Testat: Cannondale CAAD 12 Alu är i allra högsta grad levande

Landsväg 16 Jul 2015
Text: Erol Orhun

I österrikiska Kirchberg har Cannondale presenterat några stora nyheter inför nästa säsong, bland annat CAAD12. Och den är tillverkad av aluminium. Firmans första cykel var tillverkad av det här materialet och trots att branschen i stort har fokuserat på kolfiber så har Cannondale ständigt arbetat med båda materialen parallellt. CAAD 12 heter den senaste versionen av Cannondales tävlingsklara cykel med lättmetallram. Jämfört med föregångaren CAAD 10 (de kännde att 12:an är så radikalt utvecklad jämfört med föregångaren att de hoppade över 11) så har vikten (ram, gaffel, sadeltolpe, styrlager) gått ned med 200 gram. Med en ny designprocess – Tube Flow Modelling – som är så hemlig att de inte i detalj ville förklara den har man ökat baktriangelns följsamhet för vägvibrationer med hela 50 procent.

Nya Cannondale CAAD12 Foto: Tobias Jönsson
Nya Cannondale CAAD12 Foto: Tobias Jönsson

SAVE-komfortzoner

Genom att konstruera in zoner där framgaffel, sadelstolpe och baktriangel tillåts att kontrollerat flexa – Speed Save på Cannondale-språk – så förbättrar man komfort, ökar farten och gör cykeln enklare att kontrollera på svåra underlag. En intressant insikt är att skivbromsversionen av CAAD 12-ramen väger mindre än ramen för fälgbroms. Låt gå att det bara skiljer två gram till skivversionens fördel, men ändå!

Skivbromsar är här för att stanna

Vi satte oss i sadeln på en kycklinggul CAAD 12 utrustad med Dura Ace-växlar och Shimanos hydrauliska skivbromsar. Målet var ett gasthaus 25 kilometer bort från starten varav de sista sju gick i branta serpentiner längs med en bergssida. Drivlineeffektiviteten var på topp – ramen kändes tillfredsställande styv kring vevlager och baktriangel samtidigt som gaffel och kedjestagen åt upp det högfrekventa skak som i längden tröttar ut en i förtid. Skillnaderna mellan den elektroniska och mekaniska varianten av Dura Ace är mer en smaksak – en del föredrar de superexakta växlingarna som elmotorerna ger, tillsammans med den automatiskt fintrimmande framväxeln. Andra den mekaniska direktkänslan som ett mekaniskt växelhandtag ger.

Skivbromsarna fick mest vila på väg uppför berget, men fick tjänstgöra desto mer på vägen ned. Bromskraften är outstanding utan minsta tecken till fade eller att på något vis tappa modulation eller bli svampig. Vi provocerade systemet genom att elakt släpbromsa längre sträckor och höja temperaturen i systemet. Men bromskänslan i handtaget var exakt samma som i utförslöpans början.

Ingen bromsbrygga mellan sadelstagen här inte. Foto: Tobias Jönsson
Ingen bromsbrygga mellan sadelstagen här inte. Foto: Tobias Jönsson

Bulkigt handtag

Själva STI-handtaget – det kombinerade växel- och bromshandtaget – är en aning mer bulkigt än ett vanligt handtag och kräver en viss tillvänjning. Vi är säkra på att Shimano över tid mer effektivt kommer att packa alla nödvändiga delar i ett mindre format. När skivorna blev varma så började de väsnas en del. Men vad som verkligen stod ut var den orubbliga bromskraften. Om skivbromsar kan man tycka mycket – och det är ni många därute som gör – men de är onekligen här för att stanna. Och de kommer bli lättare, mer effektiva och aerodynamiska.

Jämfört rakt av så är Supersix EVO (som vi också provkörde och vars recension kommer upp på hemsidan vid ett senare tillfälle) en mer följsam, lättare och vaken cykel. Den kostar också betydligt mer. Men CAAD 12 är en mycket raffinerad konstruktion som direkt lägger sig i pole position bland aluminiumcyklar. Styv och tillfredsställande komfortabel till ett pris som passar de allra flesta plånböcker. Med  CAAD 12 visar Cannondale att de tar aluminium på allra största allvar nu och i framtiden.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.