Lägg upp träningen inför ett lopp

25 Jul 2016

Vikten av planering ska inte underskattas när du anmält dig till ett lopp och nu har ett par månader på dig att komma i bra form. Ta ett par timmar på dig och strukturera dina träningstimmar, så att du kommer förberedd och kan nå dina mål!

Det är lätt gjort att sitta framför datorn, surfa in på någon av alla motions- och tävlingslopp som finns landet runt och plötsligt känna sug efter att anmäla sig. Sagt och gjort – nu har du ett par månader på dig att komma i form, och frågan är nu hur du ska tänka kring din träning inför loppet?

Det viktigaste är att börja fundera kring hur mycket tid du har till ditt förfogande till träning. Har du ett par timmar fördelat över veckans fem vardagar, och kanske har råd med ett längre pass på helgen? Eller har du oftast bara kortare tidsintervaller över för cyklingen? Detta kommer nämligen vara lite av förutsättningarna för att faktiskt lyckas.

Så ta en kväll på dig: sätt dig ner framför datorn, och fundera igenom vad du kan göra med ditt schema. Att bara ge sig ut spontant och cykla kan likställas med slarva med statistiken om du har bettingen som levebröd. Nya sportbooksatsningar som exempelvis Leo Vegas Sports – besök vår sida här – erbjuder visserligen bra bonusar, men räkna inte med bonusar i cykelspåret om du inte lägger du din träning!

peloton of bicycle riders in a race in motion

Om du inte har planerandet i fokus, riskerar din tävlingsupplevelse att bli en reflektion av detsamma! Foto: Fotolia

Istället ska du fokusera på lägga upp dina cykeltimmar väl, och se till att få med både långpass och kortare intervallpass, som med fördel kan förläggas till platser som erbjuder backar. Just backintervaller är något av det mest effektiva du kan pyssla med, och passar alla men framförallt du som sitter på ett tight schema.

Det är också bra om du kan väva in kosten som en del av ditt program, så att du åtminstone planerar ditt matintag i den utsträckning det går. Du kommer bli förvånad hur mycket kosten kan påverka ditt resultat!

Se alltså till att planera väl utifrån dina egna förutsättningar och följ upp genom att prioritera din träning och följa schemat, så kommer du ge dig själv de bästa möjligheterna att lyckas den dag du står på startlinjen.