Årskrönika över nya cyklar 2018: rose X-LITE 2
En Rose köpt online brukar redan från början vara ett bra köp för den som vill ha en lätt och snabb cykel utan att betala allt för mycket pengar, och men nya X-Lite 2 kan man nog pressa den så kallade pang-per-krona-faktorn ytterligare.
Den är stöpt i samma form (eller kanske snarare laminerad) som race-hojarna X-Lite CRS och X-lite Team, men med en enklare kolfiberkvalitet som på Rose-språk heter T30. Det här gör bland annat att ramvikten går upp lite, men med tanke på att cykeln har en angiven ramvikt på 960 gram så är det fortfarande en lättviktare i jämfört med det mesta i samma prisklass. Detta innebär sammantaget att man kan köpa cykeln med en SRAM Force-grupp för under 21 tusen, och i det utförandet väger den under UCI:s viktgräns på 6,8 kilo. Det måste nästan vara någon slags prisrekord när det gäller att ta sig under just den magiska viktgränsen, även om man såklart ska ha på pedaler för att faktiskt kunna cykla på den.
KLASSISK RACER
X-Lite-serien är cyklar för att åka fort eller tävla på, i klassisk racertradition. Det innebär bland annat en lite mer sportig sittställning, och ett fokus på hög styvhet, låg vikt och köregenskaper som lämpar sig för att rejsa. Alla modellerna kommer också i nuläget med ganska speciella hjul, under beteckningen Rose RS-1400. Det är lite ovanliga fåglar som orginalhjul på en billigare cykel betraktat, eftersom siffran 1400 sjukt nog är antalet gram som de väger. De kanske inte har den bredd som en del andra moderna hjul ståtar med, men efter att ha testat dem tidigare under året garanterar vi att det är ett billigt sätt att få massor av sprätt i benen, och en av hemligheterna bakom
X-Lite 2:s låga vikt.