöver betala för själva aluminiumramen. Visst, man har sparat på växelreglage och kassett genom att byta dem till XT, men i övrigt är det XTR och Kashima-bling vart man än vänder blicken. Och detta skapar såklart en väldig premiumkänsla, när grejerna presterar så bra som det bara är möjligt. Även Reverb-sadelstolpen som vi ännu inte nämnt känns som en fin produkt tycker vi.

Den roterande massan via hjul, däck med mera är bland de bästa i testet, trots att det är mera kralliga grejjer än hos XC-hojarna.
Den roterande massan via hjul, däck med mera är bland de bästa i testet, trots att det är mera kralliga grejjer än hos XC-hojarna.

Vi nämnde ju innan de lyxiga Foxdämparna i Factory-serien, vilka bland annat har Kashima-coating för att minska friktionen, samt mer avancerade kompressionsinställningar än enklare Foxdämpare. Det är ingen tvekan om att dessa, samt de övriga lyxprylarna, presterar helt fantastiskt, men frågan är om inte Neuron AL 9.9 kan vara ett ännu bättre köp för många. Då får man XT istället för XTR och ingen Kashima, samt ett par hekto extra i vikt, men man sparar samtidigt nästan tio tusen i pris. Men båda är såklart synnerligen prisvärda cyklar.

 

Plus

Otroligt bra komponenter sett till priset, och bra på att ta sig fram/upp.

Minus

Inte så lekfull i köregenskaperna.

Köp om

Du söker en cykel för att köra stigcykling, kanske något långlopp, och du vill hellre ha fina komponenter än en hopp-och-lek-cykel.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.