Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägLandsvägPrylar

Canyon lanserar nya skivbromscyklar

Om skivbromsar ska tillåtas för proffs- och tävlingscyklister kan man diskutera i en evighet, men på redaktionen är vi eniga om att hydrauliska skivbromsar är framtiden för “vanligt folk”. Därför blev vi glada när vi igår fick ett mail om att Canyon nu kommer att lägga till skivbromsvarianter för hela deras landsvägsmodellprogram.

Av nyheterna vi hittar är det ett par som glädjer oss lite extra. På Endurace och Ultimate-modellerna kommer man att kunna köra med upp till 33 mm breda däck, och att det inte är några problem att köra med 25 mm på Aeroad. Att man valt genomgående 12-mm axlar fram och bak till alla hjul, och även 160 mm-skivor

Canyon är också helt ärliga med hur mycket extra vindmotstånd skivorna tillför – i snitt 3,3 watt eller ungefär 1,5 % extra för Ultimate CF SLX Disc vid 45 km/h jämfört med fälgbromsmodellen vid samma förutsättningar.

Vi ser fram emot att få testa dessa under året och se om de lever upp till förväntningarna!

Annons

Läs mer: Vilken MTB ska man köpa?
Läs mer: Veckans träningspass
Läs mer: Ludvigsson säkrar nytt kontrakt
Läs mer: Lär dig hoppa som ett proffs

Klicka på bilderna nedan för att förstora.

2006 byggde Canyon en konceptcykel med hydrauliska skivbromsar som vägde in under 6,8 kg. Dubbla skivor på framhjulet har vi dock inte sett sen dess! ©Canyon
2006 byggde Canyon en konceptcykel med hydrauliska skivbromsar som vägde in under 6,8 kg. Dubbla skivor på framhjulet har vi dock inte sett sen dess! ©Canyon

Pressmeddelande från Canyon

Skivbromsarnas vara eller inte vara på landsvägscyklar har varit ett hett debattämne under många år. Likaså hur de rent tekniskt borde byggas. Olika standarder har kommit och gått och under tiden har cyklister diskuterat för- och nackdelar både vad gäller cyklarnas prestanda men också hur skivor kommer påverka landsvägscyklingen i stort.

Canyon utforskade potentialen hos skivbromsar för landsväg redan 2006 med Project 6.8, en konceptstudie med ett hydrauliskt bromssystem där cykeln vägde in precis på UCIs viktgräns 6,8 kg. Nu, tio år senare, har vi nått ett vägskäl. Teknologin har kommit ikapp. Vi pratar inte längre om koncept. I våras lanserade vi Endurace CF SLX som var den första modellen där cyklister världen över kunde uppleva vår syn på hur en landvägscykel med skivbromsar skulle prestera.

Nu kan vi presentera landsvägscyklar med skivbromsar över hela vårt modellprogram. Alla nya Aeroad CF SLX, Ultimate CF SLX, Ultimate CF SL, Endurace CF SLX och Endurace CF SL Disc erbjuder den oöverträffade prestanda förstärkt av den kontroll som skivbromsar erbjuder.

Att skapa ett komplett modellprogram med skivbromsar var inte en fråga om mindre anpassningar av våra modeller tänkta för traditionella fälgbromsar. Alla modeller har omarbetats från grunden och har genomgått omfattande tester av våra proffs och ingenjörer. Allt för att säkerställa att de har samma egenskaper som landsvägscyklar från Canyon är så kända för.

Tags : canyon
Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.