Ät choklad och bli en bättre cyklist Så kan kakao hjälpa dig att träna hårdare

Kost/Hälsa 20 Jan 2016
Choklad innehåller massor med nyttigheter... och lite annat också...
Choklad innehåller massor med nyttigheter… och lite annat också…

Det är allmänt känt att chokladmjölk är en bra kombination av antioxidanter, protein och kolhydrater och passar utmärkt som återhämtningsdryck. Men visste du att enbart choklad – eller snarare kakao flavonoider, en speciell grupp av flavonoider – före träningspasset faktiskt kan hjälpa dig att köra hårdare. I alla fall enligt dietisten Christine Bailey.

Flavonoider är en kemisk förening som förekommer i de flesta vegetabilier, och hjälper till att reparera skador i kroppen och skyddar kroppen mot sjukdomar. Forskare har hittat samband som visar att ett stort intag av mat som innehåller mycket flavonoider minskar risken för att drabbas av hjärtproblem och sjukdomar som cancer och stroke. Kakao är en sådan vegetabilier som är rik på just flavonioder.

Studien
Enligt en australiensisk studie från 2012 ska konsumtion av en dryck rik på kakao flavonoider ha hjälpt till att sänka blodtrycket, öka blodflödet till musklerna och minska belastningen på hjärtat under träning.

I studien använde sig forskarna av en grupp på 21 överviktiga, medelålders individer som delades upp i två grupper. Den ena gruppen fick dricka en dryck som innehöll 701 mg kakao-flavonoider medan den andra gruppen drack en dryck som innehöll mycket lite kakao-flavonoider.

Två timmar senare fick deltagarna cykla under 10 minuter på 75 av sin maxpuls. Resultatet visade att även om det inte fanns någon skillnad på deltagarnas blodtryck innan själva träningen så var resultaten efter passet betydligt mer anmärkningsvärda. Båda grupperna hade av förklarliga själ högre blodtryck efter träningen, men gruppen som hade druckit kakao-flavonoiderna visade på en ökning av det diastoliska blodtrycket som var 68 procent lägre än referensgruppen, medan det genomsnittliga blodtrycket var 14 procent lägre.

Forskarna anser därmed att konsumtion av kakao-flavonoider gör träningen säkrare och mer effektiv eftersom det minskar belastningen på blodsystemet.

Läs mer: Därför behöver du kolhydrater

En analys av 10 studier som publicerats i American Journal of Hypertension, bekräftar den blodtryckssänkande effekten av kakao-flavonoiderna – och det krävs inga mängder. Genom att äta mindre än 15 gram mörk choklad per dag – mindre än 30 kcal – kunde en studie påvisa en klar sänkning av blodtrycket utan att testgruppen gick upp i vikt.

Men det slutar inte där. En studie från 2015 visade också på att man fick bättre minne och ökad koncentration genom att äta choklad rik på flavonoider.

Kakaobönan är inte bara god, den är vacker att se på också.
Kakaobönan är inte bara god, den är vacker att se på också.

Chokladens andra fördelar

Men det handlar inte bara om flavonoider och sänkt blodtryck. Kakao innehåller också en stor mängd näringsämnen som är till fördel när du vill prestera, till exempel vitamin B, kalcium och magnesium, aminosyror och en stor mängd antioxidanter. Kakao innehåller också en del koffein, som också är positivt för dig som vill cykla snabbare.

Flera studier har visat att koffeinet minskar känslan av trötthet både när det gäller korta spurter och uthållighetsmässigt. Ett vanligt glas chokladmjölk innehåller cirka 10 mg koffein, en vanlig kaka mjölkchoklad (50 grams) innehåller cirka 40 mg koffein. Vilket inte är i närheten av en kopp espresso som innehåller cirka 100 mg. Men många bäckar små. Det skall till stora mängder för att överdosera. Kakaon innehåller dessutom den liknande substansen teobromin. Även om den inte är lika effektiv som koffein så verkar den på ungefär samma sätt. Teobromin gör också att blodkärlen vidgas, ytterligare en positiv effekt på din cykling.

Ett flertal studier har visat att en chokladkaka har många fördelar för dig som cyklist.
Ett flertal studier har visat att en chokladkaka har många fördelar för dig som cyklist.

Välj rätt choklad
För att få bäst effekt av ditt chokladätande ska du välja bitar med högt kakaoinnehåll – det vill säga mörk choklad med minst 70 procent kakao. Choklad kan tillverkas på lite olika sätt, vanligtvis med en kombination av kakoasmör och/eller mjölk, smakämnen och socker. Försök undvika de varianter som innehåller mest socker.

Om du gillar choklad som är lite krämigare ska du försöka hitta varianter som bygger på mer kakaosmör än kakaomjölk. Kakaosmör byts ofta ut mot mjölk eftersom detta är billigare, men också kaloritätare.

Läs mer: Forskning avslöjar att vältränade är mer attraktiva

En annan ledtråd till chokladens kvalitet är smaken. Kolla om den innehåller äkta vanilj, det är betydligt dyrare än konstgjorda smakämnen som t.ex. vanillin som man oftast använder i billigare chokladsorter.

Kakaobönans fördelar

Om du äter rätt sorts kakao i lagom avvägda mängder finns det en rad hälso- och återhämtningsfördelar. Några av dessa är följande:

Förbättrad energihantering i kroppen Kakao innehåller vitamin B, som hjälper till vid nedbrytningen av maten och ger dig mer energi.
Ben och leder Kakao innehåller också mineraler som koppar, kalcium, magnesium och zink, vilka alla spelar en viktig roll när det gäller att upprätthålla styrkan i skelettet och lederna.
Muskelåterhämtning Utöver flavonoider innehåller kakao också viktiga antioxidanter som vitamin C och E som angriper fria radikaler och bekämpar de små inflammationerna och skadorna som uppstår i musklerna vid träning.
Immunsystemet Vid tung träning påverkas immunsystemet tillfälligt negativt vilket gör dig mer mottaglig för infektioner. Flavonoider, vitamin C och E samt zink hjälper immunsystemet på rätt vä igen.
Muskeltillväxt och reparation Kakao innehåller flera aminosyror som är viktiga för aktiva idrottare. Aminosyrorna är nödvändiga för att musklerna ska kunna växa och reparera sig själva.

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.