Årskrönika över nya hojar 2018: merida REACTO
Merida Reacto är en klassiker i aero-sammanhang, och den nya modellen är faktiskt den tredje i ordningen sedan lanseringen 2011. Den nya är heller inte helt olik sin föregångare till utseendet, med liknande silhuett och liknande aerodynamiska KammTail-profiler som innan.
Om Vincenzo Nibali for förbi i 45 km/h skulle man nog framförallt notera tillskottet av skivbromsar, även om han kanske håller sig till fälgbromsalternativet än så länge. Trots likheten har man dock gjort imponerande förbättringar, som exempelvis 8 watt lägre luftmotstånd vid 45 km/h (5 %), bättre komfort, och inte minst en 17-procentig(!) minskning av vikten på ramsetet. Det sistnämnda har man bland annat lyckats med genom att slimma ner rörprofilerna, men man har ändå klarat att behålla styvheten från föregångaren. Imponerande siffror minst sagt.
Enkelt och aero
När det gäller aero-vinsterna jämfört med föregångaren har man bland annat sadelstagens nya infästning att tacka, men också de smalare rörprofilerna och en integrerad aero-cockpit som kommer på de finare modellerna (vars ram heter CF4 istället för CF2). Enligt Meridas mätningar förlorar man också bara runt en watt vid 45 km/h på att ha skivbromsar, så nettoresultatet är rejält positivt. Merida uttrycker det på ett ganska intressant sätt när man jämför nya Reacton med en traditionell racer med runda rör: Kör man en runda på 10 mil med
Reacton är det likvärdigt med att ligga på rulle under 3 av dem, när det gäller energiförbrukningen. Vem vill inte göra det!
När det gäller den integrerade styrkombon på finmodellerna har den en tydlig aerodynamisk form och aero-spacers, men man har ändå valt att göra en användarvänlig vajerdragning via luften till själva ramen. Merida vill helt enkelt att det ska vara enkelt att äga cykeln, vare sig det handlar om att meka eller att resa med den.
”Kör man en runda på 10 mil med Reacton, så är det enligt Merida likvärdigt med att ligga på rulle under 3 av dem i jämförelse med en traditionell racer, när det gäller energiförbrukningen.”
Snabb eller snabbare
Reacto kommer i tolv olika modeller, men alltså med två nivåer på ramen, där CF4:an är den finare. De har också lite olika geometri, där vi motionärer inte behöver sitta fullt lika aggressivt på den billigare CF2-ramen. Annars har båda ramarna den så kallade S-Flex-sadelstolpen med en utskärning som fylls igen av en elastomer, för att stolpen ska kunna flexa. Själva utskärningen har nu blivit längre än den var tidigare, vilket förbättrar komforten i aktern i jämförelse med den gamla modellen. Både CF4 och CF2 har också Meridas typiska kylflänsar vid bakbromsen på skivbromsmodellerna, vilka leder bort värmen som ackumuleras när bromsarna går varma utför slingriga serpentinsvängar. Vi hoppas få testa en Reacto under året, och återkommer då med en fullständig rapport från sadeln.