Mountainbike som träningsform 

9 Nov 2015

Tips och råd för dig som vill använda mountainbike som en träningsform.

Mountainbike är en utmärkt form av träning för den som vill göra något annat än exempelvis bara löpträning. På en mountainbike kan du ta dig fram i alla möjliga former av terräng och om du åker på en någorlunda svår slinga så kommer du att träna mer än bara kondition utan hela kroppen. Med en mountainbike kan du därmed ta dig fram i skogen på en smidigt och enkelt sätt och samtidigt få frisk luft och bra träning.

Rätt teknik gör det både lättare och roligare att ta sig fram
Att träna med en mountainbike handlar dock inte bara om kondition och fysisk styrka utan också mycket om teknik. Att ta sig fram genom en kuperad terräng blir mycket enklare om man behärskar olika tekniker som gör att du har bättre kontroll när du tar dig fram. Att behärska de olika teknikerna gör det också enklare att fatta snabba beslut när situationen kräver det. Man kan jämföra det med en fotbollsspelare som övar till ett stort event som Fotbolls-EM.

Att lära sig många olika tekniker gör det inte bara enklare för dig att ta dig fram, utan även roligare när du känner att du kan klara av allt svårare hinder.

Bunnyhoppen är en viktig teknik att lära sig
En av teknikerna man bör lära sig tidigt är att bunnyhoppa. Att hoppa med cykeln gör att du enkelt kan ta dig över hinder som exempelvis rötter eller stenar som i vanliga fall hade sinkat dig.

Håll blicken rätt och planera
Eftersom du ofta måste fatta snabba beslut är det viktigt att ha blicken rätt. Att titta precis framför hjulet gör att du får svårare att planera hur du ska ta dig fram och därför är det bättre att lyfta blicken så du har tid att analysera terrängen.

Fotolia_91707537_Subscription_Monthly_M

Många har fel luftryck i däcken
Ett av felen som många nybörjare gör är att ha för mycket luft i däcken. Givetvis ska däcken vara välfyllda men det ska gå att trycka ned däcket några millimeter med tummen. Har du för mycket luft i däcket så får du sämre grepp och därmed blir det svårare för dig att ta dig fram.

Rätt tyngdpunkt ger bra balans
När du cyklar är det som sagt viktigt att du har kontroll på cykeln och det får du om du har tyngdpunkten rätt. I uppförsbackar är det viktigt att du hittar rätt balans så att du lägger tillräckligt med tyngd fram för att inte cykeln ska stegra sig, men samtidigt tillräckligt med vikt bak så att du fortfarande får ett bra grepp. När du cyklar utför så får du bättre kontroll på cykeln om du lägger mycket tyngd på bakhjulet.

Vila är en viktig del av träningen
Att träna är givetvis bra men det är också viktigt att vila och att koppla av, det kan man med fördel göra genom att exempelvis titta på sitt favoritlag på tv och tex läsa om speltips, rekar och bettingtips och sen betta på det lag man hejar på.