Årskrönika över nya cyklar 2018: SPECIALIZED DIVERGE
Vi blev väldigt förtjusta i den gamla modellen av Diverge när vi testade den, och nu har Specialized lanserat en helt omgjord version som verkar ta ytterligare steg mot en förädlad grusvägsupplevelse.
Den allra största skillnaden är att man lagt till en Future Shock i fronten, alltså en dämpare för cockpiten som på Roubaix- och Ruby-modellerna. Här har den dock en progressiv fjäderkurva, för att passa bättre i en lite mer äventyrlig terräng. Man har också förbättrat komforten bak, delvis genom att sänka ned sadelstagens infästning. Dessutom har man bland annat skapat extra plats för större däck (700 x 42 mm eller 650b x 47 mm), lättat ramen, givit plats för en sänkbar sadelstolpe, och gjort vissa ändringar i geometrin. Som exempel har man sänkt ned vevlagret ytterligare jämfört med innan, vilket vi verkligen applåderar när det gäller grusvägsåka med stora däck. Numera svävar vevlagret därmed hela 85 mm under hjulaxlarna, och detta är alltså ingen cykelcross med grusvägsdäck, utan en cykel som ända ut i sina väldämpade fingerspetsar är optimerad för vägar med skiftande underlag. Den kommer finnas i kolfiber och aluminium, och i det senare fallet med och utan Future Shock. Vi ser fram emot att slänga benet över en och gasa iväg mot närmsta o-civilisation.