Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

Historien bakom Racing-Cykeln

Cykeln, som vi känner till den idag har en minst sagt varierad bakgrund. Efter att ha funnits i över två hundra år, har den verkligen utvecklats på fler sätt än ett.

De första cyklarna var byggda helt annorlunda mot vad vi är vana vid idag; och var dessutom väldigt obekväma att cykla på. Med helt enorma framhjul som var upp mot  65 tum i diameter och med smeknamn som ”benskakaren” och ”gångcykeln” – kände nog de flesta att det krävdes någon form av förändring för att cykeln i sin dåvarande form; skulle bli mer komfortabel och säkrare att ta sig fram på.

Cykelracing har faktiskt funnits i århundraden, men var på den gamla goda tiden en relativt farlig sport, där bromsarna var oberäkneliga och däcken som användes var av riktigt hårt gummi. För att cyklarna skulle kunna gå snabbare kom man därför på den helt ”lysande” idén att göra däcken större –  så att du på så sätt kom längre med varje tramptag.

vintage road bike isolated
En mer vintage-aktig modell av landsvägscykel.

Uppfinningen av det pneumatiska däcket hade en betydande roll i utvecklingen av racing-cykeln, och under 1889 anordnades det första cykelracet där denna typ av däck; och även ett helt nytt växlingssystem gjorde så att den så kallade ”Safety bicycle designen” blev en sensation inom sportvärlden. Cykelracing på professionell nivå blev nu otroligt populärt, främst i USA med duktiga utövare som Marshall ”Major” Taylor och  Arthur Zimmerman i spetsen. Det tog inte lång tid innan banracing med cykel även fick fäste i Europa Under slutet på 1800-talet anordnade man till exempel så kallade Sexdagars racing-tävlingar, där utövarna fick cykla runt en rink ända tills de var tvungna att avbryta på grund av utmattning. Denna typ av racing förbjöds dock år 1899 av humanitära skäl. Sporten har sedan dess blivit mycket mer modern och verkar även vara följa en trend som vi kan se i flera andra sporter och olika branscher. Oavsett om du är ett fan av spela bingo, eller skulle vilja veta alla de senaste nyheterna om cykling, så finns information och appar alltid tillgängliga idag.

Annons

Cykelracing på väg blev i början på 1900-talet otroligt populärt främst i Frankrike, där cyklisterna tävlade på långa sträckor från en stad till en annan. Ett känt race på den tiden var det mellan Bordeaux och Paris; som var på hela 572 kilometer. Här fick man verkligen visa att det behövdes rätt teknik och uthållighet för att vinna.

När tiden gick och tekniken förbättrades uppfanns det material som gjorde så att racingcykeln blev mycket lättare. Fälgarna på cykeln gjordes av trä och var ovanligt robusta för sin tid, mycket med tanke på de ganska dåliga vägförhållanden som tävlingscyklister fick uppleva under denna tid. 1937  blev dock aluminium ett standardmaterial för cykelfälgar och flerdubbla växlar började användas mer och mer.

Vikten på racingcyklarna kunde variera från allt mellan åtta till tio kilo under åren 1968 till och med 1998, men efter det att den legendariska cyklisten Lance Armstrong krävde att varje teknologisk konstruktion av cykeln, som på något sätt kunde ge ett övertag – skulle implementeras, kände man att reglerna borde ändras något. Cykelförbundet Union Cycliste Internationale eller (UCI)  bestämde då att ett viktminimum på 6.8 kilo skulle tas i kraft för alla racingcyklar. Dock så cyklade Armstrong på en Trek 5900 som vägde 6.5 kg under 2003, och vann. Detta resultatet ogiltigförklarades dock senare.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.